Supraland (2019)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Adventure / Puzzle

Ontwikkeld door Supra Games
Uitgegeven door Supra Games

Verken een gigantische wereld, vol met verraderlijke vallen en voluptueuze vergezichten. Verken kerkers, versla monsters, los puzzels op en ontdek de vele geheime upgrades en vermogens om nieuwe plekken te kunnen bereiken. Vervul zo je lot in dit land.

avatar van Finidi
Tot nu toe is dit m’n favoriete release van 2019, en dat zou ook best zo kunnen blijven ook al heb ik heel veel nog niet gespeeld. Je speelt in deze game een speelgoedpoppetje, die in een afgesloten bak in de achtertuin van ’n kind een heel avontuur ondergaat. Af en toe zie je dat kind ook als een reus over de wereld heen buigen, en verder vind je bijvoorbeeld reusachtige kranen waar je aan kunt draaien of een gigantisch zwaard. Toy Story 2 was één van m’n favoriete games als kind, en ik zou graag willen dat meer games met een dergelijk perspectief spelen.

De dialogen in de game zijn vrij grappig, en het verhaal is ook meer amusant dan echt boeiend. Je speelt als prins van het rode volk, die uit moet zoeken waarom er geen water is. Je komt er vervolgens achter dat het blauwe volk met het water aan het klooien is, en gaat dat dan oplossen.

Het verkennen van de wereld is wat deze game echt uitstekend maakt, plus de geweldige open puzzel design. Het zit tjokvol goed verstopte upgrades die het de moeite waard maken om overal naartoe te gaan. Gaandeweg in de game krijg je steeds meer manieren in je arsenaal om het terrein te beslechten, waarvan m’n favoriet de Translocator is. Hiermee kun je een bal afschieten en vervolgens, mits er ruimte is op de plek waar de bal ligt, van locatie switchen met de bal. Daarnaast heb je ook nog een wapen waarmee je lasers tussen twee muren kunt maken (niet op alle muren), waar je vervolgens op kunt lopen. Door de methodes te combineren kun je op plekken komen waar je aan het begin van de game absoluut niet van denkt dat je er ooit heen gaat. Erg tof gedaan.

De puzzels zijn fantastisch en doen denken aan Portal. Waar veel puzzel in games behoorlijk dichtgetimmerd zijn, zodat alleen één specifieke oplossing mogelijk is, is dat hier vaak niet het geval. De design van de puzzels is namelijk vrij los en zo kun je echt met out of the box oplossingen komen.

Het is ook wel een beetje de keerzijde van de game. Je kunt merken dat het door een klein team gemaakt is, soms werken dingen net niet zoals je verwacht, zijn er wat kleine bugs of zou je willen dat er net wat meer aandacht aan een detail was besteed. Wat bijvoorbeeld vrij storend is is dat je vaak gestopt wordt door invisible walls, vooral als je de Translocator of andere latere upgrades gebruikt. Dat is jammer, want het haalt je uit de game.

Met het speelgoedperspectief wordt helaas ook niet zoveel gedaan, daar liggen wat mij betreft zeer veel mogelijkheden. Gelukkig komt er nog DLC, en zelfs een sequel. De kickstarter voor de sequel gaf aan dat ze het huis van ’t kind ingaan, dus ik heb hoop

4,5/5