Terraforming Mars (2018)

Android / Apple iOS / PC
Board / Strategy

Ontwikkeld door Asmodee
Uitgegeven door Asmodee

Gebaseerd op het gelijknamige bordspel. Het temmen van de Rode Planeet is begonnen! Bedrijven concurreren om Mars te transformeren tot een bewoonbare planeet. Door enorme middelen uit te geven en innovatieve technologie te gebruiken proberen ze de temperatuur te verhogen, een adembare atmosfeer te creëren en oceanen van water te maken.

avatar van Ulysses
Nummer 3 op boadgamegeek, een heel populair bordspel dat ik deze week zelf voor de eerste keer deze week speelde. De complexiteit van het spel is goed gebalanceerd, er zitten vele kleine twists en turns in, maar niet overweldigend. Het concept is best cool, zet mars om naar een leefbare planeet.

Dit spel is wat we noemen een engine builder. Je start met niks en bouwt een heel systeem uit. In dit geval doe je dat met kaarten. Je koopt je acties in dit spel letterlijk aan. Je hebt uiteraard je basisacties en een aantal investeringen die je kan doen, die ook de boel kunnen versnellen.
Alles gaat uiteindelijk in de finale score aan elkaar linken, dus dit spel speel je best evenwichtig en ook maak gebruik van de corporatie zijn vaardigheden. Elke corporatie heeft zijn startvoordeel, maar hier gebruik van. Nog één tip voor de mensen die dit boeiend vinden: bouw voldoende steden, deze tellen veel punten.

Ik ben meer een boardgamer dan een videogamer. Ik moet de app zelf nog uittesten, geen idee om dit spel zich goed laat vertalen naar het digitale. Maar het spelconcept is zeker de moeite waard om te ontdekken. Ook geen idee of de vele expansions hierbij gaan toegevoegd worden.
Maar dit is dus nu al in moderne boardgaming een moderne klassieker must play!