Elden Ring (2022)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / RPG
single player / multi player / online
Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Bandai Namco
Een rampzalige gebeurtenis heeft een ooit fantastische wereld tot een sombere woestenij gemaakt. Maar er is nog hoop... Het wonder dat ooit uit de hemel viel, dat zorgde dat het leven zijn volle glans kon krijgen, de Elden Ring. Hoewel lang geleden verbrijzeld, kan hij die alle scherven vindt wat ooit was wellicht weer heel maken.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=T6EcJ6Sv5Ns
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Het heeft From's gebruikelijke meesterlijke design en sfeer, de gameplay is zelfs soepeler en veelzijdiger dan ooit, en de toevoegingen van stealth, jump en riding voelen seamless. Ook de bombastische freaky fantasy stijl, die mister-fool zeer apt als hysterisch grotesk omschreef, is een unieke toevoeging aan een tired genre. Maar het is ook gewoon Dark Souls IV, met toch wel weer veel herhaling. Bloodborne en Sekiro voelden een stuk meer eigen. En dan komen de bad things die voor een groot deel toch door die open wereld komen...
Hij suffert van veel dezelfde niggles als zijn soorgenoten. Groot en wijd zorgt ook voor saaie opvulling en meer herhaling. Het aantal uninspired caves en dungeons vond ik schokkend. Meeste gewoon lineair gecopypaste, niet eens met leuke shortcuts, maar gewoon cheap een teleporter terug aan't eind, foei from! Ook Onnatuurlijk voelend anti-mountainhopping rockwall-routing plateau-world design. En foraging en crafting maken exploration rewards een stuk saaier, vroeger voelde elk item van levensbelang...
En dan als grootste pijnpunt; hoe mooi en sfeervol de openworld ook is, de klassiekere Legacy Dungeons leveren vele malen vettere gameplay en exploration op, dus voelt 'ie zelfs vaak overbodig. Ook clasht 'ie behoorlijk met de welbekende hard but fair difficulty filosofie. Het breekt die delicate balans tussen leveling en progressie. Doorheen de hele journey heb ik me ofwel over-, dan wel underpowered gevoeld...
En als kers op de tegenvallende taart suckt de lore dit keer. Ik vind het feit dat alle namen met G, R, en M beginnen best een harde writer F U. Of 'ie van George naar Hidetaka is, of andersom, zal wel nooit bekend worden. Maar Arar's invloed kwam de worldbuilding iig niet ten goede. Iedereen is twee personen met drie verschillende namen en een spiritprojection van zichzelf. De tidbits zijn vaag en tegenstrijdig vaak, en de vele tegenvallende boss-repeats maken het nog rommeliger. Dat alles maakt het bombastische multi-interpretabele mush ipv een tragische uitpluisbare geschiedenis. Maar het is openworld Dark Souls dus de pro's outweighen nog steeds dik de con's, maar zeker niet m'n favo From...
Wel nog een extra shout-out naar wereld en level design, iit de story zijn veel gebieden en locaties wel behoorlijk memorabel. Die ride up to Raya Lucaria, de eerste Siofra lift en Godwyn's reveal zullen nog wel een tijdje blijven hangen. Oh, en Rya ftw...
Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen Bloodborne beter vinden, maar wat voor mij Elden Ring juist nóg beter maakt is de fantastische open wereld en de fantasy setting t.o.v. de gothic horror van Bloodborne. Regelmatig viel mijn bakkes open van een nieuw gebied waar ik, soms per toeval, belandde. Elk avondje Elden Ring leverde iets unieks op voor mij, en dat is iets wat ik al een lange tijd niet meer heb ervaren in games. Gebieden als Stormveil Castle, Raya Lucaria, Volcano Manor, Leyndell, Siofra River, ze zullen me altijd bijblijven.
Ik lees her en der wat kritiek op de balancing van deze game, en ergens kan ik daar wel inkomen. Er zijn veel bazen die je met gemak in 5 klappen kunt verslaan, terwijl andere bazen weer uren frustratie kunnen opleveren. Ik heb dit echter niet als negatief ervaren, af en toe was het wel even een verademing om relatief makkelijk door bepaalde gebieden te kunnen lopen. Wat ook kan meespelen is dat ik in het begin 'per ongeluk' gelijk naar Weeping Peninsula ben gegaan en daar flink heb kunnen levelen. Daardoor was vervolgens Limgrave al best een makkie.
Het einde daarentegen, was ontzettend pittig. Ik heb eerst de Elden Beast verslagen, waar ik al ontzettend veel moeite mee had. Ik ben pas daarna naar het laatste gebied gegaan (Haligtree, wow!) waar ik Malenia eindelijk tegenkwam. Pfffff die boss fight heeft me echt jaren van mijn leven gekost. Maar zelfs Malenia bleek uiteindelijk te verslaan, en daarmee kwam er na 115 uur een einde aan een meesterwerk. En wat is het dan lekker om te weten dat er nog DLC aan zit te komen, dat wordt een blinde aanschaf.
Mijn doel voor dit jaar is om eerst Demon's Souls (PS5 remake), daarna de Dark Souls Trilogy en als laatste Sekiro te spelen. Ik heb alles al in huis behalve Sekiro, maar dat gaat helemaal goed komen. Het wordt dus een mooi game jaar!
Grappig hoe iedereen het toch weer anders ervaart. Ik moet zeggen dat ik echt voor een tankbuild ben gegaan en dus alleen maar geïnvesteerd in strenght, dexteriy en vigor. De rest niks. Daar kwam ik later wel achter dat ik ook meer heb moeten investeren in endurence omdat het wel lekker is als je goed en snel kan ontwijken en met name in (bepaalde) bossbattles is dat zo. Maar overall kom je met deze build toch vrij eenvoudig door de game heen. Hoewel ik op het eind denk wel 170+ level was dan ben je wel echt overpowerd. Melania was daardoor niet heel erg lastig, maar Elden Beast was dan wel een stuk pittiger. Op het einde was ik er wel een beetje klaar mee, maar nu de end credits gelopen hebben zit ik toch een beetje te piekeren over een nieuwe build dual wield dexterity met setje daggers. Maar eerst Cyberpunk en later pak ik de DLC weer op van Elden Ring.
Ik had ongeveer dezelfde build als jij, alleen dan inderdaad ook met een hoop Endurance. Ik heb totaal geen magie of lange-afstandswapens gebruikt. Mijn meest gebruikte wapens waren Godrick's Axe (traag maar doet zeer veel damage) en de Uichigatana (supersnel maar minder damage). Uiteindelijk was ik level 165, maar toch lukte Malenia mij echt niet met deze build. Na talloze pogingen heb ik gerespecd zodat ik de mimic tear kon gebruiken. Ook dat ging niet makkelijk, maar het lukte uiteindelijk wel.
Het was wel een klein deukje in mijn ego, maar ach...
Ik kan wel zeggen dat ik Elden Ring heb uitgespeeld.
Ik had ongeveer dezelfde build als jij, alleen dan inderdaad ook met een hoop Endurance. Ik heb totaal geen magie of lange-afstandswapens gebruikt. Mijn meest gebruikte wapens waren Godrick's Axe (traag maar doet zeer veel damage) en de Uichigatana (supersnel maar minder damage). Uiteindelijk was ik level 165, maar toch lukte Malenia mij echt niet met deze build. Na talloze pogingen heb ik gerespecd zodat ik de mimic tear kon gebruiken. Ook dat ging niet makkelijk, maar het lukte uiteindelijk wel.
Het was wel een klein deukje in mijn ego, maar ach...
Ik kan wel zeggen dat ik Elden Ring heb uitgespeeld.
Heb aardig wat wapens in handen gehad. Uiteindelijk blijven hangen op bloodfang die je vrij snel krijgt. Heeft een hele lange reach en met name die special moveset L2 en dan R2 is perfect. L2 wanneer je ook uit het gevecht wil blijven. Bovendien heb je alleen strenght en dexterity nodig.
Dat gezegd hebbende het is jammer dat je door de game heen al vrij snel goede armor en wapens krijgt en niet echt veel hoeft te wisselen.
Magie trekt mij ook wat minder (lijkt wij wat passief). Volgende keer wil ik wel echt veel meer een ninja zijn. Enige waar ik we veel in gewisseld heb zijn die ashes en mimic tear is wel het beste inderdaad (met name omdat die echt vrijwel heel lang in leven blijft en indeaalis om even op adem te komen)
Trouwens, die map fragments staan met een icoontje gewoon op je map aangegeven, dus je zou de laatste map fragment nog vrij makkelijk moeten kunnen vinden.
Tof om te lezen Jelle!
Trouwens, die map fragments staan met een icoontje gewoon op je map aangegeven, dus je zou de laatste map fragment nog vrij makkelijk moeten kunnen vinden.
Hoe is dat met Elden Ring?
Ik vraag me tijdens het spelen van From games iig nooit af waaróm m’n character dit allemaal aan het doen is.
Okay, vraag voor kenners: ik heb een deel van Bloodborne gespeeld. Het zag er fantastisch uit en dergelijke, maar op de duur ben ik afgehaakt omdat er voor mij te weinig of een te vaag verhaal in zat.
Hoe is dat met Elden Ring?
Thanks. Dan is het waarschijnlijk niks voor mij. Ik ben ooit met Bloodborne begonnen en hoewel ik het heel mooi gemaakt vond ben ik op den duur niet verder gegaan omdat de verhaallijn mij niet greep. Ik snap het ook niet waarom het verhaal zo vaag moet zijn. Ik weet dat er veel fans zijn, dus het is iets van mij, maar het voelt lui. Een goed verhaal bedenken is een kunst; het lijkt alsof ze daar geen zin in hebben ofzo. Het verbaasd me dat ik één van de weinigen lijk te zijn die er zo over denkt
Same. From games speel je niet voor het verhaal. Wat mij betreft. De games zitten wel bomvol met lore, maar dit wordt niet op een traditionele manier verteld. Vaag is het sowieso.
Ik vraag me tijdens het spelen van From games iig nooit af waaróm m’n character dit allemaal aan het doen is.
Ik vraag me dat dus constant af
Thanks. Dan is het waarschijnlijk niks voor mij. Ik ben ooit met Bloodborne begonnen en hoewel ik het heel mooi gemaakt vond ben ik op den duur niet verder gegaan omdat de verhaallijn mij niet greep. Ik snap het ook niet waarom het verhaal zo vaag moet zijn. Ik weet dat er veel fans zijn, dus het is iets van mij, maar het voelt lui. Een goed verhaal bedenken is een kunst; het lijkt alsof ze daar geen zin in hebben ofzo. Het verbaasd me dat ik één van de weinigen lijk te zijn die er zo over denkt
Haha, ja nu je het zegt, er zit wel een thema in mijn top 10 aan de andere kant lijken onze lijstjes ook op elkaar. Ik zit toevallig net te kijken naar lies of P. Aanrader dus?
Haha, ja nu je het zegt, er zit wel een thema in mijn top 10 aan de andere kant lijken onze lijstjes ook op elkaar. Ik zit toevallig net te kijken naar lies of P. Aanrader dus?
Edit: het meest lastige aan die open wereld in combinatie met een From-game is dat ik weiger op te geven/ later terug te komen. Dat moet ik nog even leren... Bij de meer lineaire From-games weet je wat beter waar je aan toe bent zeg maar.
Heel benieuwd naar de Shadow of the Erdtree DLC.
In andere recensies zijn de sterke punten van Elden Ring al uitgebreid benoemd, en daar sluit ik me verder bij aan. Elden Ring heeft een mooie, grote wereld waarin enorm veel in valt te ontdekken, en de combinatie daarvan met soulslike gameplay, hoewel niet perfect (waarover later meer), is grotendeels geslaagd. Het feit dat ik uiteindelijk zo'n 100 uur in het spel gestoken heb is wat dat betreft voldoende bewijs dat ik het spel mijn tijd waard vond. Maar tegelijkertijd heeft Elden Ring voor een spel met zo'n hoge waardering een aantal verrassend grote gebreken, waardoor ik er persoonlijk geen echt meesterwerk in zie.
Het grootste probleem is mijns inziens dat de open wereld, hoewel leuk om te verkennen, een belemmering vormt voor de soulslike gameplay. Wat soulslikes zo leuk maakt is de combinatie van plezier door het overwinnen van uitdagingen en het verkennen van taaie gebieden waar achter iedere hoek gevaar schuilt. En in Elden Ring vormt de open wereld een belemmering voor allebei die aspecten. Wat het eerste aspect betreft: in een open wereld wordt spelers veel vrijheid gegeven om het spel te spelen zoals zij willen. Als spelers iedere hoek van de wereld willen verkennen kan dat, maar dat is geen vereiste. Maar als je dat combineert met een leveling systeem, dan is het onvermijdelijke gevolg daarvan dat mensen die (zoals ik) ervan houden om de wereld uitgebreid te verkennen overleveled zijn, waardoor de meeste bazen redelijk makkelijk te verslaan zijn. Met andere woorden: hoe uitgebreider je de wereld doorzoekt, hoe makkelijker het spel is, en hoe minder bevrediging het verslaan van bazen geeft, en dat is een aanzienlijk probleem in een soulslike. En wat het tweede aspect (taaie, strak ontworpen dungeons) betreft: de wereld van Elden Ring mag dan groot zijn, maar een groot deel van de wereld is helaas weinig innovatief. Bazen worden opnieuw gebruikt (eventueel met een twist, zoals twee van dezelfde), side dungeons verschillen amper van elkaar, en daarnaast zijn er gewoon flinke stukken waar niet veel te doen is. De hoogtepunten van het spel zijn mijns inziens de 'legacy dungeons' waar de open wereld even achtergelaten wordt, waardoor ik uiteindelijk een beetje met de indruk achterblijf dat het spel beter geweest zou zijn met minder bloat en meer focus. (Overigens was dit mijn eerste FromSoft-spel, en als ik het goed begrijp bestaan de andere spellen volledig uit zulke gebieden, dus wat dat betreft heb ik hoge verwachtingen van die spellen.)
Een vergelijkbaar probleem is dat, omdat spelers zoveel vrijheid hebben om hun speelstijl te kiezen, met meerdere stats die je prioriteit kunt geven (magic, faith, strength, dexterity, etc.) en honderden wapens waar je uit kunt kiezen, het logischerwijs heel lastig is om de moeilijkheidsgraad goed vorm te geven. Ik begon het spel als een samurai, en voor de eerste 20-30 uur heb ik de Uchigatana gebruikt met een pure dex build. En dat was behoorlijk taai - hoewel ik voor mijn gevoel dus al snel enigszins overleveled was. Met een pure dex build heb je geen magie, en je pijl en boog zijn tegen sterke vijanden niet bijzonder nuttig, dus je bent volledig afhankelijk van melee / close quarters combat, waardoor gevechten altijd risicovol zijn, want je bent in een paar klappen dood. Het moeilijkste baasgevecht in dat deel van het spel was voor mij met afstand de Crucible Knight: die heeft enorm lange combo's en geeft je amper tijd om hem te raken, waardoor die met een pure melee build echt een enorme uitdaging is. Maar even later vond ik de Moonveil en stapte ik over naar een gemengde magic/dex build, en ... daarna werd het spel aanzienlijk makkelijker. De bazen lijken grotendeels ontworpen te zijn rondom een melee build, en als je kiest voor een gemengde build die je in staat stelt om van een afstand vijanden aan te vallen verdwijnt de uitdaging grotendeels. Met de eerste Crucible Knight was ik zeker drie kwartier bezig, maar sinds ik de Moonveil gebruikte had ik amper meer moeite met ze, want met de Moonveil kon ik gewoon van een afstand magie naar ze spammen in plaats van uitgebreid hun patronen te moeten leren. Idealiter zou bij een spel ieder wapen haar voors en tegens moeten hebben, maar hier zijn bepaalde wapens en builds enorm overpowered, ten koste van de uitdaging. En ja, je kunt simpelweg de beste wapens vermijden, maar het zou beter geweest zijn om óf spelers minder keuzevrijheid te geven (zoals in Sekiro) óf de verschillende builds en wapens beter te balanceren (bijvoorbeeld door van een afstand aanvallen risicovoller te maken, of close quarters combat lonender).
Het derde grote probleem zijn de spirit ashes: de 'summons' die je bij de meeste bazen kan gebruiken. Ja, ik begrijp dat ze ertoe dienen om het spel toegankelijker te maken voor de gemiddelde speler, maar in een soulslike zijn summons een enorm onbevredigend mechanisme. In plaats van de patronen van een baas te leren kun je ze nu vaak de helft van het gevecht billenkoek geven (of healen) terwijl je summon hem afleidt, en dat geeft simpelweg weinig bevrediging. Als je het spel toegankelijker wil maken zijn er toch wel betere manieren te vinden dan dit? Ja, je kunt simpelweg kiezen om ze niet te gebruiken, maar het zou beter zijn geweest om ze minder overpowered te maken: je zou ze bijvoorbeeld alleen buffs of heals kunnen laten geven, zodat het gevecht makkelijker wordt maar je nog steeds de patronen moet leren.
Naast deze drie 'grote' problemen waren overigens ook nog een aantal 'kleine' stoorzenders. Zo zijn een aantal gebieden gewoon ronduit irritant, zoals 'Lake of Rot' (waar je in een meer moet rondlopen die je binnen vijf seconden het 'rot' status effect geeft), of dat gebied met een sneeuwstorm waardoor je geen hand voor ogen kan zien. En hetzelfde geldt voor sommige bazen, waarbij de camera vaak je grootste vijand is, en die door de irritante camera regelmatig nog lastig te raken zijn ook. Daarnaast zijn een aantal handige dingen uit andere soulslikes hier vreemd genoeg afwezig. Waarom hebben vijanden bijvoorbeeld geen stamina bar, zodat je weet hoeveel je moet aanvallen om ervoor zorgen dat hun stamina op is? Waarom zijn quests zo vaag, in plaats van ze gewoon onder elkaar te zetten in een menu? Waarom wordt het zo lastig gemaakt om verschillende wapens of armour met elkaar te vergelijken? etc. Nee, de afwezigheid van die dingen is niet het einde van de wereld, maar het spel zou mijns inziens beter zijn met hun aanwezigheid.
Elden Ring is kortom een goed spel, maar een echt meesterwerk zie ik er niet in: de open wereld is leuk om te verkennen, maar vormt tegelijkertijd een belemmering voor het spel door veel weinig innovatieve bloat toe te voegen en door het spel (in combinatie met levels) aanzienlijk makkelijker te maken, en de hoogtepunten van het spel zijn mijns inziens uiteindelijk precies de momenten waar de open wereld achterwege gelaten wordt. Daarnaast zijn de verschillende builds mijns inziens niet goed gebalanceerd (sommige builds zijn veel beter dan andere), en zijn de 'summons' een weinig bevredigende manier om het spel toegankelijker te maken. En hoewel er een heleboel leuke gebieden en baasgevechten in het spel zitten gebeurt het ook regelmatig dat de camera je in de weg zit, of dat het spel onnodig frustrerend of vaag is. Uiteindelijk heb ik zo'n 100 uur in Elden Ring gestopt, en het grootste deel van die tijd heb ik me uitstekend met het spel vermaakt. Maar de momenten waarop het spel echt uitblinkt zijn helaas te schaars, en de twijfelachtige ontwerpkeuzes te talrijk, om dit een echt meesterwerk te kunnen noemen. 3.75*