Assassin's Creed Valhalla (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Assassin's Creed Valhalla draait om Eivor, een Viking-krijger uit Noorwegen die met zijn clan het versplinterde Engeland van de negende eeuw binnenvalt om daar land te veroveren en een nederzetting te stichten. De game kent mechanics die maken dat keuzes tijdens gevechten en gesprekken invloed hebben op je verdere pad in het spel. In het spel kunnen spelers hun nederzetting aanpassen en uitbreiden met onder andere barakken, een smidse en een tatoeagezaak. Daarnaast kun je op rooftocht en verrassingsaanvallen uitvoeren op Saksische legers en forten, waarbij je zelfgemaakte of door andere spelers ontworpen Viking-huurlingen kunt inzetten.

avatar van lennert
Ik zit er in de tussentijd al 64 uur in en verveel me nog steeds niet. Nogmaals de disclaimer dat ik geen diehard fan ben van de franchise (niet anti-, ik heb het gewoon nooit gespeeld) en het hele verhaal in de 'echte' wereld kan me zodoende best gestolen worden. Maar de prachtige open wereld met memorabele zijpersonages en enorme hoeveelheid dingen te doen (jagen, vissen, raiden, drinken, bardic rap battles, onderzoeken, schatten jagen, sluipen en moorden) zorgt er wel voor dat ik me nog steeds niet verveel. Ik lach vaak om situaties en kom mooie actiescenes tegen en - tegen verwachting in - vind ik het spel alsnog niet als een herhaling van zetten aanvoelen. Eivor is als main character ook droog en sympathiek genoeg om jezelf mee te identificeren, terwijl de zijcast aan personages die we nog wel kennen van een serie als Vikings zeker ook amusant is.

Het ontdekken van Engeland voelt levendig aan. In het begin zat ik nog vooral rondom mijn eigen nederzetting en bekroop me een licht gevoel van eentonigheid, maar zodra ik de verschillende gebieden ging ontdekken kwam ik een veelvoud aan afwisseling tegen. Kustgebieden met zeehonden, moerassen, besneeuwde bergtoppen, highlands en heuvels, kleurrijke bossen: alles heeft een afwisseling in flora en fauna en tussen de wolvenaanvallen en skirmish battles door voelt het aan als een mooie en fijne wereld. De dorpjes hebben eigen karakters (walvisjagers, klokkensmelters, religieuze ordes, Romeinse ruines etc.) en voelen ondanks de doods heen en weerlopende villagers vaak levend en doordacht aan.

Het kunnen uitwerken van je nederzetting geeft een leuk extra element aan de gameplay. Het gaat niet zo de diepte in als het bouwen van settlements in een Fallout 4, maar het uitwerken van je dorp geeft wel voldoening en doen je vergeten dat je de andere helft van de tijd bezig bent om mensen het leven zuur te maken. Het combatsysteem voelt tevens lekker vloeiend en het levellen via een skilltree bevalt me prima. Scheelt hierbij ook flink dat het levellen zelf lekker vlot gaat zonder dat er een exponentiele toename van xp nodig is om iets te doen. Het houdt het spel leuk en zorgt ervoor dat het beter worden niet stroef aanvoelt. Ik speel zelf vooral met de tweehandige bijl, er is iets dat veel voldoening geeft aan schilden kapot meppen en ledematen vernietigen, maar ook de boog als secundairy weapon is een favoriet.

Het spel heeft, op PS4 iig, wel wat bugs. Een side-quest is niet af te maken en het is een keer gebeurd dat ik moest herladen omdat een personage waar ik mee moest vechten al dood lag en de omstanders in een loop aan het weglopen waren. Het zijn echter geen gamebreaking glitches (ik kijk naar jou Cyberpunk 2077) en het allerbelangrijkste is dat AC: Valhalla me interesse heeft doen krijgen in in ieder geval AC: Origins en AC: Odyssey. Het spel is niet verheffend of vernieuwend, maar het doet wat het moet doen en dat is een plezierige game-ervaring geven.

avatar van Lon'qu
Assassin’s Creed Valhalla is een game die mij compleet zou moeten liggen, maar wellicht juist daardoor kan ik er niet van genieten. Assassin’s Creed Odyssey was al een geweldige teleurstelling en van de eerste beelden tot de laatste aan toe werd ik al niet heel enthousiast. Toch, met een jaar ertussen en die fantastische setting in middeleeuws Engeland ten tijde van de viking-invasie, had ik stiekem gehoopt op een op zijn minst vermakelijk avontuur. Misschien niet goed, maar gewoon vermakelijk.

Helaas, ook dat mocht het niet worden. Deze game mag je een aanfluiting noemen. Er is te veel mis met deze game om op te noemen, maar de belangrijkste punten zijn het verhaal, het vechtsysteem, het skill tree-systeem, het loot-systeem, de slechte animaties van de poppetjes, het onafgewerkte gevoel door vreemde bewegingen hiervan en ook lichtflikkeringen hier en daar. Ook de komische zijmissies hebben meer iets weg van situaties uit Asterix-strips dan die van een serieus viking-verhaal. Ja, ook Red Dead Redemption 2 heeft komische zijmissies, maar ze worden nooit zo ongeloofwaardig of tenenkrommend als bij Valhalla. Ook de voice acting is erg slecht gedaan. Speciaal genoemd te worden dient de animatie van het paardrijden; na Red Dead Redemption 2, een game die twee jaar eerder verschenen is, zijn de animaties bij Valhalla niet meer te verdragen.

Deze game is verre van 60 euro waard. Verre van de 84 score op Metacritic. De gebruikersscore komt met een 7.3 een stuk dichter in de buurt, maar zelfs dat is veel te gul gegeven. Dit omdat er duidelijk voor een richting is gekozen: een verhalende action-adventure met rpg-elementen. Maar op geen van de punten wat een goed verhalende game maakt of een rpg blinkt Valhalla uit. Misschien nog wel het ergste is dat het verhaallijn dat daadwerkelijk over de assassin’s creed (de Orde) gaat verworden is tot niets meer dan een zijverhaaltje. Je speelt niet met een assassin en het gaat niet over assassins. Als het een goede game was geworden, was dat nog niet eens zo heel erg geweest, maar nu kan het niets anders dan symbool staan voor het spirituele failliet van de serie.

Tijd voor de review, ook al heb ik de game nog lang niet uitgespeeld en gaat dat vermoedelijk ook niet gebeuren omdat het gewoon too much is. Maar daar kom ik nog op terug. Eigenlijk ben ik vreselijk Ubisoft-moe, met hun constante herkauwen in de Far Cry en Assassin's Creed franchises. De werelden mogen dan wel worden aangepast, de gameplay is zo vreselijk herhalend dat ik bij de grote groep hoor die er op uitgekeken raakte. Maar goed, zo af en toe pik ik voor een vriendelijk prijsje nog wel een Ubisoft-game mee en Valhalla was na jaren zonder Assassin's Creed de gelukkige voor een nieuwe poging. En verrek, blijkt de game nog vermakelijk te zijn ook.

Waar ik sowieso vrolijk van werd zijn de graphics. Ik heb bijna vanaf het begin nu een Xbox Series X, maar door de chiptekorten wil het maar niet vlotten met die console om er alles uit te halen aan mogelijkheden, maar wat Valhalla grafisch laat zien is echt zwaar indrukwekkend. De wereld waarin ik rond ren op mijn paard en dorp na dorp slacht oogt schitterend. Kleurrijk en imposant, met prachtig water, zonlicht, veranderend weer, dieren en bergen. Het had allemaal qua omgevingen wat afwisselender gekund, maar toch zit ik steeds nog te genieten. En ook de actie is bij vlagen lekker bruut en groots, als er halve veldslagen in je beeld verschijnen.

Maar de game kent wel degelijk een aantal serieuze minpunten. Ubisoft denkt al jaren dat meer content ook altijd beter is, maar dat is dus zeker niet zo. Ik hoef geen verhaal dat 50 tot 100 uur duurt en dan ook nog afgeladen vol zit met een miljoen markers op de kaart waar je nog side-missions kan doen of dingen kan opzoeken. Heel eerlijk, mijn focus ligt vooral op het hoofdverhaal, dat kost al veel te veel tijd. Misschien ben ik hier een old school gamer in, maar met een uurtje of 25 aan hoofdverhaal en nog eens een paar uurtjes optionele missies heb ik meer dan genoeg, aangezien ik wel meer wil spelen dan alleen deze game. Verder is de actie bruut in beeld gebracht, maar is het wel eentonig na een tijdje om te doen. Hakken, hakken, ontwijken, hakken, hakken, keertje nog met pijl en boog iemand neer knallen en klaar. Op naar de volgende groep die eraan gaat. Ook is dat hele skillpoint & upgrade-systeem enorm langdradig en niet boeiend met ook weer een miljoen upgrades die me echt geen hol boeien. Ik klik ze maar random aan en geloof het wel.

Tenslotte zou Ubisoft ook eens betere verhaalschrijvers aan moeten nemen, want het weet echt veel te weinig te boeien. Rij of vaar 1000 meter naar die kant toe, plunder de boel, ga weer terug voor een cutscène en begin weer opnieuw. Goddank is er na een tijdje de optie om de lange reizen te skippen met fast travel, maar het is wel eentonig. Overigens leeft de wereld gewoon niet echt, ook al is deze prachtig en groots. Bij Red Dead Redemption 2 wilde ik elk hoekje ontdekken en elke (zij)missie doen, hier heb ik die behoefte gewoon niet. Ook omdat in deze game gewoon heel weinig humor of een leuke dialoog zit.

Gelukkig speel ik de game wel ver na de release, waardoor ik weinig last van bugs heb gehad, terwijl deze game daar geloof ik behoorlijk last van had. Af en toe had ik rare clipping-problemen zoals dat ik niet van een dak af kan komen maar dat viel gelukkig reuze mee. Het bevestigt wel weer dat je tegenwoordig veel games beter pas maanden na de release kan kopen, omdat ze dan pas echt in orde zijn. Overigens voelt deze game voor geen meter als een Assassin’s Creed game, jammer dat ze dat concept los hebben gelaten en er gewoon actiegames van hebben gemaakt de laatste delen waar sneaken totaal niet meer nodig is. Wel heeft de game me onverwacht veel plezier opgeleverd voor een prima voldoende. Het is heel aangenaam om in de wereld van de Vikingen te zijn en lekker lomp om je heen te maaien. Maar dit had echt een topcijfer kunnen krijgen als ze flink wat dingen hadden ingekort en beter uit hadden gewerkt.

Dit spel is echt wel heel leuk om te spelen, maar nergens bereikt het nou echt een niveau dat je denkt dit is gaaf. Het blijft overal een beetje aan de oppervlakte drijven.

De wereld is echt prachtig gewoon, maar de setting is niet zo boeiend. Het oude Egypte en Griekenland waren heel tof, maar de oneindige groene heuvels van Engeland lijkt maar geen einde aan te komen, hoe mooi ze ook zijn.

Het bouwen van een settlement is leuk, maar voegt ook weer niet echt iets toe. De gameplay blijft lekker hack 'n slash, maar stealth is dan weer nergens echt nodig. Wat mij opzich niet echt uitmaakt overigens. Ik hou wel van een beetje beuken en hakken.

Het verhaal begint interessant, gaat daarna tientallen uren in episode-of-the-week stand en eindigt weer leuk maar net niet bevredigend. Waarschijnlijk omdat er nog een hoop DLC is en er nog DLC aankomt die het verhaal echt afmaakt.

Na 80 uur was ik er compleet klaar mee, maar na twee pogingen bij de 95 weer gestopt, maar na een nog langere pauze was die eindsprint weer helemaal tof.

Nu heb ik er zelf voor gekozen om de gehele map te clearen, elke side activity te doen en elke chest te looten dus het is geen wonder dat het 135 uur heeft geduurd (inclusief de helft van de River Raids DLC en Mastery Challenges). Echter heeft deze game gewoon een overschot aan content. Best wel hele leuke content, maar het had allemaal best wat strakker geregisseerd kunnen zijn.