Paper Mario: The Origami King (2020)

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Intelligent Systems

Ga met Mario en zijn nieuwe metgezel Olivia op een komisch RPG-avontuur dat je naar alle uithoeken van een papieren wereld brengt in Paper Mario: The Origami King op de Nintendo Switch! Neem het op tegen de origami-koning en zijn flinterdunne leger, werk samen met bijzondere kompanen en leer magische krachten te beheersen op je missie om de wereld te redden.

Rujar schreef:
Oef als ik de reviews het zo lees vind ik het ook een behoorlijke slappe titel. Vlees nog vis.

Er zijn veel meer positieve dan negatieve recensie's te vinden dat is mijn kijk er op...

banjo schreef:

Klopt, maar deze wijkt naar idee af van de eerdere Paper Mario's. Het is volgens mij ooit begonnen als een JRPG met TBS systeem en nu is het een adventure met wat rpg achtige elementen. De eenvoudige -repetitieve- gameplay (behoudens de bossbattles) maakt het voor mij al minder aantrekkelijk. Het is nu, zoals bij de meeste Nintendo games, voor de hele familie speelbaar, waarbij de meeste Nintendo games nog voor ieder niveau wel ene uitdaging heeft, maar ik krijg het gevoel dat ik dat hier wel mis. Ik verwacht daarom ook niet dat de game iets voor mij is.

avatar van Princess Piranha
Ik moet een beetje oppassen dat dit bericht geen essay wordt haha. Ik heb zoveel te vertellen over deze serie Zowel Paper Mario N64 en Paper Mario op de Game Cube waren briljante games. Paper Mario op de Wii begon al een flink andere koers te varen. RPG elementen verdwenen, maar het bleef een eigen unieke wereld. En sinds Paper Mario Sticker Star op de 3DS zijn ze eigenlijk een nieuwe weg in geslagen. Wat mij betreft is het in de kern niet meer de Paper Mario zoals we het kennen. RPGs zijn het niet meer, hooguit met bijvoorbeeld enkel HP dat nog omhoog kan gaan.

Het blijven nog wel steeds adventure games. Maar het is nu erg duidelijk geworden dat het development team en de fans een andere waarde hechten aan wat een Paper Mario game een Paper Mario game maakt.
Voor de fans: Een groots avontuur met originele karakters zodat we Mario in een omgeving en in een verhaal kunnen zien wat normaal gesproken bij Mario games niet gebeurd.
Voor het team: Unieke, creatieve en vooral nieuwe elementen. Als het al eens is gedaan, doen we het niet. Het is een Mario game, dus moet de omgeving overeen komen met werelden uit andere Mario games.

En hier is waar het team denk ik de fout in gaat. Juist door vast te klampen aan het wiel opnieuw uitvinden en de gamewereld en karakters zo dicht mogelijk bij het bekende houden, voelt het experimenteren als één grote gimmick en voelen de werelden wat saai, we kennen het al eigenlijk. Het verrast niet meer zo. Ik ben ook erg benieuwd of dit door het team komt of door Miyamoto. En dan ook nog hun argument dat het voor casual gamers ook aantrekkelijk moet zijn, dat dat de rede is dat de meer klassieke RPG elementen niet werken. Paper Mario 1 en 2 waren ook eigenlijk RPG lights haha, juist een mooie instap om gamers kennis te laten maken met het genre! Geen overbodige complexe systemen.

Dit gezegd hebbende... Hoe zit het met Origami King?
Ik heb het nu eventjes gespeeld en ik denk dat de reviews best goed zitten. Gewoon een leuke game, maar verwacht niet te veel, en ik ben ook aangenaam verrast door het script. Daar zit veel sfeer en humor in. Dat voegt gelukkig heel veel toe aan sfeer en beleving. Zo weten ze zelfs de meest saaie karakters een leuke persoonlijkheid te geven, zoals bijvoorbeeld het blik met potloden. Verder voelt het meer als een action adventure game die prima zonder een apart battle systeem had gekund! Zelfs tijdens mijn eerste playthrough begon ik het battle systeem met de cirkels al aardig zat te worden... Gelukkig wordt er bij boss battles nog een twist aan gegeven dat het weer net iets anders is. Wat ik vooral erg leuk vind is het zoeken van alle Toads, je wordt vaak beloond om flink opzoek te gaan en vanalles uit te proberen om ze te vinden.

avatar van Maiky
Ik heb me hiermee het afgelopen weekend ook prima mee vermaakt. Had voor het eerst sinds lange tijd ook echt lange speelsessies kunnen doen.

Ik ben nu een uur of twee bezig met de Red Streamer wereld, nadat ik urenlang ieder hoekje en gaatje van de Blue Streamer wereld heb uitgeplozen. Ik ben het grotendeels met Princess Piranha eens: dit is op de eerste plaats een adventure game en je kunt het amper meer een rpg noemen, los van de turn based gevechten en hier en daar een upgrade. En ook ik denk dat deze Mario toch weer iets te graag welbekend terrein verkend.

Maar het battle systeem ben ik nog niet echt zat, het is inderdaad leuk om de Toads te zoeken en de humor is opvallend leuk. Ik vermoed dat ik de game nog lang niet opzij zal gaan leggen. Het is stiekem toch wel prettig toeven in deze wereld. Eens zien of ik er nog zo over denk als ik de game eenmaal heb uitgespeeld.

Ondanks kritieken toch tot aanschaf overgegaan. Heeft er tevens mee te maken dat ik AC en Pokemon wat zat aan het worden was.
Nog maar twee uurtjes gespeeld, dus kan er nog weinig over zeggen, enkel dat het met de uitstraling en sfeer wel goed zit.
Ben benieuwd hoe eea zich ontvouwt.......vouwen....snap je?!?!

Oke dus de gevechten zijn gewoon leuk uitdagend en verslavend genoeg om hem aan te schaffen?.
Ik vond het vroeger altijd wel een must om zo veel mogelijk XP er uit te slepen....
Dat hield mij echt bezig en het verhaal was altijd erg leuk om te volgen.
Dat zit nu ook wel goed he?

Het is geen RPG meer, XP ga je niet meer opdoen. Het is allemaal erg versimpeld. Voor de gevechten moet je deze game niet aanschaffen. Desondanks vind ik ze wel geinig en zit er een leuk puzzel element in, die ik (nog) niet zat ben.

Verhaal, graphics, setting, humor is echt heel goed en ik speel hem met veel plezier.

Ik haal hem wel als ik een beetje klaar ben met mijn enorme bult nog te spelen spellen....
En zoals ik het lees is het dus meer een Adventure geworden dan een RPG je ontwikkeld je niet als personage?.

Omdat er geen 1st party spellen meer zijn in augustus (en in september!?) nogmaals het is een gekke en onzeker tijd. Misschien dat Samurai Jack: Battle Through Time nog leuk kan worden maar Mario krijgt natuurlijk voorrang.

Gisteravond uitgespeeld en toch erg veel lol aan beleefd. Sterker nog het is gewoon een hele goede Paper Mario! Verhaal, karakters, wereld en graphics zijn top.

Er was veel kritiek op de battles, het verdwijnen van RPG elementen en de game zou te makkelijk zijn...
Veel van deze kritieken kan ik inkomen en zijn ook waar, maar voor mij niet storend of als gemis ervaren. Dat komt met name dat dit gewoon een hele leuke adventure is geworden.

Ik vond de gevechten eigenlijk wel leuk, weer eens wat anders en een hoog puzzel gehalte. Met name de Boss battles waren fun en daar zijn er nogal wat van.

Zeker een aanrader imo en een dikke 3,5*

-marco- ik heb hem gekocht een beetje op jouw'n aanraden want ja het vecht systeem weet je... dat was vroeger toch de reden dat het spel zo goed maakte. Toch is mij verwachting weer hoog meer avontuur en een mooi verhaal daar doe ik het wel voor.
In hoeveel tijd had je hem uitgespeeld?.

banjo schreef:
In hoeveel tijd had je hem uitgespeeld?.

Nice, krijg je geen spijt van. Ik denk dat ik in een uurtje of 10 wel klaar was. Niet 100% overigens.
Enjoy

Het is hele mooie wereld en je hebt meer vrijheid maar het gevoel van progressie in de gevechten dat mis ik zo!. En elke keer weer aan het gevecht's schijf draaien verveelt me toch al snel.
Ik weet niet wat ik hier precies mee aan moet het is een twijfel geval..

avatar van Princess Piranha
Heel toepasselijk berichtje banjo, haha. Ik heb gisteravond de eindbaas verslagen en zit weer met precies hetzelfde gevoel, terwijl ik tijdens het avontuur nog best enthousiast was. Veel twijfel wat ik er nou van vind!

Vanavond begonnen met de game, half uurtje nu gespeeld. Mijn eerste Paper Mario game ooit. Wat een heerlijk kleurrijk, vrolijk stijltje zeg. Alleen al aankomen bij het kasteel met die klassieke Mario 64 themesong. Geweldig. Hopelijk is de game niet te lastig, dat zoek ik helemaal niet.