The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991)

Alternatieve titel: Zelda no Densetsu: Kamigami no Triforce

Super NES / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Game Boy Advance

Ontwikkeld door Nintendo

Lang geleden werd het Gouden Land bestuurd door de almachtige en alwetende Triforce. Toen de gemene Ganon in het Gouden Land kwam nam hij de Triforce over en veranderde het land in de Dark World. Om Ganon daar op te sluiten zegelden zeven wijze mannen de wereld af, dit kan alleen verbroken worden door de zeven wijze mannen of hun afstammelingen. Voordat het spel begint heeft de tovenaar Agahnim, een belangrijke raadgever van de koning, zich ontdaan van de koning. Hij begint een zoektocht naar zeven meisjes, afstammelingen van de wijze mannen, om ze naar de Donkere Wereld te sturen om het zegel te verbreken. Link is de aangewezen held om dit kwaad uit het Gouden Land te verbannen.

avatar van dr channard
Dat zou inderdaad kunnen. Ik heb de periode van NES nooit meegemaakt (wel de SNES gespeeld bij m'n opa indertijd), ik weet wel dat die twee eerste zelda games moeilijk en soms oneerlijke gameplay bevatten, dus alvast m'n respect voor de mensen die dit op NES (en dus zonder emulator) hebben uitgespeeld!

M'n opa had A Link To The Past niet op de SNES maar later wel Ocarina Of Time op de Nintendo 64 en daar is de liefde en appreciatie voor deze reeks eigenlijk begonnen. Enorm zonde dat ik in die periode Majora's Mask heb moeten missen, maar heb later Wind Waker en TP op de GC gespeeld zonder dat het me tegenviel. Beide toppers.

Deze heb ik dus niet lang geleden gespeeld en voor een 2d Zelda vind ik het dus heus niet makkelijk. Ik denk nu even aan andere 2D Zelda's (Minish Cap, dat met dat zandlopertje, met dat treintje) en die waren wel makkelijker

avatar van Onderhond
Ik heb de hele N64-Gamecube periode gemist, daarom dat ik misschien wat moeten inhalen heb op 3D niveau. Zelda 1 op de NES was taai (al heb ik hem wel ooit in één keer zonder sterven uitgespeeld), maar die alternate world van Zelda 1 ging er écht wel over Tiweede Zelda op de NES is bij momenten gewoon frustrerend.

Toen deze uiteindelijk uitkwam was ik ook alweer wat ouder, na een paar jaar NES gaming had je er een aardige training opzitten om dit soort spellen aan te pakken.

avatar van dr channard
Ja dit blijft wel een pareltje. Hoewel ik deze zonder nostalgische achtergrond heb gespeeld (ben van mening dat nostalgie een zeer belangrijke motivator is in het uitdelen van je stem) was ik toch ongelooflijk verbaasd over de manier hoe dit spel je in z'n verhaal zoog. Het begint en 'PETS' je zat meteen in de sfeer. Die geweldige muziek, die directe dreigende sfeer, dat fijne roos/paarse haar van Link... Ach heerlijk

avatar van FunkStarr
De eerste Zelda op de NES blijft m'n favoriet, maar deze is ook gewoon ontzettend goed. Ik kan niets negatiefs bedenken eigenlijk, behalve dat ik de eerste net nog een tikkeltje beter vind.

avatar van Onderhond
De relatief lage moeilijkheidsgraad vond ik toen toch wel een tegenvaller. Ik was er toen redelijk snel doorheen, dat in een tijd waarmee ik toch al snel 3 maand met één game moest doen.

avatar van FunkStarr
Onderhond schreef:

Eens, deze was een stuk makkelijker inderdaad.

avatar van thoyouknow1980
Heerlijk speelbare en epische game
Als kind heeft dit spel mij echt betoverd,de hele spelwereld is gewoon magisch mooi.
En zelfs heden ten dage kan ik nog volop genieten van dit meesterlijke avontuur

Ideaal om op je telefoon te spelen wel.

Sommige pareltjes zoals U.N. Squadron gaan helaas echt niet lukken met die controls maar deze is uitermate geschikt.

Gaat inmiddels ook wel echt heel makkelijk zoiets.

Even koekelen en enkele seconden later loop ik 'm al te speule.

Vind het altijd lastig om te bepalen of ik dit nou de beste zelda vind of toch ooc. Blijft altijd een tweestrijd.

Ik heb deze nog eens gehad voor de GBA waardoor ik zeker weet dat deze versie bestaat, echter zie ik 'm er hier niet bij.

Nou kan ik natuurlijk zelf een correctie indienen maar daar heb ik geen zin an.

Misschien iemand anders wel.

Dat bericht typen heeft letterlijk meer van je tijd in beslag genomen dan op 'correctie' en 'gba' te drukken...

Maar idd. Ik heb hem ook gewoon op de GBA liggen.

Geniaal mooi spel en zelfs in mijn opinie mischien het beste spel ooit. Alles lijkt te kloppen in dit spel. Ook de muziek en algemene sfeer zijn fantastisch. niks ander dan lof voor dit spel.