Murder by Numbers (2020)

Nintendo Switch / PC
Adventure / Puzzle

Ontwikkeld door Mediatonic
Uitgegeven door The Irregular Corporation

De gewezen Tv-detective Honor en haar robot-assistent SCOUT gaan samen op jacht naar de schuldige in vier verschillende moordzaken. Dat gebeurt via vele ondervragingen in visual novel stijl en een cijferpuzzel sporen-onderzoek.

Hier heb ik wel zin in, dit lijkt een genre-crossover op mijn lijf geschreven. Ik speelde picross graag, al had ik er een soort "psychologisch" probleem mee (zie. Maar als dat in een verhaal a la Phoenix Wright gestoken wordt is dat al weer heel andere koek!

Net de eind-generiek over het scherm zien lopen. Dit was een leuk tussendoortje. Ik ben al lang fan van de Picross reeks van games, en dit spel combineert het picross puzzle gedeelte met een interessant detective verhaal.

Het verhaal bestaat uit 4 cases, die allen met elkaar een overkoepelend verhaal vertellen. Elk case bestaat uit visual-novel gedeeltes waar je met behulp van SCOUT, een zwevende robot, je omgeving naar clues kunt scannen. En die clues bestaan dan uitsluitend uit picross puzzels.

Het verhaal is best goed in elkaar gestoken, en er zijn redelijk wat sympatieke personages, doch spijtig genoeg is er niet zo veel moeite gestopt in het visuele. Dat staat weliswaar niet meteen tegen, maar irriteert toch uit in het herhalen van steeds dezelfde karakterportraits, en in statische omgevingen met minimale animaties. Zo speelt het verhaal zich over een periode van een half jaar af, doch dragen de personages steeds dezelfde kleren. Toch een armoede-getuigenis van de art-directie die het spel heeft, of beter: niet heeft.

Maar goed, de puzzels zelf zijn waar het meeste speeltijd in kruipt, en die zijn van hetzelfde niveau als een pricross en hebben me tot het einde goed beziggehouden.

Het voelt alles iets waardevoller aan om de picross puzzles op te lossen, omdat ze je verder brengen in het verhaal, iets wat me bij picross zelf op een gegeven ogenblik wat nihilistisch voorkwam, omdat daar een overkoepelend doel ontbreekt.

Alles bij elkaar een degelijke 7/10 oftewel 3.5 sterren

Klinkt als iets wat mij ook zou kunnen bekoren, ga 'm onthouden!