Elden Ring (2022)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / RPG
single player / multi player / online
Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Bandai Namco
Een rampzalige gebeurtenis heeft een ooit fantastische wereld tot een sombere woestenij gemaakt. Maar er is nog hoop... Het wonder dat ooit uit de hemel viel, dat zorgde dat het leven zijn volle glans kon krijgen, de Elden Ring. Hoewel lang geleden verbrijzeld, kan hij die alle scherven vindt wat ooit was wellicht weer heel maken.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=T6EcJ6Sv5Ns
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Het heeft From's gebruikelijke meesterlijke design en sfeer, de gameplay is zelfs soepeler en veelzijdiger dan ooit, en de toevoegingen van stealth, jump en riding voelen seamless. Ook de bombastische freaky fantasy stijl, die mister-fool zeer apt als hysterisch grotesk omschreef, is een unieke toevoeging aan een tired genre. Maar het is ook gewoon Dark Souls IV, met toch wel weer veel herhaling. Bloodborne en Sekiro voelden een stuk meer eigen. En dan komen de bad things die voor een groot deel toch door die open wereld komen...
Hij suffert van veel dezelfde niggles als zijn soorgenoten. Groot en wijd zorgt ook voor saaie opvulling en meer herhaling. Het aantal uninspired caves en dungeons vond ik schokkend. Meeste gewoon lineair gecopypaste, niet eens met leuke shortcuts, maar gewoon cheap een teleporter terug aan't eind, foei from! Ook Onnatuurlijk voelend anti-mountainhopping rockwall-routing plateau-world design. En foraging en crafting maken exploration rewards een stuk saaier, vroeger voelde elk item van levensbelang...
En dan als grootste pijnpunt; hoe mooi en sfeervol de openworld ook is, de klassiekere Legacy Dungeons leveren vele malen vettere gameplay en exploration op, dus voelt 'ie zelfs vaak overbodig. Ook clasht 'ie behoorlijk met de welbekende hard but fair difficulty filosofie. Het breekt die delicate balans tussen leveling en progressie. Doorheen de hele journey heb ik me ofwel over-, dan wel underpowered gevoeld...
En als kers op de tegenvallende taart suckt de lore dit keer. Ik vind het feit dat alle namen met G, R, en M beginnen best een harde writer F U. Of 'ie van George naar Hidetaka is, of andersom, zal wel nooit bekend worden. Maar Arar's invloed kwam de worldbuilding iig niet ten goede. Iedereen is twee personen met drie verschillende namen en een spiritprojection van zichzelf. De tidbits zijn vaag en tegenstrijdig vaak, en de vele tegenvallende boss-repeats maken het nog rommeliger. Dat alles maakt het bombastische multi-interpretabele mush ipv een tragische uitpluisbare geschiedenis. Maar het is openworld Dark Souls dus de pro's outweighen nog steeds dik de con's, maar zeker niet m'n favo From...
Wel nog een extra shout-out naar wereld en level design, iit de story zijn veel gebieden en locaties wel behoorlijk memorabel. Die ride up to Raya Lucaria, de eerste Siofra lift en Godwyn's reveal zullen nog wel een tijdje blijven hangen. Oh, en Rya ftw...
Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen Bloodborne beter vinden, maar wat voor mij Elden Ring juist nóg beter maakt is de fantastische open wereld en de fantasy setting t.o.v. de gothic horror van Bloodborne. Regelmatig viel mijn bakkes open van een nieuw gebied waar ik, soms per toeval, belandde. Elk avondje Elden Ring leverde iets unieks op voor mij, en dat is iets wat ik al een lange tijd niet meer heb ervaren in games. Gebieden als Stormveil Castle, Raya Lucaria, Volcano Manor, Leyndell, Siofra River, ze zullen me altijd bijblijven.
Ik lees her en der wat kritiek op de balancing van deze game, en ergens kan ik daar wel inkomen. Er zijn veel bazen die je met gemak in 5 klappen kunt verslaan, terwijl andere bazen weer uren frustratie kunnen opleveren. Ik heb dit echter niet als negatief ervaren, af en toe was het wel even een verademing om relatief makkelijk door bepaalde gebieden te kunnen lopen. Wat ook kan meespelen is dat ik in het begin 'per ongeluk' gelijk naar Weeping Peninsula ben gegaan en daar flink heb kunnen levelen. Daardoor was vervolgens Limgrave al best een makkie.
Het einde daarentegen, was ontzettend pittig. Ik heb eerst de Elden Beast verslagen, waar ik al ontzettend veel moeite mee had. Ik ben pas daarna naar het laatste gebied gegaan (Haligtree, wow!) waar ik Malenia eindelijk tegenkwam. Pfffff die boss fight heeft me echt jaren van mijn leven gekost. Maar zelfs Malenia bleek uiteindelijk te verslaan, en daarmee kwam er na 115 uur een einde aan een meesterwerk. En wat is het dan lekker om te weten dat er nog DLC aan zit te komen, dat wordt een blinde aanschaf.
Mijn doel voor dit jaar is om eerst Demon's Souls (PS5 remake), daarna de Dark Souls Trilogy en als laatste Sekiro te spelen. Ik heb alles al in huis behalve Sekiro, maar dat gaat helemaal goed komen. Het wordt dus een mooi game jaar!
Grappig hoe iedereen het toch weer anders ervaart. Ik moet zeggen dat ik echt voor een tankbuild ben gegaan en dus alleen maar geïnvesteerd in strenght, dexteriy en vigor. De rest niks. Daar kwam ik later wel achter dat ik ook meer heb moeten investeren in endurence omdat het wel lekker is als je goed en snel kan ontwijken en met name in (bepaalde) bossbattles is dat zo. Maar overall kom je met deze build toch vrij eenvoudig door de game heen. Hoewel ik op het eind denk wel 170+ level was dan ben je wel echt overpowerd. Melania was daardoor niet heel erg lastig, maar Elden Beast was dan wel een stuk pittiger. Op het einde was ik er wel een beetje klaar mee, maar nu de end credits gelopen hebben zit ik toch een beetje te piekeren over een nieuwe build dual wield dexterity met setje daggers. Maar eerst Cyberpunk en later pak ik de DLC weer op van Elden Ring.
Ik had ongeveer dezelfde build als jij, alleen dan inderdaad ook met een hoop Endurance. Ik heb totaal geen magie of lange-afstandswapens gebruikt. Mijn meest gebruikte wapens waren Godrick's Axe (traag maar doet zeer veel damage) en de Uichigatana (supersnel maar minder damage). Uiteindelijk was ik level 165, maar toch lukte Malenia mij echt niet met deze build. Na talloze pogingen heb ik gerespecd zodat ik de mimic tear kon gebruiken. Ook dat ging niet makkelijk, maar het lukte uiteindelijk wel.
Het was wel een klein deukje in mijn ego, maar ach...
Ik kan wel zeggen dat ik Elden Ring heb uitgespeeld.
Ik had ongeveer dezelfde build als jij, alleen dan inderdaad ook met een hoop Endurance. Ik heb totaal geen magie of lange-afstandswapens gebruikt. Mijn meest gebruikte wapens waren Godrick's Axe (traag maar doet zeer veel damage) en de Uichigatana (supersnel maar minder damage). Uiteindelijk was ik level 165, maar toch lukte Malenia mij echt niet met deze build. Na talloze pogingen heb ik gerespecd zodat ik de mimic tear kon gebruiken. Ook dat ging niet makkelijk, maar het lukte uiteindelijk wel.
Het was wel een klein deukje in mijn ego, maar ach...
Ik kan wel zeggen dat ik Elden Ring heb uitgespeeld.
Heb aardig wat wapens in handen gehad. Uiteindelijk blijven hangen op bloodfang die je vrij snel krijgt. Heeft een hele lange reach en met name die special moveset L2 en dan R2 is perfect. L2 wanneer je ook uit het gevecht wil blijven. Bovendien heb je alleen strenght en dexterity nodig.
Dat gezegd hebbende het is jammer dat je door de game heen al vrij snel goede armor en wapens krijgt en niet echt veel hoeft te wisselen.
Magie trekt mij ook wat minder (lijkt wij wat passief). Volgende keer wil ik wel echt veel meer een ninja zijn. Enige waar ik we veel in gewisseld heb zijn die ashes en mimic tear is wel het beste inderdaad (met name omdat die echt vrijwel heel lang in leven blijft en indeaalis om even op adem te komen)
Trouwens, die map fragments staan met een icoontje gewoon op je map aangegeven, dus je zou de laatste map fragment nog vrij makkelijk moeten kunnen vinden.
Tof om te lezen Jelle!
Trouwens, die map fragments staan met een icoontje gewoon op je map aangegeven, dus je zou de laatste map fragment nog vrij makkelijk moeten kunnen vinden.
Hoe is dat met Elden Ring?
Ik vraag me tijdens het spelen van From games iig nooit af waaróm m’n character dit allemaal aan het doen is.