menu

Separation (2020)

mijn stem
1,50 (1)
1 stem

PlayStation VR
Adventure
single player

Ontwikkeld door Recluse Industries
Uitgegeven door Recluse Industries

In een donkere kamer word je alleen wakker. Een deur sist open. Als je naar buiten stapt, vind je een dor landschap van rotsen en stof, verre ruïnes in de bleke ochtendzon. Hoog boven, op dreigende kliffen, staat een verwoeste tempel verlaten, verzegeld. Wat zit erin? Separation is het eerste persoon avontuur op zijn meest ambient en atmosferische. Een meditatie over eenzaamheid, verlies en het spirituele pad. Scheiding is een unieke reis naar een plaats van epische verlatenheid.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=OtKU96SZ194

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Fonzzz002
1,5
Fonzzz002 (crew)
Een gefaald, erg saai experiment. Separation is één van de meest langzame, levenloze games die ik in tijden heb gedaan. Je loopt op een stierlijk traag tempo door een grote, lege wereld waarin weinig te doen is. Zelfs op de hoogste snelheid (waarin je motion sickness risico loopt) is het nog te langzaam. Rust en langzaamheid kan sfeervol zijn zoals bij Death Stranding en Journey, maar bij Separation hebben ze de rust niet op een pakkende manier gedaan. Bij Journey kon ik genieten van de mooie beelden en pakkende muziek, Death Stranding heeft een goed verhaal en het wisselt de rustmomenten af met stressvolle confrontaties. In Seperation is er niets. Doodse stilte, met alleen hun geluid van wind en voetstappen voor het grootste gedeelte. Lege, lelijke omgevingen die meer weghebben van een PS2 game dan een moderne game, en een broodmager vaag verhaal. Hier en daar een kleine standaard puzzel, maar niets om de gameplay sterk te houden.

Een ervaring als dit had kunnen werken mits het verhaal meer vlees had, de wereld mooier was vormgegeven (waardoor ik aangemoedigd zou zijn om het te verkennen), je sneller kon lopen, er mooie muziek was of de puzzels beter waren. Nu is het gewoon een mager experiment dat niet goed werkt.
Ik heb ergens tussen de 60-120 minuten gedaan. Het schijnt dat de game heel kort is en ik zomaar dichtbij het einde kon zijn, maar het kon me gewoon niet meer bekoren. Op gegeven moment kwam ik meerdere glitches tegen, alsof het latere gedeelte van de game niet goed getest was, waarbij ik zelfs 2 keer vastliep en een stuk opnieuw moest doen. Of je dit soort type gameplay en verhaal pakkend vind is subjectief, maar 2 keer vast komen door glitches is in geen enkel opzicht acceptabel voor zo'n korte game.

Geen idee op een cijfer geven gepast is. Van hetzelfde geld kwam er plots een sterke twist rond het laatste level die de ervaring redde. Voor tot het punt waar ik ben gekomen krijgt Separation een:

1,5/2*

Gast
geplaatst: vandaag om 07:01 uur

geplaatst: vandaag om 07:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.