Tick Tock: A Tale for Two (2019)

PC / Nintendo Switch
Puzzle / Adventure
online

Ontwikkeld door Other Tales
Uitgegeven door Other Tales

Jij en je medespeler zitten vast in een mysterieuze wereld. Terwijl de tijd wegvloeit, moet je steeds complexere puzzels oplossen om te ontsnappen. Samenwerken en communiceren is hiertoe de sleutel, want geen van jullie heeft alle informatie!

avatar van Finidi
Tick Tock: A Tale for Two is een spel dat uitsluitend co-operatief te spelen is met z’n tweeën, op twee verschillende schermen. Samen moet je een reeks puzzels zien op te lossen, maar geen van beide spelers heeft volledige informatie. In essentie is de wereld voor beide spelers hetzelfde, maar op detailniveau verschilt het toch. Zo ziet de ene bijvoorbeeld een reeks symbolen, terwijl de ander een apparaat ziet waar hij die symbolen in kan voeren. Vervolgens valt er een code uit het apparaat, die de andere speler dan weer kan gebruiken bij iets wat alleen op diens scherm te zien is.

Zo moet je dus telkens met elkaar communiceren en uitvogelen wat de bedoeling precies is. Je ziet tegenwoordig wel meer van dit soort games, zoals We Were Here of bijvoorbeeld Keep Talking and Nobody Explodes. Maar je ziet dat game developers er nog niet helemaal uit zijn wat ze hier nou allemaal mee kunnen, of ze zijn tot de conclusie gekomen dat ze er niet veel mee kunnen: de games zijn altijd behoorlijk kort. Tick Tock ben je binnen een uurtje of anderhalf wel door. Er is dus niet veel ruimte voor verhaal of complexiteit, en dat vind je hier dus ook niet. Het voelt vooral als een proof of concept, waar wat mij betreft zeker nog op mag worden doorgewerkt.

3,5/5