Bravely Default II (2021)

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Team Asano en Claytechworks
Uitgegeven door Square Enix en Nintendo

Het verhaal speelt zich af op het continent Excillent, de thuisbasis van vijf machtige koninkrijken. Aan het begin van het spel spoelt de hoofdpersoon Seth, een schipbreukeling, aan op de kust van een van de koninkrijken.

avatar van Maxigames
Zeer vermakelijke JRPG die zich perfect leent voor handheld gameplay op de Switch doordat het met de topdown view en turn based battles nauwelijks behendigheid betreft controls vergt. Ook de graphics zijn vrij modern maar hebben soms wat rauwe randjes die je in handheld weergave nog nauwelijks kan zien. Het speelt echt alsof je een nieuwe versie van een SNES/Gameboy era JRPG speelt.
De sterkste kanten van het spel zijn naar mijn mening de battles met het Brave / Default systeem waarmee je aanvallen kan opsparen en op het juiste moment gebruiken en het uitgebreide job-class systeem. Het geeft je veel vrijheid om je team leden verschillende taken te laten leren en met de juiste samenstelling goed bestand te zijn tegen specifieke eindbazen.
Op het gebied van graphics is het zowel letterlijk als figuurlijk een "mixed bag" steden zijn geïllustreerd je loopt er doorheen als een soort kijkdoos, buitengebieden zijn helemaal met 3D objecten gemaakt. De characters hebben een vreemde pop-achtige uitstraling maar wel heel mooi gedetailleerde outfits. De monster designs zijn ook erg mooi. Waar Octopath Traveler een perfecte samenhang had in de styling lijkt het dat ze bij Bravely Default nog zoekende zijn, het is gelukkig wel erg sfeervol over het algemeen best aantrekkelijk. (Van mij zou het er meer uit mogen zien zoals de cover illustraties )
Het verhaal is tot nog toe heel erg cliché voor een JRPG, niet veel originaliteit maar gelukkig toch gewoon vermakelijk en de characters zijn zeker niet onaardig. Gelukkig zijn er soms best duistere gebeurtenissen in het verhaal waardoor het wel een scherp randje behoudt. Ik heb het nog niet uitgespeeld maar ben wel over de helft vermoed ik. Voor mensen die naar een heel traditionele JRPG verlangen is deze zeker aan te raden.