menu

Dawn of Man (2019)

mijn stem
3,00 (1)
1 stem

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One
Strategy / Simulation
single player

Ontwikkeld door Madruga Works
Uitgegeven door Madruga Works

Leid een nederzetting van de vroegste moderne mensen en help ze door de eeuwen heen te overleven. Dawn of Man is een overlevings-/stadsbouwspel van de makers van Planetbase. Het spel begint in de steentijd en voert je tot in de ijzertijd door meer dan 10.000 jaar van de menselijke prehistorie. Je moet je mensen net als onze voorouders laten overleven, uitbreiden en evolueren en de uitdagingen trotseren die de omgeving op je afstuurt.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=02i1_wXdf7M

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Momenteel is het niet mogelijk trailers toe te voegen bij de games, daarom even zo:



Oude Observator
Strategy games waren onontgonnen terrein voor mij. De hoofdoorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat ik nooit een pc-gamer geweest ben, toch bij uitstek de gamewereld waarin strategy games goed gedijen. Age of Empires (deel 1 t.e.m. 3) is de enige reeks die ik uitvoerig op pc gespeeld heb. AOE is dan ook het enige dat ik vanuit mijn eigen ervaringen enigszins met Dawn of Man kan vergelijken. Met de nadruk op ‘enigszins’, want Dawn of Man introduceerde me in een genre dat ik eigenlijk nog niet kende.

Achteraf bekeken schrik ik er van hoeveel uren ik in deze game gestoken heb. Slechts één campagne, maar liefst 35 uren vooraleer ik besliste dat het welletjes geweest was. Dawn of Man heeft een gezapig tempo (ook al kan je de gamesnelheid aanpassen indien gewenst) maar dat is niet de hoofdoorzaak waarom ik zo lang gedaan heb over één campagne. Ik heb er namelijk werkelijk van genoten om mijn tijd te nemen. Om mijn beschaving uit te bouwen, een goed draaiende economie op poten te krijgen, er voor te zorgen dat ik controle krijg over mijn directe omgeving.

Je start in het paleolithicum en kan - indien gewenst - jouw samenleving langzaam maar gestaag naar het ijzeren tijdperk laten toewerken. Iedere sprong voorwaarts voelde merkwaardig genoeg niet zozeer als een verbetering aan, omdat ieder tijdperk en iedere uitbreiding van mogelijkheden nieuwe problemen met zich meebrengt. Eigenlijk was de beginfase nog het meest ontspannend, wat bij mij meteen de gedachte opwierp dat Marshall Sahlins een punt had toen hij de jager-verzamelaars de ware “affluent society” noemde.

De wereld waarin je rondwaart voelt levend aan. De seizoenen wisselen af, kuddes trekken rond, sommige diersoorten sterven uit, bomen groeien, stormen razen over het landschap, mensen sterven, mensen worden geboren, … dit alles hield me heel de tijd aan de game gekluisterd. Over seizoenen gesproken: ieder seizoen heeft zijn karakter en eigen uitdagingen maar eigenlijk staat alles - en niet geheel onlogisch - in het teken van de voorbereiding op de barre winters. Een hongersnood - onder de mensen of het vee - loert altijd om het hoekje. Zo ook de uitbraak van ziektes. Boeiend spelletje.

Als afsluiter enkele herinneringen voor het nageslacht:

- Mijn eerste jachtpartij eindigde in een drama, ik was met de enkele mensen die tot jagen in staat waren de wildernis ingetrokken. Eindelijk velde ik een reuzenhert, maar nog voordat ik het vlees kon versnijden verjoegen enkele holenleeuwen me en ik moest van op een afstandje toekijken hoe ze zich tegoed deden aan het kadaver - DE PIJN.

- De bouw van mijn eerste menhir (ik ben altijd grote fan geweest van Asterix en Obelix).

- De aanval van een rivaliserende gemeenschap tijdens de herfst die twee mokerslagen uitdeelde. Ten eerste werd mijn bevolking gedecimeerd. Dit was mijn eigen brute schuld, ik had te weinig geïnvesteerd in wapenontwikkeling en had bedenkelijke strategische keuzes gemaakt. Een bloedbad was het gevolg.
Ten tweede het feit dat deze aanval tijdens de herfst plaatsvond en ik bijgevolg nauwelijks had kunnen oogsten - wat tijdens de winter een sterftegolf onder mijn vee veroorzaakte. Wees gerustgesteld: ik heb uiteindelijk de situatie weer kunnen stabiliseren.



Heerlijke game, eentje die me meer plezier opgeleverd heeft dan ik op voorhand verwachtte. Aanrader dus, zeker voor mensen met een fascinatie voor de prehistorie en de geschiedenis van de ontwikkeling van de menselijke beschaving.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:49 uur

geplaatst: vandaag om 14:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.