Subnautica: Below Zero (2019)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Adventure / Simulation

Ontwikkeld door Unknown Worlds
Uitgegeven door Unknown Worlds

Duik, in deze uitbreiding op Subnautica, in een ijskoud onderwateravontuur, op een ongure buitenaardse planeet. Één jaar na de gebeurtenissen uit het origineel, daagt Below Zero je uit om een ​​ramp te overleven in een buitenaards onderzoeksstation op de Planeet 4546B. Maak gereedschap, zoek naar benodigdheden en ontrafel het mysterie dat onder het oppervlak schuilt.

avatar van leatherhead
Pff, wat een game weer. Ooit begonnen als DLC, maar inmiddels uitgegroeid tot een standalone game die je apart van het origineel kunt spelen. Het is anders dan het origineel in de zin dat de map een stuk compacter is en dat er meer land-based exploratie is. Het is dan ook misschien niet verstandig om echt een Subnautica 2 te verwachten, de makers hebben duidelijk geëxperimenteerd met het één en het ander. Meningen zijn volgens mij dan ook iets verdeelder over deze game, maar mij bevalt het na inmiddels al zo'n 20 uur gespeeld te hebben toch wel enorm.

Wederom een weergaloos mooie wereld, qua exploratie is er gewoon geen enkele game die hier tegenop kan wat mij betreft. Elke biome heeft zijn unieke eigen sfeer en hoewel je in deze game iets meer aan het handje gehouden wordt qua plot dan in de vorige, kun je alles even goed op je eigen houtje verkennen en wordt je totaal niet gestuurd. De map is zoals gezegd wat compacter en daarom ook wat minder eng dan de grote open watermassa's in het origineel wat mij betreft. Daarnaast zit er (jammer genoeg) geen enkele creature in die kan concurreren met de Reaper Leviathan, al mogen de Ice Worm en de Shadow Leviathan er op zich wel wezen.

Een grote upgrade is het base-building systeem. Een stuk uitgebreider dan het origineel met talloze nieuwe items en upgrades. Kan me geen andere game bedenken waarin het base builden zo vlekkeloos en vloeiend verloopt als hier. Alleen hiermee kun je je letterlijk al uren bezighouden. De Seamoth en Cyclops zijn vervangen door de Seatruck, waaraan je steeds nieuwe modules/cabines toe kunt voegen. Het ding stuurt soms wat vervelend, maar verder een erg gaaf voertuig. Met één van de modules kun je zelfs een compleet aquarium in je Seatruck zetten, precies dit soort details die deze game zo leuk maken.

Het verhaal zelf nog niet uitgespeeld, maar is voor niet per se de aantrekkingskracht bij deze games. Ondanks dat ik er al zo'n 20 uur op heb zitten heb nog lang niet alles gezien en ontdekt. Voor nu 4,5*