Persona (1996)

Alternatieve titels: Revelations: Persona | Megami Ibunroku Persona: Be Your True Mind

PlayStation / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus

Er is iets goed mis in Lunarvale, niemand kan de stad meer verlaten en demonen verschijnen plotseling en maken de straten onveilig. Het is aan de studenten van de lokale high school, om hier iets aan te doen. Tijdens een 'seance' spelletje komen de tieners per ongeluk in contact met hun personae (soort innerlijke kracht) en besluiten deze in te zetten tegen de Sebec corporation, die ogenschijnlijk verantwoordelijk zijn voor deze realiteitsverstoring.

Echt zo'n vergeten RPG, waarvan, volgens mij, alleen deel 3 hier is uitgegeven. Deel 2 ook gespeeld, maar deze is toch het beste, mede dankzij het feit dat je niet per se hoeft te vechten, je kan de demonen ook proberen om te praten!
Met een enorm leuk uitgebalanceerd systeem;
Je hebt vier soorten eigenschappen, en je moet dmv vragen en opmerkingen, uit vinden welke eigenschappen je demoon heeft en hem (zij/het) daarop pakken. Dit resulteert in hilarische situaties, als bijv een zombiecop ijdel blijkt te zijn (You think I look good as a zombie?), met melige bijpassende sound-effects (Ah-huh huh, ghwoa!).
Als het niet lukt ze te bekeren of vriendschap te vormen, worden ze, nav je comments, boos (toch vechten), of bang (wegrennen), of verdrietig of depressief (doen ze niks).

Verder is het origineel omdat de setting gewoon de 90's is en armour bijv gewoon wordt verkocht in kleding zaken.
De battles op zich zijn ook heel apart omdat je gewone wapens hebt (messen, uzis) en een Persona (soort summon die magic attacks bezit), waarvan je meerdere krijgt, naarmate je meer demonen verslaat of ompraat.

Alleen de Engelse vertaling is een beetje vreemd, soms iets té ehm... modern (waeva girlfriend! en yo woddop bro?), maar zorgt ook weer voor een aparte stijl, verder een top verhaal en mysterieuze sfeer.
De drie verschillende camera standpunten zijn ook grappig, dungeons in 1st person, areas in isometric 2d/3d en map in top down 3d.

Kan door blijven gaan over deze game, want er is zoveel origineel en vernieuwend aan deze game, daardoor voor sommige misschien iets te 'weird', maar ik heb hier met volle teugen van genoten.

5 dikke *

Hier een paar Vids om de smaak te pakken te krijgen...

Intro
Beginning part 1
Beginning part 2

volgens mij alleen deel 3 alleen hier uitgegeven.

Komt hier trouwens pas in 2008 uit, uitgegeven door Ghostlight. Kan niet wachten...

Hier de trailers; de japanse en de amerikaanse.

Ghostlight heeft ervan afgezien, blijkbaar, Persona 3 wordt nu in Europa uitgegeven door Koei en wiki en gamespot bevestigen dit (Koei staat er al bij als euro-publisher), bij geplande release datum stond eerste kwartaal van 2008.

avatar van snakesonic
Is deze game in Amerika uitgekomen?
Ik kijk wel erg uit naar persona 3, lijkt me geweldig.

Ja, helaas nooit in Europa verschenen...
Mischien dat je hem op emulatie nog kan vinden, anders nog maar een maandje wachten op 3.

deze heeft een coole voorkant

avatar van Mithrandir
Naast Destiny 2, speel ik als ik bijn mijn ouders aan het opletten ben, deze Persona game, altijd stukken gelezen van mensen die de Persona games geweldig vinden en gelijk hebben ze, ik heb deze Persona games altijd langs me heen laten gaan en nu toch blij dat ik ze eens ga spelen, op de PSP dan. Voor een RPG is de setting super tof, beetje teen horror/thriller movie, maar ijzersterk gebracht qua karakters, sfeer, thema en verhaal.
Ben nu al zover in de game, dat ik na de gebeurtenissen in het politieburo nu onderweg ben naar de Abandonned Factory. De karakters hebben zoals ik al zei, die echte horror teen eigenschappen, waar deze helemaal in de ban zijn van geesten oproepen...wat dus ervoor zorgt dat het oproepen van die geesten helemaal fout loopt en er een soort geesten/zombie apocalypse uitbreekt.
Morgen moet ik weer op mijn moeder passen, dus kan zij fijn Tv Kijken en plons ik weer voor 2 a 3 uurtjes weer in Persona.