Super Mario Kart (1992)

Super NES / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Nintendo

Kies één van de characters uit het Super Mario Bros universum, stap in een kart en probeer als eerste over de streep te komen. Bestook de andere coureurs met bananen, bommen, bliksems en schildpadschilden.

avatar van Luigi
Niet echt mijn ding.
Wil mario liever zien lopen.

avatar van youngtick
dit spel is mega lachen vooral met z'n tweeën. Vroeger speelde ik dit als mijn buurjongen kwam met veel spellen op de snes.

Ik geef het 4 sterren omdat ik niet zo'n grote fan was van dit spel maar de opvolgers daarentegen daar was ik helemaal voor

Hij is/komt naar de wii virtual console. Damn gelijk downen. Classic dit!!

avatar van Alexjaxx
Dit gaat gewoon te ver.. 2* omdat het een oud spel is met geen diepgang en slechte besturing..

Alexjaxx schreef:

Aan diepgang genoeg in deze mario kart, wellicht de beste in de serie.

De besturing is nu a'la 2010 idd wel weer ff wennen, maar doorzetten en het speelt weer ouderwets lekker!!

Jeugd sentiment dit zeg...

avatar van Thomas83
Opmerkelijke argumenten tegen het spel. Hebben we hier met een Mario-hater te maken?
Overigens ben ik zelf geen Mario-fan. Maar een spel als dit steekt gewoon geweldig in elkaar, ook nu nog.

Oei oei wat valt het tegen en dan wel in de zin van winnen. Bewijst maar weer dat games vroeger moeilijker waren.

Ik geniet weer volop van deze classic!

Echt bijzonder heb ik dit nooit gevonden. Irritante kleine nintendo poppetjes in irritante kleine autotjes. Van dat deuntje op de achtergrond werd ik ook altijd nerveus van en de besturing was ook crap. Dat mensen hier nog serieus 4,5* en 5*en voor gaan geven. Kom op man!

jellecomicgek72 schreef:

Jij beleeft het nu in deze tijd, maar toendertijd 1992 was een van de betere, ik durf zelfs te zeggen beste, kart/race game.

Met vrienden tegen elkaar, onbeschrijfelijke fun opgeleverd. Graphics waren top, gameplay is/was heel sterk, soundtrack heerlijk. Deze mario kart was nog puur en easy to learn / hard to master!

De 4,5 * cq 5 * zijn hier dus wel zeker rechtmatig, de game verdiend niet lager.

Je kan/mag een game van 1992 niet beoordelen anno 2010, met vergelijking van de heden daagse standards.

avatar van Thomas83
Hoezo in deze tijd? Het spel is tijdloos in mijn ogen. Als iemand stelt dat de besturing crap is vraag ik me af of deze het spel wel echt serieus heeft gespeeld, ik heb daar nooit wat verkeerds aan kunnen ontdekken.
Je zou kunnen stellen dat de graphics verouderd zijn, maar dat vind ik ook nogal meevallen. We hebben het hier over een racegame in cartoon-stijl, niet een game die streeft naar fotorealistische graphics bij wijze van spreken. Verder is de moeilijkheidsgraad ook perfect. Een van de weinige racegames die me bleef boeien.

War-Ultima
Inderdaad tijdloos maar ook inspiratie voor zeer veel (hedendaagse) arcade racers zoals bijvoorbeeld Blur, modnation racers etc.
En Jelle weet volgens mij niet wat jeugdsentiment is, een 2*?.

avatar van Evil Eye
1,0
jellecomicgek72 schreef:

Ja ik wou net zeggen....
Nooit leuk gevonden deze game, ook vroeger al niet. Bah !!!

Toch minder erg dan dubbel dash. TWEE irritante poppetjes op een NOG irritanter autotje.... da's gewoon te erg, mijn ogen doen nog regelmatig zeer en dat terwijl ik het al maanden niet meer heb gespeeld

Dubbel dash? wtf!? nooit gespeeld en zal ook wel een slecht spel zijn.

Mario Kart Double Dash voor de Gamecube. Ken je vast wel. En dat is echt een heel leuke game.

Nope, kende het alleen van naam. Ben niet echt van de racegames en ik vind dit persoonlijk wat te kinderachtig. Die hoge plek in de top250 snap ik dus ook echt niet, maar goed het zal wel aan mij liggen.

avatar van Evil Eye
1,0
Naja dat deze games de top 250 bereiken snap ik wel. Veel mensen zijn helemaal verknocht aan deze games omdat ze er vroeger zo van genoten, er was toen immers niets beters. Maar de meeste van die games staan wel erg hoog in de top lijst ja. Jammer!

JVT
nog altijd pure klasse dit spel!! Tijdloos. speel em nog regelmatig!

avatar van hectometersnor
Nou ik vind het juist mooi dat dit soort games in de top 250 staat. Deze game was toen baanbrekend en er zijn zoveel hierna gemaakt in dezelfde stijl. Men kan wel zeggen dat er toen niets beters was maar met die logica is geen enkele game meer tijdloos en dat vind ik te ver gaan. Er zijn gewoon games die in zijn stijl en gameplay baanbrekend waren, games zoals Mario, Mega Man, Mario Kart, Zelda, Resident Evil, Grand Theft Auto, Warcraft etc. Dat het niet je type gameplay is dat kan altijd maar ik vind persoonlijk dat je bij dit soort games wel altijd in moet zien dat sommige games wat betreft gameplay vernieuwend en baanbrekend kunnen zijn. En op persoonlijk vlak vind ik dit gewoon een enorm leuke en vermakelijke game, tuurlijk speelde ik hem vroeger veel meer dan nu en vond ik hem toen leuker maar ik speel deze soms nog steeds met alle plezier.

avatar van Ricxz92
Pracht spel. jammer dat ik hem niet meer heb, alleen een voor de nintendo ds die duidelijk minder is.

avatar van wolly
dit is wel een echte klassieker

avatar van Thomas83
Maar weer eens opgepikt, en wat blijft dit toch een briljant spel. Het ultieme spel om met een groep vrienden (ook niet-gamers) te spelen. Zowel battles als gewone races zijn zo enorm leuk. Het knappe is dat de besturing zo perfect is. Je voelt maximale controle en stapt enorm snel in, maar om echt heel goed te rijden vergt nog een hoop vaardigheden. Omdat de banen ook niet super groot zijn is dit voor mij misschien wel hét spel om baanrecords te verbeteren. Echt een spel waarbij je naar perfectie streeft. Heb eindeloos tegen mijn en andere "geesten" gereden, en daar werd je automatisch een betere racer van. Ik herinner me nog hoe ik op een gegeven moment die bochten perfect kon aansnijden door te slippen. En nu ik het weer speel verbaas ik me erover hoe snel ik dat weer oppik. De laagdrempeligheid is een zeer grote troef van het spel. Dit en battle mode heb ik denk ik echt wel het meest gespeeld. Battles met vrienden, in je eentje telkens weer die records aanscherpen, iets dat nooit verveelde.

De banen zijn ook gevarieerd genoeg en het is altijd lekker duidelijk welke kant je op moet, en je leert al snel de shortcuts kennen. De muntjes, versnellingspijlen, springbalken, stampdingen en dingetjes die je onderweg tegenkomt of kunt oppikken voegen ook echt wat toe. Ze zijn zelfs erg inventief en doen de Mario-wereld naadloos samensmelten met een arcade racegame. De muziek is trouwens ook leuk. Omdat Mario, Luigi, Bowser enz. allemaal iets anders racen en hun eigen wapens hebben geeft dit ook nog wat extra's aan het spel. Iedereen heeft wel zijn favoriet. De soundtrack is ook leuk, zij het wat repetitief. Kortom, een briljante game en nog steeds een van de besten ooit. En ik hou niet eens zo van racegames en partygames.

avatar van rockgamer
toch veel zwakker dan het vervolg, opzich logisch want deze is ook wel een stukje ouder maar de parcoursen waren bij mario kart 64 zoveel leuker en orgineler

avatar van Boznaldo
lang geleden dat ik hem heb gespeeld maar weet nog goed dat hij heel vernieuwend en grappig was.

vind dit de beste Mario game.

heel veel plezier mee beleeft met mn kamaraden,en veel gelachen.

Een der sterkste racegames ooit. Vooral om de battlemodus. Uren gespeeld met vrienden.

Alleen is het competitiespel niet echt sterk doordat steeds hetzelfde rijtje wint. Zouen meer races achter elkaar mogen zijn met meer potentiele winnaars.

avatar van theo79
Vroeger veel gespeeld en enorm veel lol mee gehad vooral samen met en tegen kameraden spelen. Naar mijn mening de beste Mario kart die er is.

Ulysses
Een spel even oud als mijzelf, maar heb hem zelf nooit in mijn kinderjaren gespeeld, want toen was de playstation een grote hype. Waar ik toen god weet hoeveel uren heb gestoken in Crash Team Racing, het antwoord van Sony op de Super Mario Kart reeks. En nu zoveel jaren later komt dan die snes classic mini uit, met gelukkig ook twee controllers. Waar ik dit spel het afgelopen jaar het meest op gespeeld heb.

Vaak dat ik gewoon nog random snel een cup doe. Het blijft leuk om de uitdaging van deze racer te blijven voelen, want hij heeft best zijn moeilijkheidsgraad. Voornamelijk die special cup kan wat frustraties opleveren, maar net daarom zo geweldig leuk.
Een tweede aspect is de multiplayer. Vele avonden met vrienden zijn geëindigd met deze game, waar we dan heerlijk zaten te vloeken op de tegenstand.

Ja, super mario kart geeft met zijn leeftijd van 25 jaar nog steeds top avonden!

neo (crew)
De laatste tijd vrijwel elke denkbare kloon (opnieuw) gespeeld, van games uit dezelfde tijd als recente. Nog steeds is er niks wat in de buurt komt van deze eerste Mario Kart. Het Pc antwoord (Whacky Wheels), het Sony antwoord (Crash), het Sega antwoord (Sonic) of zelfs Nintendo´s eigen antwoord (Diddy Kong Racing) en vele anderen weten er niet aan te tippen. Zelfs binnen de Mario Kart reeks is er geen die zo goed is. Er zijn weliswaar verbeteringen en nieuwe toevoegingen, maar het is vooral de kern van het racen, de bocht net iets scherper nemen om een milliseconde sneller te zijn,, die bij de klonen en vervolgen van Mario ontbreekt.

Ik zit denk ik een beetje in de Mario Kart sferen, want naast Mario Kart 8: Deluxe wat ik nog geregeld speel heb ik dit weekend ook eens Double Dash op de Gamecube weer eens opgezet (erg leuk!) en vanavond zat ik op de Switch en dacht ik, ik ga eens Super Mario Kart weer spelen via Switch Online.

Ik heb dit vroeger met vriendjes als kind geregeld gespeeld, goed mee vermaakt. Maar ik ben eerlijk, ik ben er nu anno 2020 niet zo kapot meer van. Ja, ik weet hoe revolutionair dit destijds was en het was ook zeker leuk, maar er zijn gewoon diverse Mario Kart games verschenen die veel beter en completer zijn. Dat is ook logisch natuurlijk. Ik vind SMK wat stroef sturen, maar ik speelde het dan met de Pro Controller. Zeker bij bochten ging het nog wel eens mis. En heel eerlijk, het is door de visuele beperkingen van de SNES ook een beetje eentonig qua design. Af en toe een groene buis op de weg en dat is het wel. Verder zijn het korte en niet al te interessante ritjes, al is de ene baan leuker dan de ander. De gameplay levert alleen wel storende dingen op. Als je bv tegen een gecrashte racer botst dan kom je er gewoon niet langs. Dan hang je met een beetje pech seconden achter hem voordat je weet weg kan.

Ook neem je nog wel eens een bocht te kort en dan kan je niet via de zijkanten weer op de baan komen, omdat een onzichtbare muur je er niet langs wil laten. En waarom moet je in de top 4 eindigen om door te mogen naar een volgende baan? Ben blij dat dit in latere Mario Kart games eruit is gehaald en dat je hoe dan ook gewoon je cup kan rijden. Het zijn dingen die ik niet zo leuk vind. Daar staat wel weer tegenover dat het er voor een SNES game mooi uit ziet en dat de Mario Kart muziek tijdloos leuk blijft. Kortom, heb me best vermaakt maar dit is vooral een gamemonument die in tegenstelling tot Super Mario Bros. minder goed nu nog speelbaar is. Ik herinner me trouwens nog wel dat de Power Unlimited dit destijds in hun eerste uitgave maar een zesje gaf, zijn ze nog jaren mee lastig gevallen haha. Ze hebben zelf ook erkend dat dit niet zo terecht was.

3,5* (was 4*)