Ghostrunner (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door One More Level, 3D Realms en Slipgate Ironworks
Uitgegeven door All in! en 505

Beklim de laatst overgebleven schuilplaats van de mensheid, Tower City, die langzaam wordt verscheurd door geweld, armoede en chaos. Zuiver de gangen en kamers van gespuis, ontdek de geheimen die de hogere verdiepingen herbergen, om uiteindelijk The Keymaster uit te dagen.

avatar van TonyTHorror
Game wordt helaas geplaagd door een fatale crash richting het einde. Steam staat ook vol met klachten. Ik was geen uitzondering. Verder wel een über vette game zeg. Lekker tempo, hard maar redelijk fair. Dit soort trial & error gameplay ben ik normaliter geen fan van, maar wanneer het checkpointsysteem goed in orde is (oftewel: veel checkpoints) en de resets snel zijn, dan kan ik er juist enorm van genieten. Steampunk stijltje is te gek, soundtrack beukt lekker door en de controls zijn strak. Beetje janky animaties af en toe, maar voor het merendeel een smooth ride die je, al dan niet gefrustreerd, door wilt blijven spelen.

avatar van Animosh
Mirror's Edge on steroids.

Net als Mirror's Edge is dit een "first person platformer", waarin je in 17 levels van platform naar platform moet springen, over muren moet rennen, via haken over afgronden moet grapplen, en meer van dat. Maar waar Mirror's Edge nog een zekere mate van realisme aanhield neemt dit spel echt de vrije loop met de werkelijkheid: niet alleen ren je veel sneller, maar daarnaast maak je ook reuzesprongen die geen mens kan maken en is zowel iedere vijand als jijzelf in één klap dood, wat dit spel een stuk intenser maakt en een aanzienlijk hoger tempo geeft. En dat beviel mij grotendeels uitstekend. Het is zo een soort mengsel van de parkour-gameplay van Mirror's Edge en de combat van Katana Zero (een Hotline Miami achtig spel waarin je als een ninja speelt), en daardoor corrigeert het meteen het grootste probleem dat Mirror's Edge had: dat de combat haaks stond op de parkour-gameplay die het sterkste punt van het spel was, en je daardoor uit het spel haalde. In Ghostrunner zijn het platformen en de combat namelijk veel beter geïntegreerd: je moet voortdurend in beweging blijven om te voorkomen dat je geraakt wordt door vijanden, waardoor parkour essentieel is tijdens combat, en doordat iedere vijand in één klap dood is hoef je zelden veel af te remmen.

Maar hoewel Ghostrunner in dat opzicht een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van Mirror's Edge is de combat mijns inziens toch verre van perfect. Later in het spel worden de vijanden en gevechten namelijk steeds complexer, en daardoor verschuift de focus een beetje van "dynamische parkour-actie" naar frustrerende trial and error, waarbij je vaak op speciale vaardigheden terug moet vallen waarvoor je minder hoeft te bewegen (de vaardigheid die ik het meeste gebruikte - "blink" - stelt je bijvoorbeeld in staat om vanaf een afstand één of meer vijanden meteen te verslaan, waardoor je parkour voor de taaiste vijanden vaak deels kan overslaan - de andere vaardigheden, op de laatste (mind control) na, gebruikte ik overigens zelden), en voor bepaalde vijanden ook nog stil moet staan (er zijn bijvoorbeeld een soort ninja's wiens aanvallen je moet parry'en, en daarvoor moet je dus eerst op hun aanval wachten). De laatste paar levels vond ik daardoor enigszins teleurstellend, want de parkour is mijns inziens met afstand het sterkste punt van dit spel. En daarnaast is - ook net als in Mirror's Edge - het eerstepersoons perspectief soms een beetje een belemmering: het kan soms behoorlijk desoriënterend werken, maar belangrijker nog is dat het vaak niet helemaal duidelijk wanneer je contact maakt met een muur of oppervlakte. Vooral bij de eindbaas - een pure platformuitdaging - is dat soms enorm ergerlijk: je moet daar onder andere tussen bewegende muren springen, waarbij je maar heel kort contact maakt, en daardoor gebeurt het regelmatig dat je een sprong mist zonder dat je daar veel aan kan doen, want waar je voeten precies zijn kun je nu eenmaal niet zien in een first person platformer. Maar oké, gelukkig zijn er tijdens het spel volop checkpoints en kun je meteen een nieuwe poging wagen, dus hoewel je heel veel doodgaat is het spel zelden écht frustrerend.

Net als Mirror's Edge is dit kortom geen perfecte first person platformer: hoewel het vechten en parkour veel beter combineert dan Mirror's Edge, door bewegen essentieel te maken tijdens de combat (om alle kogels en andere aanvallen te kunnen ontwijken) en het vechten (door zowel vijanden als jijzelf in één klap dood te laten gaan) een lekker hoog tempo (en een flinke adrenalinestoot) te geven, zitten de combat en het eerstepersoonsperspectief nog steeds te vaak het platformen (mijns inziens het sterkste punt van het spel - tijdens de dynamische parkour waan je jezelf vaak echt een ninja) in de weg. Maar als het idee van een mengsel van Mirror's Edge en Katana Zero je aanspreekt is dit zeker een poging waard. 4*