Streets of Rage 4 (2020)

Alternatieve titel: Bare Knuckle IV

PC / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Google Stadia / Android / Apple iOS
Action / Fighting

Ontwikkeld door Lizardcube, Guard Crush en DotEmu
Uitgegeven door DotEmu

De iconische personages van Streets of Rage zijn er weer: Axel, Blaze en Adam vechten samen met hun nieuwe teamleden Floyd Iraia en Cherry Hunter. Met gloednieuwe moves en lekkere nummers om naar te luisteren zijn onze helden klaar om een groep misdadigers genadeloos aan te pakken.

Vandaag dus gereleased op zowat alles. En ik moet aardig mijn best doen om niet meteen toe te gaan happen. Wil toch eerst even weten wat er morgen in de nieuwe Humble Monthly Choice zit. Plust er is het feit - ik wil het best op de Xbox One kopen - maar dit lijkt me dan wel weer iets wat ik veel liever zou kopen op de Switch. Kwestie van niet alleen gezellig binnen voor de TV met een vriend co-op'n maar ook lekker op een warme zomeravond op een stoel aan de deur s'avond een potje knokken als iedereen hier naar binnen is. Daar leent dit soort games zich perfect voor. En maar even hopen dat ze eind mei weer voldoende Switch's op stock hebben (nou zie je ze sporadisch wel weer eens op bol e.d voorbij komen maar ik heb mijn geld pas eind mei). Maar ik kijk hier dus toch wel erg naar uit.

avatar van Eraser2
Ik heb hem vandaag binnen gehengeld op de Switch en het is waanzinnig genieten. De graphics zijn werkelijk fantastisch en de gameplay is old school Streets of Rage. Keihard knokken en dikke combo’s maken. Meer is er niet nodig voor een goede beat em up.

Ik had hem toch ook maar gekocht, weliswaar via de Humble Store omdat ik daar nog wat tegoed op had staan en 20% korting heb vanwege lid van de Humble Bundle. Scheelde toch weer 8 euro. Ook al was hij full price (25 euro, dus nou ja...) wel ook het geld waard geweest.

Het speelt inderdaad heerlijk 'klassiek' zoals de heerlijke oude old-school beat-em-ups van eind jaren 80 en begin jaren '90 en ziet er ook nog eens echt uitstekend uit. Ik hoorde links en rechts vallen dat (zeker van een bepaalde vriend uit mijn vriendenkring) dat het wel een goedkope flash game leek maar niets is minder waar. Animaties en grafische stijl (doet me denken aan de cell-shaded look die op een gegeven moment zo populair was) zien er inderdaad uitstekend uit en het voelt qua hitdetectie lekker solide aan. Ben dus erg blij hiermee.

Hoop dat het een succes wordt, want van mij mag Dotemu meteen de rechten op Golden Axe kopen en die franchise een zelfde behandeling geven.

En neen ik ben nog steeds geen fan van remakes, van spellen die amper 10 jaar of 15 jaar oud zijn, maar hier betreft het een degelijke updated Indie sequel op een 25 jaar oud spel dat ook duidelijk met de nodige liefde onder handen is genomen. (zoals de Wonderboys). Om toch maar even mijn 'waarom deze wel?' standpunt te verklaren t.o.v bvb een Resident Evil 4 remake.

Als je deel 1, 2 en 3 al hebt gespeeld is dit dan wel beetje een verandering?.
En is het na 3 delen nog leuk genoeg om te spelen?.

Banjo schreef:
Als je deel 1, 2 en 3 al hebt gespeeld is dit dan wel beetje een verandering.
En is het na 3 delen nog leuk genoeg om te spelen?.

Het speelt grotendeels hetzelfde. Niet bijster anders dan eerdere delen. Er zitten wel leuke unlockables in als je fan bent van de reeks. Speel je dit soort spellen graag dan ja - is dit ook in 2020 leuk om te spelen. Maar het wiel opnieuw uitvinden dat doet het niet. Voor de budgetprijs van 25 euro is dat wat mij betreft ook niet echt nodig. Zeker niet als je met een vriend co-op op de bank speelt.

avatar van Eraser2
Van mij hoeft het ook niets anders te doen als de core gameplay maar goed is. Dit spel slaagt daar wonderwel in en het is net als vroeger gewoon de campaign door knokken en steeds beter worden.

avatar van theo79
Heb net de eerste stage afgerond en wat een heerlijke beat em up zeg. Wel behoorlijk pittig vind ik. Score komt nog als ik wat meer gespeeld heb maar wordt vast een ruime voldoende.

theo79 schreef:
Wel behoorlijk pittig vind ik.

Vond ik dus ook al. Blij dat ik niet alleen ben. Gisteren een nog een half uurtje gespeeld met ditmaal Blaze en kwam dus net niet voorbij de eindbaas. Het scheelde letterlijk nog maar een degelijke aanval van mijn kant uit, en voor haar ook. En zij won. Maar goed. Wat meer oefening vereist dus.

Sinner

Bedoel je de eindbaas van de eerste stage, of echt van het totale spel? Ik heb toenstraks de eerste stage afgerond en daarna heb ik nog een stukje van stage 2 gespeeld. Ik ga denk ik elke dag even een stage proberen uit te spelen. Sowieso zijn beat em ups vaak wel vrij pittig vind ik en daar is deze Streets of rage blijkbaar geen uitzondering op. Veel plezier Sinner en de moed niet opgeven haha.

theo79 schreef:
Sinner

Bedoel je de eindbaas van de eerste stage, of echt van het totale spel?

Echt gewoon stage 1 Maar idd - het waren altijd al redelijke moeilijke games, zeker in de arcades. En bij uitstek geschikt voor 2 spelers (hoewel ook 1 speler altijd leuk blijft). Dus het zal idd dagelijks of zo een potje worden

Sinner

Haha het is geen schande hoor. Ik moest ook een aantal keren opnieuw beginnen voordat ik stage 1 afgerond had.

avatar van Eraser2
Hij is zeker pittig en ik zat wel ff een poosje vast bij de eindbaas van stage 2. Inmiddels hetzelfde ‘probleem’ bij stage 9. Het is wel een game die je niet een paar uur achter elkaar moet spelen heb ik gemerkt. Daarvoor is hij wat te intens. Ik probeer een keer of vier een stage en als het niet lukt kap er even mee, lukt het wel dan speel ik gewoon verder.

avatar van Eraser2
Nog steeds niet verder dan stage 9 gekomen ( al heb ik het nog maar 2 keer vaker geprobeerd). Wel op mijn twee andere saves met de story mode bezig en ik begin al een stuk beter te worden in het verslaan van de bosses. Oefening baart kunst blijkt wel. Heb ook al wat characters unlocked die toch ieder weer een eigen vechtstijl hebben. Dit houdt me nog wel even zoet!

Had even niet door dat deze meteen al in GamePass terecht is gekomen. Gister en vandaag even gespeeld en ja dit is wel prima old school vermaak in een modern jasje. Zelf ben ik maar op easy begonnen want normaliter ben ik erg slecht in beat’em-ups, gelukkig is het op easy goed te doen en heb ik al 1x het einde gehaald. Nu es wat met de andere karakters spelen en wie weet eens op een hoger niveau.

Op easy vlieg ik er nu doorheen, inmiddels al 6x het einde gehaald met 6 verschillende karakters. 1 playthrough kost je op easy gemiddeld een uur.

Ook voor de fun, en voor een achievement, de 1e stage op Mania difficulty gehaald. Wel met Axel van SoR deel 1 (retro karakter die je unlockt na zoveel punten)

Ook ff een Arcade run op Hard gedaan maar daarmee strandde ik bij stage 7. Maar oefening baart zeker kunst bij deze game.

avatar van FunkStarr
Wat een schande. Streets of Rage 2 blijft superieur en dat 25 jaar geleden. Dit is gewoon SOR 2 maar dan in een soort Comix Zone/Street Fighter stijl. Zelfs qua muziek hebben ze een poging gedaan maar komt niet in de buurt van het origineel. Vind het een grote teleurstelling en had toch wel wat beters verwacht.

avatar van FunkStarr
Een schande is het ook weer niet, maar er had meer uitgehaald kunnen worden. Jammer dat ze de pixel characters niet een upgrade hebben gegeven dan was het wel tof geweest.

Hmm dit spel staat ook nog in de top 25 van 2020 bij De 25 beste games van 2020 | Special | Gamer.nl en Hades (2020) hebben ze op 1 staan.
Leuk hoor dat Indies en kleinere spellen het 'beter' doen dan hun grotere broers.
Ik hoop/denk dat 2021 het jaar weer word van de AAA successen.
Desalniettemin heb ik Streets of Rage 4 ook aangeschaft.

avatar van Eraser2
Er is zomaar een vette DLC aangekondigd voor deze hele vette beat em up! Reden zat om er weer een aantal uren in te steken!

avatar van Eraser2
10 dagen na de officiële release is de DLC dan eindelijk beschikbaar voor de Switch. Ben er gelijk de hele avond mee aan de slag geweest gisteren. De nieuwe characters zijn echt fantastische toevoegingen, stuk voor stuk uniek. Ook de survival mode is gevaarlijk verslavend. Mijn teller voor deze stond al op zo’n 25 uur, dat kan nog wel eens minstens verdubbeld worden.

EINDELIJK die DLC Nightmare Mode aangeschaft gisterenavond nav de nieuwe patch (was 50% korting) en verdorie...het is inderdaad een must. Net zo verslavend als hier (en daar, op andere plekken) wordt beweerd. De nieuwe karakters en survival arena's geven de game weer een heel andere draai en levensverlenging. Want ook al speel ik dit soort titels graag, het is niet iets wat ik op wekelijkse basis uit de kast trek - maar nu heb je eigenlijk wel een beetje de zin en interesse om op evt dagelijkse of wekelijkse basis de game even terug in de Switch te gooien om vlug een potje (of 2-3) in Nightmare Mode te spelen om te kijken hoe lang je het uit houd met wie.

Bijzonder goede DLC voor een toch al erg sterke beat 'm up.

avatar van Maarten0402
Streets of Rage is een jeugdsentiment voor mij. Mijn neef had vroeger een Mega-Drive met Streets of Rage 1 erop en hij had twee controllers. Met verjaardagen en oud-en-nieuw feesten was het uitkijken geblazen.
Het afwisselen van controllers wanneer de een verliest en de ander het over mag nemen was gewoon gaaf. (Met z'n allen op de bank gamen).

Deze game doet dat ook. Het voelt gewoon Streets of Rage, het is Streets of Rage!
Gave combo's, levels, vijanden.

Maar volgens mij is dit niet zomaar deel 4. Ik merk in veel levels een feest van herkenning, maar dan in een nieuw jasje.