Assassin's Creed Valhalla (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Assassin's Creed Valhalla draait om Eivor, een Viking-krijger uit Noorwegen die met zijn clan het versplinterde Engeland van de negende eeuw binnenvalt om daar land te veroveren en een nederzetting te stichten. De game kent mechanics die maken dat keuzes tijdens gevechten en gesprekken invloed hebben op je verdere pad in het spel. In het spel kunnen spelers hun nederzetting aanpassen en uitbreiden met onder andere barakken, een smidse en een tatoeagezaak. Daarnaast kun je op rooftocht en verrassingsaanvallen uitvoeren op Saksische legers en forten, waarbij je zelfgemaakte of door andere spelers ontworpen Viking-huurlingen kunt inzetten.

Een viking game zou toch ontzettend vet moeten zijn maar toch.

Net niet gevoel overheersend.

Net niet pakkend.

Genoeg.

Net niet alom.

Vind de combat daarnaast geen klap aan wat ook al niet helpt.

Geen blijvertje vermoedelijk altijd kwestie van blijvertje vs blijvertje.

Die dan achteraf gezien helaas toch niet kan gaan blijven.

In deze tijden moet een man nou eenmaal keuzes maken.

avatar van Q jones
Ik heb nog nooit een AC game gespeeld is deze een goede om in te stappen of kan ik beter een wat oudere pakken. En zo ja welke dan. Ik houd van Far Cry. Dit is toch een beetje hetzelfde principe of totaal niet??

Ja dit is een soort van Far Cry en een typische open world Ubisoft game. Vaak wat te groot en te repetitief dus

Op zich kun je hier prima mee beginnen. Ik denk dat je een keuze moet maken welke tijd je het interessantst vindt, de 3 laatste AC games waaronder dus deze hebben zo elk hun eigen setting maar spelen voor een groot deel hetzelfde en zien er alle 3 goed uit.

Egypte: AC Origins
Oude Griekenland: AC Odyssey
Vikingen: deze game

Als je echter het beste van de reeks wilt spelen wat ooit gemaakt is dan zou gaan voor AC: The Ezio Collection. Dit is een collectie van 3 klassieke ac games en dan wat opgepoetst. Die games spelen zich met name af in het oude Rome en omstreken.

mrdig schreef:
AC: The Ezio Collection.

Had ik idd ook al aangegeven. Wat mij betreft zijn er 3 grote startpunten voor de reeks en allen neyjes geremasterd. The Ezio Collection (II, Brotherhood en Revelations), The Rebel collevtion (4 Black Flag en Rogue) en als laatste om de nieuwe speelstijl te beleven Origins (echter nog niet uitgespeeld, of Oddyssey, die ik geweldig vond).

Zijn wat mij betreft allen de hoofdpunten van de reeks hoewel ik Valhalla en zijn stand-alone spinoff nog moet doen.

avatar van Q jones
Danku allen. Hier kan ik verder mee

Ik heb deze game vorig jaar gekocht, tijd gespeeld maar toen was ik er wel weer klaar mee, eentonig enzo. Maar nu weer eens een tijdje terug opgepakt en heel eerlijk, het is leuk. Visueel is dit wel echt een van de betere games op mijn Xbox X en dat plunderen en hakken is wel funny. Ik zie me de game niet uitspelen, maar het is ieder geval vermakelijk. Binnenkort een keer een review, maar tot die tijd nog effe doorgaan. Jammer dat Ubisoft denkt dat groter en uitgebreider altijd beter is, dat is het niet. Maar waar ze weer goed in zijn is een visueel mooie wereld bouwen en actie bruut in beeld brengen.

Tijd voor de review, ook al heb ik de game nog lang niet uitgespeeld en gaat dat vermoedelijk ook niet gebeuren omdat het gewoon too much is. Maar daar kom ik nog op terug. Eigenlijk ben ik vreselijk Ubisoft-moe, met hun constante herkauwen in de Far Cry en Assassin's Creed franchises. De werelden mogen dan wel worden aangepast, de gameplay is zo vreselijk herhalend dat ik bij de grote groep hoor die er op uitgekeken raakte. Maar goed, zo af en toe pik ik voor een vriendelijk prijsje nog wel een Ubisoft-game mee en Valhalla was na jaren zonder Assassin's Creed de gelukkige voor een nieuwe poging. En verrek, blijkt de game nog vermakelijk te zijn ook.

Waar ik sowieso vrolijk van werd zijn de graphics. Ik heb bijna vanaf het begin nu een Xbox Series X, maar door de chiptekorten wil het maar niet vlotten met die console om er alles uit te halen aan mogelijkheden, maar wat Valhalla grafisch laat zien is echt zwaar indrukwekkend. De wereld waarin ik rond ren op mijn paard en dorp na dorp slacht oogt schitterend. Kleurrijk en imposant, met prachtig water, zonlicht, veranderend weer, dieren en bergen. Het had allemaal qua omgevingen wat afwisselender gekund, maar toch zit ik steeds nog te genieten. En ook de actie is bij vlagen lekker bruut en groots, als er halve veldslagen in je beeld verschijnen.

Maar de game kent wel degelijk een aantal serieuze minpunten. Ubisoft denkt al jaren dat meer content ook altijd beter is, maar dat is dus zeker niet zo. Ik hoef geen verhaal dat 50 tot 100 uur duurt en dan ook nog afgeladen vol zit met een miljoen markers op de kaart waar je nog side-missions kan doen of dingen kan opzoeken. Heel eerlijk, mijn focus ligt vooral op het hoofdverhaal, dat kost al veel te veel tijd. Misschien ben ik hier een old school gamer in, maar met een uurtje of 25 aan hoofdverhaal en nog eens een paar uurtjes optionele missies heb ik meer dan genoeg, aangezien ik wel meer wil spelen dan alleen deze game. Verder is de actie bruut in beeld gebracht, maar is het wel eentonig na een tijdje om te doen. Hakken, hakken, ontwijken, hakken, hakken, keertje nog met pijl en boog iemand neer knallen en klaar. Op naar de volgende groep die eraan gaat. Ook is dat hele skillpoint & upgrade-systeem enorm langdradig en niet boeiend met ook weer een miljoen upgrades die me echt geen hol boeien. Ik klik ze maar random aan en geloof het wel.

Tenslotte zou Ubisoft ook eens betere verhaalschrijvers aan moeten nemen, want het weet echt veel te weinig te boeien. Rij of vaar 1000 meter naar die kant toe, plunder de boel, ga weer terug voor een cutscène en begin weer opnieuw. Goddank is er na een tijdje de optie om de lange reizen te skippen met fast travel, maar het is wel eentonig. Overigens leeft de wereld gewoon niet echt, ook al is deze prachtig en groots. Bij Red Dead Redemption 2 wilde ik elk hoekje ontdekken en elke (zij)missie doen, hier heb ik die behoefte gewoon niet. Ook omdat in deze game gewoon heel weinig humor of een leuke dialoog zit.

Gelukkig speel ik de game wel ver na de release, waardoor ik weinig last van bugs heb gehad, terwijl deze game daar geloof ik behoorlijk last van had. Af en toe had ik rare clipping-problemen zoals dat ik niet van een dak af kan komen maar dat viel gelukkig reuze mee. Het bevestigt wel weer dat je tegenwoordig veel games beter pas maanden na de release kan kopen, omdat ze dan pas echt in orde zijn. Overigens voelt deze game voor geen meter als een Assassin’s Creed game, jammer dat ze dat concept los hebben gelaten en er gewoon actiegames van hebben gemaakt de laatste delen waar sneaken totaal niet meer nodig is. Wel heeft de game me onverwacht veel plezier opgeleverd voor een prima voldoende. Het is heel aangenaam om in de wereld van de Vikingen te zijn en lekker lomp om je heen te maaien. Maar dit had echt een topcijfer kunnen krijgen als ze flink wat dingen hadden ingekort en beter uit hadden gewerkt.

Dit spel is echt wel heel leuk om te spelen, maar nergens bereikt het nou echt een niveau dat je denkt dit is gaaf. Het blijft overal een beetje aan de oppervlakte drijven.

De wereld is echt prachtig gewoon, maar de setting is niet zo boeiend. Het oude Egypte en Griekenland waren heel tof, maar de oneindige groene heuvels van Engeland lijkt maar geen einde aan te komen, hoe mooi ze ook zijn.

Het bouwen van een settlement is leuk, maar voegt ook weer niet echt iets toe. De gameplay blijft lekker hack 'n slash, maar stealth is dan weer nergens echt nodig. Wat mij opzich niet echt uitmaakt overigens. Ik hou wel van een beetje beuken en hakken.

Het verhaal begint interessant, gaat daarna tientallen uren in episode-of-the-week stand en eindigt weer leuk maar net niet bevredigend. Waarschijnlijk omdat er nog een hoop DLC is en er nog DLC aankomt die het verhaal echt afmaakt.

Na 80 uur was ik er compleet klaar mee, maar na twee pogingen bij de 95 weer gestopt, maar na een nog langere pauze was die eindsprint weer helemaal tof.

Nu heb ik er zelf voor gekozen om de gehele map te clearen, elke side activity te doen en elke chest te looten dus het is geen wonder dat het 135 uur heeft geduurd (inclusief de helft van de River Raids DLC en Mastery Challenges). Echter heeft deze game gewoon een overschot aan content. Best wel hele leuke content, maar het had allemaal best wat strakker geregisseerd kunnen zijn.