Tell Me Why (2020)
PC / Xbox One
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Dontnod
Uitgegeven door Microsoft
Diep in de bergen, in een klein dorpje in Alaska, lijkt de tijd stil blijven staan. Maar dan ontdek je dat het hart van een groots mysterie onder deze bodem begraven ligt. Beleef een intiem, levensecht verhaal waarin de tweeling Alyson en Tyler Ronan hun buitengewone band gebruiken om hun onrustige jeugd te ontrafelen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JVXqGQC9J2o
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Tell Me Why - Official Chapter One Launch Trailer - YouTube
Wat me stoort is dat het weer zo'n maatschappelijk onderwerp als transgender moet nemen. Ik ben een beetje klaar met dit soort gedoe wat ze tegenwoordig iedereen door de strot duwen via tv, series, films en games.
En de game is weer in delen, dus ik wacht wel lekker tot alles uit is en de reviews positief zijn.
Episode 1:
August 27, 2020
Episode 2:
September 3, 2020
Episode 3:
September 10, 2020
Wel fijn dat het allemaal snel uit is. Bij LiS deden ze er geregeld 3 maanden over voor een volgend deel uit kwam.
De zoektocht naar de waarheid van hun jeugd weet uiteindelijk wel te intrigeren. Helaas heeft het daarvoor wel de gehele eerste episode nodig. Die focust vooral op het introduceren van de personages en de wereld, maar weet niet direct te boeien. Vooral omdat ik niets heb met transgenders en laat dat nou een belangrijk onderdeel zijn in het begin.
Vanaf episode twee verschuift dat wat naar achter. En komt er meer aandacht voor het uitdiepen van hun geschiedenis. Dankzij de verschillende bij-personages kom je meer te weten en begint de wereld ook wat meer te leven.
Uiteindelijk wist de game me er wel in te sleuren, maar dat gebeurde ergens in episode twee en dan zitten we al op de helft. Het maakt dat ik uiteindelijk best wat langer door had willen gaan. Vooral ook om bepaalde banden nog verder uit te diepen. Tegelijkertijd waren de meest interessante personages niet de tweeling zelf. Waardoor ik vooral uitkeek om bepaalde personages weer te spreken. De game is vermakelijk en weet mooie omgevingen af te leveren. Het verhaal en bepaalde personages intrigeren, maar heeft teveel tijd nodig om interessant te worden.
3.5*
Maar fijn. Geen probleem. Toch twee voor op mijn korte termijns wishlist. En liefst als aankoop, ook al staan ze op Gamepass. DONTNOD is een ontwikkelaar die ik toch nog graag wel even zou verder zien gaan. (...of, ik vind het nog steeds erg jammerlijk hoe het bvb Telltale is vergaan).
Dit is wel zo'n game die je als Gamepass lid zo makkelijk kan spelen in een weekendje. Ik wil deze ook nog altijd wel proberen.
DONTNOD moet wel oppassen dat ze niet teveel van hetzelfde maken en hun concept uitkauwen.
Ben ik het wel mee eens. Vandaar dat een game als Vampyr ook een aangename verrassing was. Wel nog elementen van mysterie en adventure games maar toch weer in een ander stijltje. Dat mogen ze bij een volgende titel ook doen. Ook al ben ik heel erg voor dit soort interactive fiction / adventure te vinden.
DONTNOD moet wel oppassen dat ze niet teveel van hetzelfde maken en hun concept uitkauwen. Zie bv de LiS games, daar werd het per deel wel minder sterk, ook al was het nog steeds best goed.
An sich denk ik dat vasthouden aan een formule prima kan werken, afhangend van het bedrijf. Supermassive & Quantic Dream doen een prima taak interactive drama boeiend houden zonder te veel grote veranderingen in de mix te gooien. Rockstar heeft het ook vooral van GTA & RDR achtige games moeten hebben, zonder denderend veel van hun stijl af te wijken met de jaren, en daar hebben de meeste fans vrede mee.
Bij Dontnod is mijn probleem vooral dat alles na LIS niet opmerkelijk goed aansloeg; Ik ben in geen enkel spel erna net zo geboeid geweest in de personages of het verhaal. Op dit punt voelt het meer alsof ze vastgeketend zitten aan LIS ivm dat het goed aansloeg, dan dat ze helemaal los willen gaan met het genre door ideeën te uitten die ze gaaf vinden. Wellicht dat een andere richting opslaan toch beter is, in zo'n geval.
Wellicht dat een andere richting opslaan toch beter is, in zo'n geval.
Daarom vind ik het net jammer dat Vampyr een beetje over het hoofd is gezien. Heb het nog niet uitgespeeld maar het beviel wel heel erg qua stijl en sfeer, de combat was dan eerder matig maar eenmaal aan gewend viel er best mee te leven.
Het is in ieder geval toch een stap in een andere richting die ze wat mij betreft nogmaals mogen proberen. Met andere setting weliswaar. In het neerzetten van een goed verhaal, sfeer en wat interessante karakters zijn ze in ieder geval erg goed.
An sich denk ik dat vasthouden aan een formule prima kan werken, afhangend van het bedrijf. Supermassive & Quantic Dream doen een prima taak interactive drama boeiend houden zonder te veel grote veranderingen in de mix te gooien. Rockstar heeft het ook vooral van GTA & RDR achtige games moeten hebben, zonder denderend veel van hun stijl af te wijken met de jaren, en daar hebben de meeste fans vrede mee.
Bij Dontnod is mijn probleem vooral dat alles na LIS niet opmerkelijk goed aansloeg; Ik ben in geen enkel spel erna net zo geboeid geweest in de personages of het verhaal. Op dit punt voelt het meer alsof ze vastgeketend zitten aan LIS ivm dat het goed aansloeg, dan dat ze helemaal los willen gaan met het genre door ideeën te uitten die ze gaaf vinden. Wellicht dat een andere richting opslaan toch beter is, in zo'n geval.
Same. Ben echt weg van Chloe en Max (zie mijn avatar), maar daarna waren LiS Before the storm en deeltje 2 gewoon echt minder geschreven. Maar ook de gameplay kende ik toen wel, dat alles in een kamer bekijken ging een beetje tegenstaan.
Het hoofdverhaal gaat over de band tussen broer en zus, met name het trauma dat ze hebben meegemaakt en hoe dit hun leven heeft beïnvloed. De game besteed heel veel tijd aan praten, rondlopen, praten, herinneringen oproepen, praten.. het was a bit too much, eigenlijk. Teveel personage ontwikkeling en te weinig verhaal. Soms waren de gesprekken interessant en pakkend, andere momenten voelde ze traag en hielden ze mijn aandacht niet goed vast. Wat de gesprekken interessant genoeg hield zijn de sterke acteerprestaties, die de nodige emotionele scenes met volle overtuiging konden brengen.
Het verhaal kaart een mysterie aan over wat er werkelijk met de moeder is gebeurd: klopt hun herinnering over dat de moeder gek was en hun aanviel, of speelt er meer? De mysteries hebben echter ondermaatse conclusies. Er werden op bepaalde punten dingen aangekaart die vervolgens nergens echt heen gingen (ze kaarten aan dat hun fantasiefiguren mogelijk de realiteit kunnen betreden, word nooit wat mee gedaan. Ze kaarten aan dat de moeder in de laatste maanden bergafwaarts ging. Waarom ze uitgerekend rond die periode doordraaide is mij niet duidelijk geweest, evenals wat ze precies met die shotgun van plan was mits ze niets fout wilde doen.)
Het voelde alsof het verhaal te weinig vlees op het bot had, dus probeerde ze het met kleine losse draden of langzame praatscenes uit te rekken. Hierdoor vond ik Tell Me Why te wisselvallig. Maar goed, de game heeft de award gewonnen van Games For Impact voor hoe het respectvol transgenders neerzette. Last Of Us 2 heeft ook een openlijk gay hoofdpersonage, waarvan het feit dat ze gay is 0% onderdeel van het verhaal is. Cyberpunk heeft de optie om een transgender custom personage te maken. De LGBT weergave in games is dit jaar daarom een stuk normaler geworden, wat een positief teken is. Ik ben geen actief volger van de LGBT community, maar het is wel een principe waar ik achter sta. Het zijn en blijven gewoon mensen die niets fout doen en een normaal leven willen leiden, maar vanwege seksuele oriëntatie of genderdysforie niet worden geaccepteerd.
Tell Me Why is geen topper die ik kan aanraden, maar het heeft wel opmerkelijke dingen erin zitten. Met name wat het voor de LGBT community doet.
3*
Maar verder over het verhaal. Het boeide me dus eigenlijk allemaal behoorlijk - de diverse interacties en de band tussen de twee hoofdkarakters waren behoorlijk uitgewerkt. En hoewel het allemaal vrij kleinschalig bleef was dat voor de verandering wel eens leuk. Zelf had ik eigenlijk het gevoel wel dat de afronding van het verhaal vrij redelijk was ook al werd het lichtjes open gehouden vond ik waarvoor ze het geweer in bezit had - wou ze zelfmoord plegen? Ik had zelf eerder het idee dat ze uit woede het geweer laadde om op Tom te schieten als hij zich nog eens vertoonde. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze effectief zelfmoord wou plegen - nav haar jeug, miskraam, de vader van de kinderen en daarmee uiteindelijk de breuk met haar vriendin en de rest van de stad, de reden dat ze geen baan en inkomsten had, de klacht bij de autoriteiten hierover en jeugdzorg, en dan de hongerwinter lopen natuurlijk allemaal op.. Echter had ik op een gegeven moment ook wel het idee dat de sprookjeselementen tot meer zouden leiden, en dan met name de 'Mad Hunter' wat me een beetje een soort 'Babadook'-achtig figuur leek (voor wie die film heeft gezien). Maar dat bleek dus inderdaad niet het geval. Maar ze waren wel erg mooi vormgegeven..
In ieder geval heb ik geen spijt dat ik het spel gespeeld heb. Geen absolute topper - maar toch een beetje jammer dat het blijkbaar toch wel een beetje onder de radar lijkt te zijn gegaan van heel wat mensen want uiteindelijk is het best een goedgeschreven, emotioneel verhaal. Maar dan op een wat kleinere schaal. Maar dat mag ook wel eens. 3.5 van mij.
is niet enkel de eerste episode gratis?
Nope, alle episodes zijn gratis komende maand, ivm Pride maand.
Mocht je episode 1 al eerder hebben gespeeld, dan kun je via deze link de andere twee erbij krijgen: Save 100% on Tell Me Why on Steam - store.steampowered.com, dat is een link naar een bundel namelijk. Kom je niet bij via de normale winkelpagina, lijkt het
0€ kan niet beter. Of wil me iemand betalen als ik deze speel? Dacht het al niet
Het begint in de huidige tijd, waar een jongen na 10 jaar weer afspreekt met zijn zus. Met flashbacks kom je er achter dat de jongen een transgender is. De kindertijd (toen het nog 2 zusjes waren) en het trauma van de kinderen wordt echt heel mooi gebracht.
Subtiel worden de relaties met de mensen uit hun jeugd uitgewerkt.
Met de kinderen kreeg ik tijdens het spelen echt een band. Als pubers was dat m.n. met de jongen veel minder. Vond hem maar een irritant mannetje. Zijn puber zus vond ik wel okay.
De puzzels in de game zijn niet moeilijk, al vond ik het leeswerk om voor sommige vraagstukken de antwoorden te vinden wel wat veel.
Tell me why is een Dontnod game, dat wil zeggen dat het opnieuw een interactief avontuur is waarbij je met keuzes en speurwerk het verhaal kan beïnvloeden net als bij hun vorige games in de Life is Strange-reeks. Dat waren games die ik erg boeiend vond, vooral de allereerste game. Die game had me echt een paar keer met open mond naar het scherm laten staren als ik weer een hele zware beslissing moest nemen als gamer. Jammer dat ze in de spin-off en het tweede deel nooit meer dat niveau wisten te bereiken, omdat de impact van de keuzes steeds kleiner werd. Jammer genoeg heeft Tell me why hier ook mee te maken, maar toch bleef het best interessant.
We volgen broer en zus Tyler en Alyson Ronan, waarbij je al snel merkt dat Tyler iemand een transgender is aangezien hij vroeger ook een meisje was. Nou wilde ik eigenlijk eens zuchten, want ik heb niks tegen welke groep ook maar het is best vermoeiend dat dit tegenwoordig best veel in mediaproducten wordt gestopt. Gelukkig is het thema niet de hele game door even belangrijk, na episode 1 zakt het een beetje naar de achtergrond en krijg je gewoon een best wel boeiend verhaal waarin ze willen achterhalen wat er nou vroeger is gebeurd met hun moeder. Ze is door Alyson met een haar in haar rug gestoken en daarna buiten in een meer verdronken omdat het leek dat zij Tyler wilde vermoorden om zijn genderkeuzes. Maar je hebt toch wel al snel door dat dit anders in elkaar stak en via gesprekken met diverse mensen in het dorp ontrafel je een mysterie. Geregeld moet je een puzzel of raadsel oplossen en dat is iets wat ik weer ontzettend saai vond. Ik kan niet ontkennen dat ik een paar keer Youtube erbij heb gepakt als het me allemaal te lang duurde (zeker op het eind, in de schuur), want dat hele subplot met de kinderfantasie van vroeger met de Goblins en de Mad Hunter pakte me niet zo erg. Jammer trouwens dat ze met de Mad Hunter niet veel hebben gedaan in de game, even had ik het idee dat hij een soort paranormaal wezen was, maar het was toch een fantasie en een kinderprojectie op een bezoeker aan hun moeder Mary-Ann.
Wat mij een beetje tegen staat aan het Dontnod concept is dat je zoveel onnodige dingen bekijkt, maar toch doe je het. En de keuzes voelen dus minder grootschalig aan. Het gaat niet om leven of dood of om iets ernstigs. Uiteindelijk bepaal je hier je relatie met enkele inwoners en of je als broer en zus naar elkaar toe groeit of van elkaar verwijderd raakt. Ik eindigde met Tyler die een goede band met zijn zus heeft die wel is verhuisd naar Juneau. Visueel en qua soundtrack is de game trouwens best mooi, ik word ontspannen van die Dontnod locaties in kleine Amerikaanse dorpjes. Je vrijheid is minimaal, maar het staat in dienst van een verhaal dat me best bleef boeien. Na een uurtje of 10 (ik neem altijd ruim de tijd alles te ontdekken) ben je weer klaar en dat is ook lang genoeg.
Tell me why is geen topgame, maar gelukkig wel de moeite van het spelen waard.
3,5*