Elden Ring (2022)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / RPG
single player / multi player / online
Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Bandai Namco
Een rampzalige gebeurtenis heeft een ooit fantastische wereld tot een sombere woestenij gemaakt. Maar er is nog hoop... Het wonder dat ooit uit de hemel viel, dat zorgde dat het leven zijn volle glans kon krijgen, de Elden Ring. Hoewel lang geleden verbrijzeld, kan hij die alle scherven vindt wat ooit was wellicht weer heel maken.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=T6EcJ6Sv5Ns
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Niettemin onderschrijf ik wel wat mol zegt. Dit is voelt echt aan als een avontuur.
Veel onvoorspelbaarheid en dreiging, maar ook het gevoel dat er heel veel te ontdekken is.
Je wordt uitgenodigd om alle hoeken en gaten te onderzoeken en je nieuwsgierigheid wordt negen van de tien keer beloond. Zo zag ik helemaal aan het begin een voorwerp op een klif liggen om er vervolgens via een verstopt gat in een rots ineens bij te staan. Het eureka moment dat je vervolgens krijgt, is heel bevredigend.
Ik speelde de Dark Souls games altijd met zwaard en schild, maar ik heb ditmaal gekozen voor een DEX/INT build: een zwaard in de ene hand en een staf in de andere. Ik hoorde dat magie een prominente rol speelt en je er veel mee kunt in Elden Ring. Daarnaast wilde ik ook wel een keer wat nieuws proberen.
Hoe kun je een game al beoordelen als je net begonnen bent?
Zie het als een vroegtijdige evaluatie. Oordeel kan uiteraard nog veranderen. Maar gevoelsmatig heb ik met 4,5 ster nog voorzichtig ingezet.
(En net begonnen is ook alweer een uurtje of zes )
Voornamelijk veel frustratie en zelfkastijding.
De hype voor de Fromsoftware games heb ik nooit begrepen. Hoe gaaf het er ook uitziet, jezelf opnieuw en opnieuw door een troostloze omgeving banen in de hoop die ene keer wel die baas te kunnen verslaan. Zou er nou een easy mode in zitten , dan wil ik misschien nog eens een poging wagen.
De lovende reacties zijn wel echt extreem zeg, zie allemaal 10/10 scores voorbij komen.
Ja ik vind dat ook verdacht hoor:
Worth A Buy?
Het riekt naar corruptie van veel recensenten. Geef gewoon normale cijfers, een 9 betekent al een meesterwerk, een 10 betekent overdrijven vanuit emotie of doorgestoken kaart.
Nu is het duidelijk dat er enthousiastelingen zijn en die passie is zeker aanstekelijk. Het zal zeker geen slecht spel zijn. Maar niet iedereen vindt het geweldig dus Caveat Emptor zoals de Romeinen al zeiden.
Worth A Buy?
Het riekt naar corruptie van veel recensenten. Geef gewoon normale cijfers, een 9 betekent al een meesterwerk, een 10 betekent overdrijven vanuit emotie of doorgestoken kaart.
Nu is het duidelijk dat er enthousiastelingen zijn en die passie is zeker aanstekelijk. Het zal zeker geen slecht spel zijn. Maar niet iedereen vindt het geweldig dus Caveat Emptor zoals de Romeinen al zeiden.
Veel recensenten zijn liefhebbers van de Dark Souls games. Sterker nog; van de recensies die ik gezien heb waren het veelal liefhebbers van de franchise.
Als je bekend bent met de formule scheelt het je een enorme bult uitzoekwerk van mechanics en heb je ervaring met de combat. Dat maakt het gewoon dat je een compleet anders in deze game stapt dan iemand die er niet bekend mee is. Ik vraag mij af of een leek deze game snel met een 10 zal beoordelen.
Dat gezegd hebbende ben ik enorm aan het genieten. De wereld is schitterend en gigantisch groot.
Daarbij al een 5-tal keer doodgegaan, maar op de eerste boss-tegenstander (denk ik toch, die in het goud op z'n paard, die je ziet net als je de tutorial cave buitenkomt?), die ik daarna gewoon genegeerd heb, enkel doodgegeaan omdat ik tegen te veel tegenstanders in 1 keer kwam te staan of ik onvoorzichtig was.
Eens kijken hoe het verder gaat, want ik wil natuurlijk wel progressie zien, en dat gaat hier veel en veel trager dan ik gewend ben met andere RPG's.
Ja ik vind dat ook verdacht hoor:
Worth A Buy?
Het riekt naar corruptie van veel recensenten. Geef gewoon normale cijfers, een 9 betekent al een meesterwerk, een 10 betekent overdrijven vanuit emotie of doorgestoken kaart.
Nu is het duidelijk dat er enthousiastelingen zijn en die passie is zeker aanstekelijk. Het zal zeker geen slecht spel zijn. Maar niet iedereen vindt het geweldig dus Caveat Emptor zoals de Romeinen al zeiden.
Ik lees inderdaad ook vrij veel berichten over problemen met voornamelijk de pc versie. Fascineert me dat het bij sommige spellen dikke minpunten oplevert in een review maar er hier vrijwel niets over te vinden is in reviews.
Niet dat ik de cijfers bij reviews heel serieus neem trouwens. Te vaak games gehad met lage cijfers die ik geweldig vond en nog meer games die uitmuntend werden beoordeeld waar ik geen zak aan vond. Sowieso zijn review cijfers in mijn optiek veel te hoog. De 9s worden tegenwoordig uitgedeeld alsof het zoete koek is. Ik hecht meer waarde aan de inhoud van een goed geschreven review. En nog meer aan ervaringen van gamers zelf. Zoals hier.
Veel recensenten zijn liefhebbers van de Dark Souls games. Sterker nog; van de recensies die ik gezien heb waren het veelal liefhebbers van de franchise.
Dat is prima, maar een recent moet zijn review natuurlijk wel zo objectief mogelijk houden en niet doorspekken met een grote voorliefde voor de game/genre. Dan is het niets meer dan een mening en verdiend het net zoveel aandacht als een review die ik hier op de site zou geven. Maar die komt dan weer niet in het nieuws.
De tijd dat reviews nog objectief en niet doorspekt van fanboyism waren zijn natuurlijk al jaren voorbij.
Soulsborne games zijn wel redelijk hate it or love it, dus juist bij de reviews van Elden Ring die ik zag/las vond ik het niet zo moeilijk om het op waarde te schatten.
[Dat lijkt mij te prefereren boven schijnobjectiviteit
Het vervelende is dat de meeste recensenten (en journalisten) wel pretenderen objectief te zijn. Iets wat ze ook zouden moeten zijn maar in de praktijk vaak niet zijn. En veel mensen lopen daar dan als een blinde kip achteraan. En de fanboys maken er dan nog eventjes goed misbruik van ook.
Het geheel wordt natuurlijk ook gevoed door de grote behoefte aan zoveel mogelijk likes, clicks en views. Dat werkt alleen maar in het nadeel van objective journalistiek. Dat mensen zich online ook steeds meer in echo-chambers begeven helpt ook niet.
Maar dat staat verder los van de game. Als ik de eerste reacties zo lees is het inderdaad een erg goede game, voor de liefhebber.
Ja dit is een zeer grote game en al helemaal als je weinig tijd hebt zeg maar.
De wereld is again troosteloos zoals eerder al eens vermeld, al nog steeds erg sfeerrijk en vol met immersie.
Het is alsof de Japanners From Software bepaalde games hebben gecombineerd. Ja From Software is slim.
Ze doen Elden in de titel wat veel doet denken aan the elden scrolls. Ring van Lord of the rings.
Ja en toch doet het daaraan denken in combinatie met Dark Souls, shadow of the Colossus en zelda games. Vooral Breath of the Wild.
De graphics op ps5 zijn met mijn nieuwe benq 165hz, ips, hdr, 1080p 25inch monitor (maar wel met 4k optie, dus downscaled naar 1080p) soms alleen wat instabiel, zelfs in performance mode.
Het is met nieuwste update iets beter, al verwacht geen stabiele 60fps zeg maar.
De online co-op heb ik nog niet gedaan aangezien ik al 2 jaar geen games meer online doe.
Dit is een game om in huis te halen! Als je genoeg geduld hebt in ieder geval.
De tijd dat reviews nog objectief en niet doorspekt van fanboyism waren zijn natuurlijk al jaren voorbij.
Die zijn, sinds iedereen toegang heeft tot het internet, dood. Intussen is ook iedereen verheven tot bioloog, viroloog en politiek verslaggever. Opinions are like assholes...toch? Alleen is het inderdaad erg jammer dat veel mensen een product (game, film, cd) al gaan afbreken of ophemelen zonder het nog maar gezien, gehoord of afdoende gespeeld te hebben en er vervolgens 20 quotes van andere 'fora' of 'journalisten' (dat woord dat in 2022 in de entertainment sector daadwerkelijk niets meer inhoud - ik heb of hecht vaak meer waarde aan bepaald youtubers die terdege een product doorlopen (een ACG) qua performance en controls) dan ook echt een eigen mening kunnen vormen.
Maar goed dat terzijde.
Ik ben hier wel degelijk erg geinteresseerd in. 'Ooit'. Net zoals ook de rest van de Dark Souls serie, Sekiro en met name ook de Nioh games en Bloodborne op mijn verlanglijstje staan. (met name die laatste 2 eigenlijk). Of Ghost of Tsushima. Ook al past die niet helemaal in dat rijtje. Vandaar dus ook heftige twijfels over next gens of een PS4 en PC + future Nintendo (en verder 3DS / DS / PSP blijven verzamelen en spelen).
1st world problems.
Want hoe je dit ook draait of keert - als je ziet wat ze eigenlijk NOG ALTIJD uit die 'Last Gens' weten te halen grafisch (vrijdagavond bij een vriend op zijn PS4 gezien) dan vind ik het nog steeds wel heel erg indrukwekkend. Zeker voor consoles die eigenlijk al anderhalf jaar terug op de lange baan geschoven hadden moeten worden maar wegens de chip problemen nog steeds uitstekend hun werk doen. Heb maar een half uur gameplay gezien maar het oogt wel erg fraai en speelt / voelt wel erg bekend (heb DS1 gespeeld, DS2 even en 3 ook heel even).
Maar goed...je hebt het dan tegen iemand die gigantisch onder de indruk is over het feit dat hij X-Com 2 Complete Edition op zijn Switch in handheldmode kan spelen momenteel. (ja. Ik heb nog steeds die 'Fuck Yeah' momenten! De FPS drops zo af en toe neem je er dan bij want het is turn-based).
Hoe zit het eigenlijk met de medium bosses, of misschien eerder sterkere normale tegenstanders die je in het begin gebied tegenkomt, zoals de troll (of zelfs de allereerste, voor de tutorial begint)? Zou je die al vanaf level 9 moeten kunnen verslaan, of is het toch eerder iets voor als je al een paar levels gestegen bent? En liefst voor "normale" speler, kan me inbeelden dat erg kundige spelers dat idd kunnen.
Er zijn bosses die je inderdaad beter even kunt bewaren voor later. Ik kijk bij zo'n vijand altijd naar hoeveel schade ik op hem doe en hoeveel schade ik krijg als hij een 'normale' aanval doet. Als dat gebalanceerd aanvoelt (ofwel ik ga niet in een hit de pijp uit en hoef hem niet honderd keer te raken) dan ga ik er tegen vechten. Ik heb die gouden ruiter aan het begin bijvoorbeeld nog niet gedaan, maar heb wel het zuidelijke gebied helemaal afgeslacht. Binnenkort ga ik weer eens kijken hoe dat gevecht nu gaat.
Nu weet ik dat je best je risico goed inschat voordat je ergens in een battle komt. Heb je bv. bijna genoeg runes voor een level-up, ga dan eerst naar een site of grace voordat je iets nieuws aanpakt. Probeer ook een gebied te vermijden dat in de buurt van een nest vol vijanden ligt, want daar krijg je je verloren runes vermoedelijk niet meer terug.
Gisteren meegemaakt: had bijna genoeg runes voor level 17, had ook al wat zaken verkocht in het round-table gebied. Maar ipv eerst te levelen even van het balkon gesprongen... had ik dat maar niet gedaan
Die bugs zijn er ook blijkbaar wel, gisteren na een gevecht was plots de ballista (thanks, Sinner) er niet meer, poef weg.
Merci, solidKevin, daar kan ik iets mee. Had ook al een paar (non-spoiler) zaken gelezen over de eerste boss, die ik gisteren ben tegengekomen. En vooral mijn wapens zijn zwaar onderpowered (slechts +1). Tot nu toe in dat eerste gebied toch al wat zaken zelf uitgevonden, en ik moet zeggen het motiveert enorm. Vooral omdat ik nu weet wat verwachten. Stel je speelt dit game zonder ooit van soulsborne gehoord te hebben, en bijvoorbeeld enkel een Breath of the Wild gespeeld te hebben, je zou rap denken dat er balancing-bugs in het spel zitten .
Ik moet zeggen dat ik mijn wapens (staf en zwaard) ook pas op +1 heb. Ben mijn materialen aan het opsparen voor een katana. Het zelf uitzoeken vind ik ook heel tof. Je gaat stiekem toch alle hoekjes en gaatjes verkennen om maar niet een goed item te missen.
Yep, heb ik ook al gehad. Soms ga je onnodige risico's nemen en dat wordt genadeloos afgestraft, haha.
Die bugs zijn er ook blijkbaar wel, gisteren na een gevecht was plots de zware vaste kruisboog (hoe heet dat weer) er niet meer, poef weg.
Bij mij verdwijnen complete draken. Gewoon midden in een gevecht: poef. En ze komen niet meer terug.
Maar soit, wat een hell of a ride is dit zeg, halleluja.
7 uur verder, level 20 en een +2 wapen, maar nog geen (optionele) boss verslaan. Welke kan ik het best eerst proberen met mijn melee karakter?
Ik kan je niet specifiek een boss aanraden, maar op dat level zou je alle bosses in het begingebied en van het stuk land ten zuiden aan moeten kunnen. Ik was zelfs een lager level toen ik het zuidelijke deel heb doorkruist.
Mensen die moeite met de moeilijkheids graad hebben, adviseer ik eerst lekker rustig alles te exploren en daarmee wat te levelen. Veel bosses worden daarmee wat beter behapbaar. Geduld wordt beloond.
Ben echt stevig aan het genieten van deze game.
Mensen die moeite met de moeilijkheids graad hebben, adviseer ik eerst lekker rustig alles te exploren en daarmee wat te levelen. Veel bosses worden daarmee wat beter behapbaar. Geduld wordt beloond.
Thanks ik moet er echt enorm inkomen. Al drie keer een nieuwe class gestart, maar maak nog nauwelijks vorderingen. Ik weet dat de class op een gegeven moment niet meer zoveel uitmaakt, maar ik vind het nog erg moeilijk. Komt ook door de open wereld.
Ben benieuwd naar volgende week want dan heb ik een nieuwe cpu en nvidia kaart binnen als het goed is.
Maar van de eerste minuten die ik hier al bewandel... Tering jantje wat een ervaring!
Thanks ik moet er echt enorm inkomen. Al drie keer een nieuwe class gestart, maar maak nog nauwelijks vorderingen. Ik weet dat de class op een gegeven moment niet meer zoveel uitmaakt, maar ik vind het nog erg moeilijk. Komt ook door de open wereld.
Zou niet teveel restarten. Verdiep je vooraf in een build (bijv. Strength, dex, magic of quality) en werk daar naar toe. Explore de open wereld, zorg dat je de voor jouw build benodigde stats levelt en de mechanics onder de knie krijgt. Waag je dan aan wat bosses.
Zelf ging ik bijvoorbeeld pas na zo’n 15 a 20 uur naar de eerste officiële boss (magrit).
Heb nooit een Demon soul, Sakurai oid en/of Bloodborn gespeeld.
Bloodborn wel letterlijk 60 minuten aangehad, maar ik haakte af. Niet vanwege de moeilijkheid, maar vond het er niet uitzien.
De open wereld en stijl sprak me enorm aan en hoe moeilijk kan het nou echt zijn dacht ik. Nou dat laatste, kwam ik snel achter. In het begin ging ik echt tig maal dood. Dit is geen buttonsmasher, nee zeker niet. Ik ben niet vies van een beetje uitdaging, hou zelfs van trial en error games. Steeds een stukje meer leren en verder komen en zo is mijn ervaring ook met Elden Ring. In het begin ben ik letterlijk alleen maar op ontdekkingsreis gegaan en nagenoeg niet met vijanden bezig geweest.
Door te levellen en zoektocht naar wapens en gear maakte ik progressie.
Inmiddels lvl 100 gepasseerd en diverse bazen aan mijn zwaard geregen.
Wat een prachtige wereld, enorm groot en gevarieerd. Wat een avontuur. Draken, trollen, andere schepsels en mega bosses.
Ja de moeilijkheid blijft, ook als je progressie maakt met je karakter. Maar het zit hem vooral in het studeren van je vijand, zowel bosses, als mini bosses en regular vijanden. Die laatste kunnen nog pittiger zijn dan menig baas kan ik je vertellen.
Ik haal veel voldoening uit deze game en frustratie is er op 1 baas na Valiant Gargoyles niet geweest.
Veel geprobeerd, gear upgraden, aanvallen studeren en dan versla je hem, man wat een machtig gevoel.
Om dan vervolgens direct bij een sub baas te komen, die wederom pittig is en diverse pogingen vraagt. Man de game kan echt meedogenloos zijn.
Ik heb er zo'n 60+ uur inzitten, ben lvl 104 meen ik, maar heb nog niet eens mijn volledige map zichtbaar.
Ga snel weer verder op ontdekkingsreis !