DiRT Rally 2.0 (2019)

PlayStation 4 / PC / Xbox One

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

DiRT Rally 2.0 daagt je uit om de uitdaging aan te gaan in de krachtigste offroad-voertuigen die ooit zijn gemaakt. Race door een reeks iconische rallylocaties van over de hele wereld, wetende dat de kleinste fout het einde van je etappe kan betekenen.

avatar van Ajax&Filmfreak
Spel kenmerkt zich door een hoge moeilijkheidsgraad.
Als je rustig rijd goed te doen maar wanneer je echt snel wilt zijn een heel erg lastig spel....

avatar van JonnieBrasco
Vind het juist wel toegankelijk qua moeilijkheidsgraad. Gewoon beginnen in de wat tragere, beter bestuurbare auto's. De Open, Clubman en Pro careerlevels zijn op pc redelijk eenvoudig door te komen, na Elite komt er ook nog Master (met een vrij optimale AI), ik zal wel voorgoed in de Elite blijven.... Het rallycross gedeelte vind ik nog wat leuker dan het rallygedeelte, omdat het tegen elkaar racen is en door de korte rondjes beter onder de knie te krijgen / te perfectioneren is. Maar goed, van perfectioneren is eigenlijk nog lang geen sprake zolang mijn snelste rondetijd op elke rallycross track nog 5 of 6 seconde langzamer is dan de snelsten in de online klassementen. Nog veel te winnen in zowel stuurmanskunst als afstellen van de auto...

Prima gameplay, mooie wagens en graphics, prettige muziek, veel mogelijkheden, erg complete game.

Wel een beetje lachwekkend is het Engelse commentaar van de copiloot na elke rally stage. Kom je met een lekke band over de finish, dan zegt 'ie: "I hope the tires are okay". En vaak: "That stage was tough but it felt fast". Hoezo? Tijdens de stage zelf is het commentaar wel genieten, die intonatie van "Extra-extra looong!"

avatar van JonnieBrasco
Een jaar later weer eens gaan spelen met de teller vorig jaar al op 60 uur, want van sinterklaas nu een gamepad gekregen en dat is bij dit spel wel welkom t.o.v. pijltjestoetsen op het keyboard van de pc. Valt me op dat je voor de meeste daily, weekly en monthly challenges tegenwoordig losse DLC's nodig hebt voor tracks en auto's, jammer is dat. Maar afwachten tot het een keer allemaal gebundeld aangeboden wordt. Het online rally cross racen is nog altijd het leukste, gelukkig zijn er altijd wel wat Tsjechen, Hongaren, Finnen of Portugezen te vinden die de strijd aan willen gaan. In de career mode zit ik nu op een moeilijkheidsgraad waarbij winnen al lang niet meer vanzelfsprekend is en elk rem-, stuur- of driftfoutje fataal is voor je race, om daar aan lol aan te blijven beleven is wel lastiger. De 4,5* blijft echter staan.