The Haunted Island: A Frog Detective Game (2018)

Alternatieve titel: Frog Detective 1: The Haunted Island

PC / Macintosh
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Grace Bruxner en Thomas Bowker
Uitgegeven door Worm Club en SUPERHOT Presents

Je bent een detective en een kikker, en het is tijd om een mysterie op te lossen. Het spookt behoorlijk op het eiland. Een kleine luiaard wordt al weken verstoord in zijn rust, door een mysterieuze geest die nog door niemand gevonden is. Aan jou, de bekende kikker-onderzoeker, de taak om het op te lossen. Praat met maffe, excentrieke karakters. Zoek naar de spullen die ze nodig hebben, zodat ze je meer informatie geven om het mysterie op te lossen.

avatar van Finidi
Eén van m’n favoriete gaming websites is www.rockpapershotgun.com. Tegenwoordig is het wat minder tof, teveel mainstream games en teveel gidsen/hardware/nieuws in plaats van interessante reviews en columns. Dat komt ook doordat een van de oprichters is vertrokken om zijn eigen site te beginnen, waar hij alleen indie games recenseert die niet door andere sites opgepikt worden: Buried Treasure – Reviewing the indie games everyone else missed - buried-treasure.org.

Zonder die website zou ik deze game nooit gevonden hebben, dus ’t is mooi dat de site bestaat.
De game is maar een paar euro, en ook maar een halfuurtje ongeveer. Zoals de beschrijving op deze pagina al zegt, je speelt een kikker die detective is. Hij wordt naar een eiland gestuurd, waar de bewoners last hebben van mysterieuze lawaaischopper.

De gameplay bestaat uit het praten met de aanwezigen op het eiland, die allemaal iets willen hebben. Er is bijvoorbeeld een krokodil die graag wat mondwater wil, en in ruil daarvoor je tandpasta geeft. Om het mondwater te verkrijgen, moet je met een muis praten die wil weten wat de favoriete dansstijl is van één van de andere personages. Dus dan moet je die persoon gaan zoeken en vragen wat de dansstijl is, terug gaan naar de muis om het mondwater te verkrijgen en vervolgens de tandpasta van de krokodil ophalen. En die tandpasta heb je natuurlijk weer ergens anders voor nodig. Heel simpel allemaal, en daar gaat het ook niet echt om.

Waar het wel om gaat is de charme van de game: alle toffe karakterdesigns; de absurditeit van de dialoog, hier en daar echt grappig; de loungy jazz soundtrack. Gewoon met een constante glimlach door deze game heen gespeeld.

3,5/5

PS: ik heb nu een paar weken vakantie; tijd om net als vorig jaar wat berichten te plaatsen bij de games die ik gespeeld heb dit jaar. Lijstje telt er ongeveer 40 (waarvan 6 nog niet op de site staan), 'ns kijken hoe ver ik kom