Manifest 99 (2017)

PlayStation VR / PC VR / Android

Ontwikkeld door Flight School
Uitgegeven door Flight School

Manifest 99 is een onheilspellend verhaal over goedmaken van je slechte daden in het naleven. Stap in een trein, bewoond door kraaien, en assisteer 4 passagiers met hun reis naar hun laatste bestemming. In deze VR ervaring gebruik je geen controller: door in de ogen van kraaien te kijken reis je stapsgewijs door de wereld. Neem een kijk in het leven van de passagiers en achterhaal waarom zij zich op deze trein bevinden.

Oef.. een lastige ervaring om een cijfer voor te bedenken. Als ik Manifest 99 als een short animation moet beoordelen, zoals je bv short animations op Youtube of Vimeo beoordeelt, dan zou het rond de 3,5/4* kunnen krijgen. Het is een mooi verhaal met een paar artistieke beelden. Geen “meesterwerk die iedereen moet zien” oid, maar het was zeker pakkend. Ik was geboeid door de inhoud, enigszins ontroerd door sommige stukken en het verbaasd mij niet als er tranen bij weggehaald zijn. Het is gaaf om zo’n korte, interactieve animatievideo als dit in VR te kunnen ervaren en in dat opzicht ben ik er positief over.

Daarentegen.. het is en blijft een VR ervaring die die verkocht word in de Playstation store, ipv een gratis short animation die je op Youtube of Vimeo kijkt. Hierdoor zijn de eisen/verwachtingen van de inhoud strenger. De interactie is minimaal en het VR aspect, ondanks dat het leuk is, voegde te weinig aan de inhoud toe om er 6 euro voor neer te willen leggen. Een interactief VR verhaal als dit zou beter werken in een bundel waarin meerdere van dit soort verhalen zitten, en het interactie meer aanmoedigt/beloond. Het is voor mij moeilijk om deze echt aan te raden te kopen, wetende dat er betere gratis short animations op internet te zien zijn.

Dit zou goed kunnen werken als een soort introductie aan VR voor mensen die short animations interessant vinden en zoeken naar een leuke eerste VR ervaring. Maar als het VR aspect je niet meer zo verbaasd of je vind de 6 euro teveel voor een korte animatie dan is het af te raden deze aan te schaffen.