Shogun: Total War (2000)

Strategy

Ontwikkeld door Creative Assembly

De speler neemt de rol op zich van één van de zeven daimyos (Uesugi, Shimazu, Oda, Mori, Imagawa, Takeda, of Hōjō). Deze daimyo probeert om het land Japan te verenigen tijdens de Sengoku Jidai periode ("De leeftijd van een land in oorlog") en er de status van Shogun te verkrijgen.

avatar van Hannibal
Is er echt buiten mij maar één persoon op GamesMeter die dit gespeeld heeft? Wat was ik verslaafd aan dit spel. Het enige strategische spel dat ik ooit heb gespeeld. (en dat ik begrijp )

Eigenlijk is het een bordspel, waar je gebieden moet binnenvallen als je de indruk hebt dat je de legers daar wel aankan.
Je kunt een leger verzwakken door een ninja te sturen die de leider van een vijandelijk leger vermoordt.

Als je ninja niet zo ervaren is, is de kans groot dat hij wordt gezien en zelf om het leven wordt gebracht. Tevens kun je spionnen sturen om er achter te komen wat de vijand van plan is.
Het is ook leuk om een bondgenootschap af te sluiten, samen het halve land afslachten, en wanneer je hem niet meer nodig hebt val je hem gewoon aan.

Als je een gebied binnenvalt, heb je de keuze om de oorlog te laten "uitrekenen". Dan krijg je gewoon in beeld te zien: 'je hebt gewonnen' of 'je hebt verloren'.

Het is natuurlijk het leukste om de oorlog daadwerkelijk zelf te leiden. Best wel moeilijk, maar ontzettend leuk om te doen, en spannend. Een euforisch gevoel wanneer de vijand het hazepad kiest! Dan zit ik echt juichend achter mijn pc.

Heel erg goede game die je het gevoel gaf dat je een veldheer met alle macht die er bij hoort was. Lekker uitgewerkte game. Pittig, spannend en ook mooi om te zien. De veldslagen zagen er behoorlijk stoer uit. Je had veel optie's en het spel werd daardoor lekker veelzijdig.