Glover (1998)

Nintendo 64 / PC / PlayStation

Ontwikkeld door Interactive en Piko
Uitgegeven door Atari en Hasbro

In het Koninkrijk der Kristallen woont een goede tovenaar. De tovenaar gebruikt magische handschoenen om vreemde drankjes en toverformules te maken. Op een dag mengt de tovenaar per ongeluk de verkeerde drankjes en - Boem! Een geweldige explosie gooit de magische handschoenen alle kanten op en verandert de tovenaar in steen! Eén van de magische handschoenen vliegt uit het raam en landt veilig op de grond. De andere handschoen landt in de ketel van pure kwaadaardigheid! Door de explosie zijn de zeven torenkristallen van het kasteel losgekomen - deze zijn de levenskracht van het koninkrijk! Beseffend dat de kristallen ieder moment te pletter kunnen slaan, spreekt de handschoen met succes een toverformule uit om ze te transformeren in iets stevigers - rubberballen. De kristallen slaan op de grond, en stuiteren uit het zicht naar andere delen van het Koninkrijk. De ernst van de situatie beseffend, gaat de handschoen over tot actie. Hij weet dat de kristallen moeten worden teruggebracht naar het kasteel. Hij is de enige hoop van de tovenaar. Hij is Glover!

avatar van jaspertje3
Dit spel lag toen die tijd echt in iedere winkel en was inmens populair. Heb het eigenlijk nooit gespeeld, geen idee waarom. Zal er ook niet meer van komen

avatar van davidov
Idem dito....

Vond het zo gaaf ook destijds, een handschoen! wwhaaaa!

Nu zie ik in dat het gewoon de zoveelste 1-day fly game karakter is geworden. Zo wat een nare zin was dat...

Zou het zo 4* willen geven gezien puur bij het fantaseren over het spel ik het al erg tof vond

geen stem dus

avatar van Mega Man
Een eigenwijs spelletje! Toen mijn zus de Nintendo 64 wilde verkopen kon ik van m'n krantengeld nog net de console en wat games zoals Mario Kart 64, Wave Race 64 en Lylat Wars overkopen. Twee platform games: Super Mario 64 en Gex: Enter the Gecko, waren helaas de deur uit. Mario 64 kocht ik weer opnieuw van mijn opgespaarde geld. Enige tijd later zocht ik in een willekeurige speelgoedzaak naar een alternatief voor Gex.

En dat werd een game die ook met de letter G begint: Glover! Leuk spel met een eigenwijs handschoentje, grappige en weirde melodietjes, standaard thema's van de sub-werelden en maffe vijanden. Atlantis had wel een rustgevende soundtrack en vooral de muziek in level 3 van deze realm was best mooi. Sommige baddies waren een beetje apart zoals die rechtop lopende haai en die woeste stiertjes.

Na de Atlantis realm werd het steeds gekker qua vijanden en levels. Neem bijvoorbeeld de Circus realm met freaky melodietjes en vijanden zoals die opgeblazen olifant en de jonglerende kip. De Pirate realm bevatte van die typerende acordion muziek met een valse meeuw op de achtergrond. Verder had je nog een realm die afspeelde in het stenen tijdperk met brullende dinobaby's en andere bijpassende vijanden.

Dit in combinatie met maffe canibalen muziek zorgde voor veel melige avonden met een vriend van mij. Tot slot een Horror realm in de trend van spookhuizen, vallende kapmessen en een Frankenstein als baas. En dan nog een Sci-Fi realm met standaard Alien muziek (zoiets als bij de film: Mars Attacks). De eindbaas van het spel was Cross-Stitch: Een grijs gekleurde handschoen en precies het tegenovergestelde van Glover qua persoonlijkheid.

Al met al was Glover een geinig platform spel met een apart soort humor (wanneer de je cheats invult doormiddel van de C-knoppen hoor je boer, scheet en hik geluiden) en knotsgekke werelden. Geen klassieker zoals Super Mario 64 maar wel één van de meest gespeelde games op de N64. Hasbro was ooit nog van plan om een vervolg te maken op de N64 maar helaas. De kans op een vervolg voor de Wii is klein en ik kan op z'n minst hopen dat Glover nog naar de Virtual Console komt.

avatar van yurrenstein12
Glover is één van de beste games die ik ken . Ik heb het dan alleen over de PC- en N64-versie, want de PSX-versie is echt héél slecht.

Deze game is geweldig bedacht gewoon, de rare karakters, de geniale levels, de apparte en mooie muziek, en de geweldige gameplay!!
Ik vindt het spel zelf helemaal geweldig, maar sommige animatie is niet helemaal tof. Dat zie je bij Piratenwereld level 2, en 3 erg goed. Behalve dat is deze game helemaal toppie!!

Ik kan het spel alleen niet meer spelen omdat ik Windows Vista heb . Daarom vindt ik dat Hasbro een remake moet maken van Glover voor onderandere: PC, PS2, PS3, Gamecube, DS, en de Wii.
ALS er een remake zou komen, hoop ik dat de animatie helemaal gaaf is. dan is dit spel HET HELEMAAL!

avatar van yurrenstein12
yurrenstein12 schreef:

OK, dat gezeur van mij over die graphics kan je vergeten. Heb spel pas weer gespeeld. Gewoon geweldig!