Telling L!es (2019)

Alternatieve titel: Telling Lies

PC / Macintosh / Apple iOS / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Sam Barlow en Furious Bee
Uitgegeven door Annapurna

Vier privé levens. Eén grote leugen. Bekijk heimelijk opgenomen videogesprekken om de waarheid te ontdekken in dit vervolg op Her Story.

avatar van Finidi
De opvolger van Her Story! Her Story is een erg bijzondere game, dus een sequel die het concept verder verkend staat ook gelijk op m’n radar. Voor degenen die het niet kennen, in deze games werk je met een zoekmachine die zoekt in video’s van 5 seconden tot 7 minuten. Je zoekt op woorden of combinaties van woorden. Als dat woord voorkomt in de video krijg je de video te zien. Zoeken op een woord als ‘and’ werkt niet, want je krijgt maar maximaal vijf video’s te zien.

Her Story was een heerlijke game die je in één setting kon uitspelen. Daar kreeg je de hele tijd dezelfde vrouw te zien, die geïnterviewd werd door een stel detectives. De vragen van de detectives kreeg je niet te horen. Door de video’s te bekijken moet je zelf het verhaal in elkaar puzzelen, want de volgorde waarin je de video’s kijkt is niet vast. Het ligt maar net aan welke sleutelwoord je het eerste op valt, of welke invalshoek je kiest. Werkte uitstekend, en Her Story is één van m’n favoriete games van 2015.

Telling Lies probeert Her Story te zijn, maar dan groter en beter. En faalt daarin, helaas. Deze game wou ik graag leuker vinden dan ik uiteindelijk doe. Je krijgt hier video’s van vier verschillende karakters, waarbij het nog steeds behoorlijk interessant is om te zien hoe de vier met elkaar omgaan, wat ze linkt en wat het verhaal is dat je uit moet vogelen. Het acteerwerk van de vier karakters is ook prima. Het verhaal is minder intrigerend voor mij dan die van Her Story. Maar het grootste probleem van de game is dat het gewoon best wel vervelend is om te spelen. Zoals je in Her Story niet de vragen kreeg van de detectives, krijg je hier maar één kant van de dialoog te zien en te horen in de video. De video van de andere kant zit ook wel in de database, maar die moet je er zelf bij zoeken en los bekijken. Bij een video van 7 minuten betekent het dus dat je 14 minuten zit te kijken, met enorm veel stiltes waar het andere karakter aan het praten is. Naar iemand kijken die stil zit te luisteren is grappig voor een paar minuten, maar niet voor de hele game.

Daarnaast word je de video ingedropt op het moment dat je zoekterm voorkomt in de video. Als je dan de hele video wil kijken moet je terugspoelen, maar dat gaat zo snel als oude videobanden… Erg vervelend. De game maakt het gewoon te vervelend om bij de content te komen: het kijken van de video’s en het bij elkaar puzzelen van het verhaal. Teleurstellende game, maar het concept is nog steeds erg tof. Hopelijk volgende poging weer meer op het niveau van Her Story.

3,5/5

nuf
Precies een game die ik zocht! Na een game als 12 minutes zat ik weer klaar voor het uitvogelen van een mysterie. Dacht ik.

Ik hield een kalender bij in word op mn laptop, had een kladbok bij voor aantekeningen en nieuwe zoektermen... Maar eigenlijk was dit overbodig werk.

Want je lost geen mysterie op. Je kunt het spel niet winnen, alleen verschillende eindes krijgen op basis van wie je de meeste video's bekijkt. Dat was me echt een domper. Eigenlijk kijk je gewoon een film in een volgorde die je wil. Thats it.