Eliza (2019)

PC / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Zachtronics
Uitgegeven door Zachtronics en Alliance

Na het opgeven van haar technische carrière en een afwezigheid van drie jaar, besluit Evelyn Ishino-Aubrey zich weer op de arbeidsmarkt te begeven. Al snel krijgt ze een baantje aangeboden als proxy voor een virtuele counseling-app, genaamd Eliza. Haar taak bestaat uit het lezen van een script dat in realtime wordt verstrekt door een AI. Is Eliza een technologisch wonder dat exacte therapie brengt voor degenen die er anders geen toegang toe hadden? Of is het een ineffectieve vervanging en een manier voor technologiebedrijven om meer controle te krijgen over onze levens?

avatar van Finidi
Zachtronics staat bekend om de enorm complexe puzzelgames te maken die nogal veel op programmeerwerk lijken, zie bijvoorbeeld SpaceChem of Opus Magnum. Ik ben normaal liefhebber van puzzelgames, maar dit specifieke genre waar Zachtronics koning is heb ik nooit kunnen doorbreken. Ze hebben er al een stuk of tien gemaakt ofzo.

Des te verrassender dat ze vorig jaar met deze visual novel kwamen, waar nauwelijks gameplay in is te vinden. Maar wel een uitstekend verhaal. Het gaat over Eliza, een computerprogramma dat als vervanging van therapie moet dienen. Of naja, vervanging, wellicht eerder het verlagen van de drempel zodat mensen makkelijker wat basishulp kunnen krijgen. De computer hoort de verhalen van de mensen aan, en geeft vervolgens een zinnetje door wat de proxy, Evelyn, jij als speler, moet doorgeven aan de cliënt. Je bent de spreekbuis van de computer, dat is als effectiever uit de tests gekomen dan als er een computerstem is. Eliza is overigens vernoemd naar ELIZA, één van de eerste chatbots.

Deze therapiebot levert natuurlijk een aantal thema’s op die de game heel goed verkend: kan een computer wel therapie verlenen? Moet je dat willen? Wat doet het techbedrijf met alle gegevens die de patiënten opgeven? Worden de echte problemen van de mensen niet veel te oppervlakkig behandeld door zo’n computer?

Alle karakters die aan bod komen zijn goed geschreven, interessant, en ook de voice acting is goed. Vooral de stemacteur van Evelyn vind ik echt heel goed. Sowieso is Evelyn denk ik m’n meest favoriete karakter uit games die ik dit jaar gespeeld heb. Alles wat ik verder over de game zou willen zeggen, zouden nogal spoilers zijn, en dat doe ik liever niet. Deze game is uitstekend, en als je van goede volwassen visual novels houdt, dan is dit een game die je zou moeten checken.

4,5/5