13 Sentinels: Aegis Rim (2019)

PlayStation 4
Adventure / Strategy

Ontwikkeld door Vanillaware
Uitgegeven door Atlus

13 Sentinels speelt zich af tijdens een fictieve versie van de jaren 1980, in de Showa-periode van Japan. Het verhaal volgt dertien middelbare scholieren die uit hun normale leven worden meegesleurd in een intergalactische oorlog. In de toekomst zal een binnendringende buitenaardse strijdkracht de Aarde over nemen. Aan de leerlingen van het Sentinel-mecha programma om deze rampzalige toekomst te voorkomen.

Hey, Winkelwagentje, ik zie dat je deze redelijk wat gespeeld hebt, maar niet volledig af? Kun je me dit spoiler-free toelichten? Wordt het te moeilijk? Is het niet zo belangrijke after-game content? Niet meer leuk? Ben echt benieuwd voor je mening.
Hoorde ook een youtuber een rare opmerking maken hierover, iets in de zin dat hij deze niet "kan uitspelen", geen idee wat hij daarmee bedoelde.

Oh god...gaan die Japanse middelbare scholieren ook wel eens ooit naar school in plaats van tegen zombies, ruimtemonsters en demonen te vechten, deelnemen aan UFC toernooien in hun zwempak, moorden en mysteries oplossen of zich (lijkt wel haast gewillig) laten ontvoeren door de een of andere onverlaat?

...en toch... blijf ik ze fijn vrolijk verder spelen

Ik ook...daar niet van Er zitten vaak erg aardige vondsten bij.

Grovonion schreef:

Ik kon er even een aantal weken wat minder tijd voor maken, zoals dat wel eens gaat. Verder geen bijzondere reden hoor. Inmiddels ben ik deze weer verder aan het spelen. Zo heel ver was ik overigens nog niet hoor - uurtje of zeven voor dit weekend. Ik heb me eerst wel vooral gefocust op de Destruction mode (Chapter 1 bijna af), dus ik ben nu weer wat meer tijd aan het doorbrengen in Remembrance.

Lijkt aanvankelijk redelijk snel tot het punt te komen, maar als je de percentages ziet blijkt dat dit toch een hele boterham wordt.

Winkelwagentje (moderator)
In Destruction mode [70%] kan ik intussen niet meer verder - ik ben zojuist aanbeland bij Chapter 3 en moet daarvoor eerst enkele verhaallijnen in Remembrance [50%] doorspelen. Jammer, want ik vermaak me wel met de Destruction mode. Remembrance speelt ik steeds ik korte etappes van twee of drie episodes, dus ik ga er niet erg snel doorheen.

Destruction is tot op heden nog niet enorm uitdagend. Ik speel op Normal, dus zou best nog een moeilijkheidsniveau omhoog kunnen - maar ik heb tot nu toe nog geen uitdaging verloren. Ik ga wel steeds de strijd aan met 6 sentinels, ergens ook omdat ik de aankomende missies niet wil onderschatten en de winning streak niet wil verliezen. Maar met mijn huidige tactiek geraak ik er tot nu toe vrij soepeltjes door. Ik zorg dat ik altijd één of twee sentinels in mijn squad heb die Sentry guns kunnen plaatsen. Hiermee bouw ik dan een verdedigingslinie. Sentinels die een shield buff kunnen geven en Interceptors het slagveld in kunnen sturen hou ik ook steeds in de verdediging. Met de close-combat sentinels in combinatie met EMP trek ik dan ten aanval.

Wat is het belang van de winning streak? Want ik heb die al redelijk snel opgegeven omdat een aantal van mijn piloten (tijdelijk) buiten strijd waren. Ik vermoed dat ik ook zonder die winning streak verder kom? Of blokkeert me dat het enige good-ending of zo?

Winkelwagentje (moderator)
Je winning streak is een multiplier waarmee je meer Meta Chips verdient na het voltooien van een missie. Handig dus voor het upgraden van je Sentinels en terminal. Ik denk niet dat het van invloed is op het verloop van het verhaal - al weet ik dat natuurlijk ook nog niet, maar het lijkt me van niet...

Je piloten keren overigens altijd na één missie alweer terug, dus ik heb tot nu toe geen reden gezien om er minder dan 6 de arena in te sturen. Sommige missies hebben wel als extra doelstelling dat je enkel gen 1 en 2 (of 3 en 4) sentinels in je squad mag opnemen. Maar die extra doelstellingen laat ik nu ook vaak zitten. Die pak ik na afloop nog wel eens op.

Inmiddels 60% van remembrance en meer dan 50% destruction gedaan, en het verhaal lijkt samen te komen, met zelfs een paar verrassende wendingen inclusief. Ik hoop dat het einde gaat bevestigen waar ik nu op hoop.

De strategische battles zijn in de 2de wave ook wat moeilijker. Nu ja, met mijn taktiek, volle offence, haal ik nu geen S-rating meer, maar nog steeds A.

Winkelwagentje schreef:
Wauw, je speelt zo doordacht? Ik schiet gewoon met alles dat ik heb, heal mijn team het maximale aantal keren en klaar is strategie. Tot nu werkt dat ook, hoewel bij wave 2 minder goed. Kan zijn dat ik later daarmee in de problemen kom.

Ik vind het moeilijk om te zien wanneer een van de sentinels wordt aangevallen en zelfs hoeveel HP ze nog hebben vind ik moeilijk te zien. Zie ik iets over het hoofd?

en dan al je karakters weer even op-levelen en de S-ranks komen weer binnen. Best makkelijk op "normal", maar die me kennen weten dat ik dat niet erg vind

Winkelwagentje (moderator)
Echt doordacht zou ik mijn strategie niet noemen. Ik maak vooral dankbaar gebruik van de units en aanvallen die in enkele gevallen behoorlijk OP zijn; zoals Sentry guns en Interceptors. Wat dat betreft is de game op normal difficulty niet al te best gebalanceerd - en in het begin lastiger dan tegen het einde. Zodra je de aanvalsopties die er echt toe doen maximaal hebt geüpgrade kan er weinig meer mis gaan.

Nu zou ik best willen switchen naar de Intense difficulty - maar mijn vermoeden is dat mijn voortgang op Normal niet meetelt voor de S-ranking en extra challenges trophies. Die zou ik dan allemaal op nieuw moeten doen, en daar heb ik geen zin in.

Aan het begin was ik dan ook best enthousiast over Destruction mode. Maar dat enthousiasme heeft op zo'n beetje de helft wel moeten inboeten. Zoals bij veel Vanillaware games het geval laat de gameplay na verloop wat tijd wat zwaktes zien. Gelukkig heeft de game wat andere troeven die het als nog een uitermate interessante ervaring maakt.

Grovonion schreef:

Dit vond ik ook lastig om te zien. Of je kunt zien dat één van je sentinels wordt aangevallen vraag ik me af. Ik let er niet echt op, maar wellicht is het te zien bij de HP. Ik vind het zelfs al lastig om te zien welke units zich aan het verplaatsen zijn.

Valt me trouwens op dat de fysieke versie momenteel moeilijk te verkrijgen is, niks op amazon, nedgame, base, shop4be etc. Raar.