Terraforming Mars (2018)

Android / Apple iOS / PC
Board / Strategy

Ontwikkeld door Asmodee
Uitgegeven door Asmodee

Gebaseerd op het gelijknamige bordspel. Het temmen van de Rode Planeet is begonnen! Bedrijven concurreren om Mars te transformeren tot een bewoonbare planeet. Door enorme middelen uit te geven en innovatieve technologie te gebruiken proberen ze de temperatuur te verhogen, een adembare atmosfeer te creëren en oceanen van water te maken.

Ulysses
Nummer 3 op boadgamegeek, een heel populair bordspel dat ik deze week zelf voor de eerste keer deze week speelde. De complexiteit van het spel is goed gebalanceerd, er zitten vele kleine twists en turns in, maar niet overweldigend. Het concept is best cool, zet mars om naar een leefbare planeet.

Dit spel is wat we noemen een engine builder. Je start met niks en bouwt een heel systeem uit. In dit geval doe je dat met kaarten. Je koopt je acties in dit spel letterlijk aan. Je hebt uiteraard je basisacties en een aantal investeringen die je kan doen, die ook de boel kunnen versnellen.
Alles gaat uiteindelijk in de finale score aan elkaar linken, dus dit spel speel je best evenwichtig en ook maak gebruik van de corporatie zijn vaardigheden. Elke corporatie heeft zijn startvoordeel, maar hier gebruik van. Nog één tip voor de mensen die dit boeiend vinden: bouw voldoende steden, deze tellen veel punten.

Ik ben meer een boardgamer dan een videogamer. Ik moet de app zelf nog uittesten, geen idee om dit spel zich goed laat vertalen naar het digitale. Maar het spelconcept is zeker de moeite waard om te ontdekken. Ook geen idee of de vele expansions hierbij gaan toegevoegd worden.
Maar dit is dus nu al in moderne boardgaming een moderne klassieker must play!

Een prima conversie.

Het bordspel heb ik meerdere malen met plezier gespeeld en is een favoriet onder mijn spelletjesmaten. Nu vind ik dat spel wel een aantal gebreken hebben: je kunt nooit precies zien wie nu echt voor staat en er ontbreekt op teveel kaarten een duidelijke uitleg, doordat de symbooltjes niet veel verheldering verschaffen. Daarnaast zijn er net iets teveel specifieke regels om te onthouden. Hier staat tegenover dat je gewoon lekker veel te doen hebt en volop in het management van je bedrijf bezig bent om meester van Mars proberen te worden.

Het enige probleem is dat het spel echt langer duurt zo op de PC. ik heb zeker 3 uur zitten spelen voor 1 pot tegen 2 computer tegenstanders. Terwijl een normaal potje met 3 spelers gewoon 2 uur duurt.

De soundtrack is wel lekker, ontspannend en spacy.

Spel is goed verzorgd verder, opties die je tot je beschikking hebt zijn duidelijk zichtbaar. Minpuntje hier vond ik nog dat je niet duidelijk kon zien waar je greeneries mocht plaatsen en waar niet.

Hoe slim de computer tegenstander nu is weet ik nog niet, ik heb eentje met normaal nivo in mijn eerste pot meteen wel verslagen, terwijl ik in de laatste beurt echt niet lekker uitkwam, dus dat had ik niet direct verwacht.

Met mijn maten heb ik altijd inclusief expansie gespeeld en die zit nu in de beta fase. Die expansie maakt dat je in het begin nog wat extra richting krijgt met je bedrijf dus dat gaat zeker de moeite waard zijn.

avatar van FlorisV
Zojuist de Prelude DLC gekocht en 2 potjes gespeeld. Opvallend is dat ik ze allebei verloor, terwijl ik daarvoor met de normale regels te vaak won van de computer opponenten. Een goede investering dus, want het spel is moeilijker als het tempo hoger ligt en daar zorgen de Prelude kaarten voor met extra resources die je meteen in de pocket meekrijgt, Mars is daardoor sneller Terraformed.

Ulysses schreef:
bouw voldoende steden, deze tellen veel punten

Het standaardproject "stad bouwen" kost 25, behoorlijk duur. Als je hier 2 VP mee haalt is dat aardig, vooral als die stad extra voordelen geeft via andere kaarten (huisdieren o.a.) en vroeg wordt gespeeld (geld productie gaat 1 omhoog). De Mayor claim funden kan ook een reden zijn. En als je veel greeneries neer wilt plempen moet je dat maximaal uitbuiten met aanliggende steden.

Veel beter is vaak steden bouwen via kaarten. Deze leveren meer op of kosten minder. Vaak kun je deze ook met een berg staal betalen ipv geld. Vaak is het wel weer nodig dat je stroomproductie inlevert.

Als de kaarten uit de draft tegenvallen zijn steden uit het standaardproject vaak wel een prima alternatief, zeker als iemand bijv. al 2 greeneries heeft liggen. Knal er een stad tegenaan en bouw er zelf later nog een greenery bij.

Overigens kan ik nog steeds beamen dat de Prelude expansie het spel veel uitdagender maakt. De potjes tegen de compu zijn veel closer en ik verlies er nog genoeg. Het is gewoon moeilijker als Mars zo razendsnel geterraformed is, vaak al binnen 7 generaties.