Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War (2018)

Strategy

Ontwikkeld door Proxy
Uitgegeven door Slitherine

Gladius Prime stond bij de keizerlijke geleerden bekend als een planeet van groots archeologisch belang. Tijdens de kolonisatie werden er oude relikwieën gevonden, die hints onthulden van een vergeten verleden. Maar er bleek meer onder het oppervlakte te liggen dan relikwieën. Iets ontwaakte, een onvoorstelbare gruwel uit een oud verleden. Nu zitten de burgers van Gladius vast in een verschrikkelijke oorlog om te overleven. Kies een van de vier vechtende facties en probeer deze donkere kracht voor eigen gewin te harnassen.

Nou je zou zo maar kunnen zeggen dat je met dit spel een bijzonder goede MOD van Civilization V of dergelijks in huis haalt - en je zou zowat gelijk hebben. Ik keek (als fan van het hele Warhammer (40k en Fantasy) gebeuren al een hele tijd uit om Gladius in huis te halen dus was ik des te blijer dat hij in de Monthly Bundly voor mei 2020 zat. Developer Proxy heeft inderdaad heel goed hun best gedaan om leentjebuur te spelen bij de latere Civilization spellen, met hier en daar diverse aanpassingen (zoals bvb lichte aanpassingen in het bouwen van steden of het gebruiken van de Hero-Units) maar dat mag de pret wat mij betreft zeker niet drukken. Beter dit is exact wat ik ervan verwachtte en ik wordt dus helemaal niet teleurgesteld.

Heb je ooit een Civilization gespeeld en wil je er dus eentje die in het 40K universum afspeelt dan is dit vooralsnog een slechte keuze. Althans - ik heb wel nog maar iets meer dan een uur gespeeld - en slechts met 1 ras. In de basisgame zitten er 4. De Imperial Guard, de Space Marines, de Orcs en de Necrons. Voorlopig zijn er drie andere te koop als DLC - de Tau, Chaos Space Marines en de Tyranids. Dus lijkt me voldoende afwisseling om toch een tijd mee aan de slag te blijven (ik heb een vriend die het ook speelt maar puur en alleen met de Orcs, na de Space Marines - en volgens hem verschilt het qua speelstijl toch best wel). En je hebt natuurlijk de diverse critters rondlopen op het speelveld die neutraal zijn. Voorlopig dus erg positief - zeker omdat het komt van een Indie Developer waar ik nog nooit in mijn leven van gehoord heb.