Pictopix (2017)

PC / Macintosh
Puzzle

Ontwikkeld door Tomlab
Uitgegeven door Tomlab

Pictopix is een puzzelspel waarbij je een afbeelding onthult door vakjes in een raster in te vullen. Met meer dan 300 puzzels, in vier verschillende spelmodi: Classic, Mosaics, Endless en Challenges. Ook zijn er duizenden door spelers gemaakte puzzels beschikbaar.

avatar van Finidi
Picross (of nonogram) is wellicht één van de bekendere genres in puzzels, maar toch maar even uitleggen hoe ’t werkt. Je hebt een grid van x bij x vakjes, en langs de rand staat bij elke rij of kolom een aantal cijfers. De cijfers zeggen hoeveel aaneengesloten vakjes er ingekleurd dienen te worden alvorens er een aantal vakjes leeg moet worden gelaten, waarna de volgende aaneengesloten reeks gekleurde vlakjes zich aandient. Simpel voorbeeldje: Je hebt een rij van 4 vakjes, waar bij de rand de cijfers 1 2 staan. Dan weet je dat het meest linker vakje ingekleurd moet worden, het vakje daarna leeg is en de laatste twee vakjes weer ingekleurd. Puzzels met meer kolommen dan dat kunnen best complex worden.

Pictopix is dit genre puzzels in gamevorm, met als toevoeging dat er uiteindelijk altijd een mooi plaatje uitkomt. En het doet ook dingen die alleen in game kunnen. Zo is er een puzzel die een boom uitbeeldt, maar die varieert per seizoen. In de winter heb je een boom zonder blaadjes, in de zomer eentje in volle bloei. Erg tof gedaan wat mij betreft, en dat is het soort inventiviteit die je bij blijft; uniek aan games.

In z’n algemeenheid is dit gewoon een perfecte versie van dit type puzzels. Groot aanbod aan puzzels, goede moeilijkheidsgraad naar het einde toe en een erg strakke presentatie. Daarnaast ook allerlei dingen die het soepel doen spelen: je kan de cijfers die je al behandeld hebt uitzetten en je hoeft niet elk vakje afzonderlijk aan te klikken, kan gewoon overheen slepen om ze allemaal tegelijk in te kleuren (dat kan in lang niet elke game die nonogrammen doet).

Ik had het al even over een groot aanbod aan puzzels; ik heb het grootste deel van deze game eigenlijk in 2017 gespeeld. In 2018 kwam vervolgens een update met nog grotere puzzels dan in de basisgame, die ik ook met veel plezier opgelost heb. In 2019 kwam er nóg weer een grote update, dit keer uit allerlei kleinere puzzels waarvan de oplossing samen een grote afbeelding vormt, als ware het een mozaïek. En al deze updates hebben de lengte van de game wel verdubbeld; allemaal gratis. De ontwikkelaar van de game is een held.

4,5/5