Arcade Spirits (2019)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Fiction Factory
Uitgegeven door pQube

Arcade Spirits is een romantische visual novel die een alternatieve tijdlijn volgt waarin de videogamecrash van 1983 nooit heeft plaatsgevonden. Het is 20XX en je bent net begonnen met een nieuwe baan in de speelhal van het Funplex. Wellicht vind je hier de romantiek waar je naar op zoek bent?

Dit klein maar fijn en zeer liefhartig visual novel game eerder deze week uitgespeeld. Het is traditie-getrouw een soort game met redelijk weinig interactie en keuze-mogelijkheden. Maar het beetje dat ze hebben ingebouwd is mooi gedaan en met de story verweven.

Die laatste is natuurlijk het belangrijkste aan een VN en stelt zeker niet teleur. Zelden een spel gespeeld met zo veel hart en lieflijke personages.
Het verhaal speelt zich in een lichtelijk alternatieve tijdlijn af waar arcades nooit verdwenen zijn, omdat zogezegd de video-games crash van begin jaren 80 er voor iets tussen zat. Het lijkt een wereld waar wij als gamers ons zeker goed zouden bij voelen.
Je eigen karakter heeft geen al te beste jeugd gehad en heeft moeite de touwtjes aan elkaar vast te knopen als een zeer futuristische app hem op de juiste weg brengt: een job in een cozy arcade.

Daar vind hij zich snel terecht en sluit vriendschap met een resem zeer kleurrijke personages die allen de LGBTQIA+ lijst lijken af te vinken. Het zijn stuk voor stuk toffe mensen waar ik zonder problemen begrijp dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden. Ook jezelf als speler leert al deze personages goed kennen en je krijgt de mogelijkheid banden aan te gaan met 1 of meerdere, of zelfs alle personen.

Het eigenlijke verhaal stelt niet zo heel veel voor en is een typisch david-tegen-goliath verhaal, maar de sympathie die ik tijdens het spelen voelde ebde nooit weg. Een fijne en hartverwarmende ervaring, hoewel ik me kan voorstellen dat het voor veel mensen iets te zoetsappig is.

Gisterenavond uitgespeeld (gelezen?) en ik was hier ook best over te spreken. Het hele jaren '80 stijltje met de Arcade setting en de dito stereotype karakters (hoewel inderdaad een beetje ge-update naar 'nu') waren erg aangenaam en het was visueel heel leuk gebracht. Het verhaal had een beetje een sitcom-achtig karakter met op een 2-3 momenten een twist die ik niet meteen verwacht had. Gewoon een hele leuke Visual Novel die niet al te diep of te hoogdravend wil zijn maar gewoon fijn tijdverdrijf is.

Zo te zien komt er binnenkort een sequel in de vorm van 'The New Challengers'. Ben ik toch wel erg benieuwd naar, aangezien me deze toch blijft bijstaan als een van de meest aangename en leuke VN's.