Everyday Genius: SquareLogic (2009)

Puzzle

Ontwikkeld door TrueThought
Uitgegeven door TrueThought

Deze verzameling van meer dan 20.000 puzzels beidt een combinatie van simpele rekenkunde met probleemoplossend vermogen. Zowel voor beginners als voor de slimste puzzelaars is er voldoende uitdaging te vinden.

avatar van Finidi
Ik speel eigenlijk gewoon teveel puzzel games, want als je dit soort spul aan het spelen bent dan weet je dat je te ver gegaan bent. Vooral als je voor de 100% achievements gaat, want daar ben ik in principe 2 jaar mee bezig geweest (of 60 uur, ’t is maar hoe je het bekijkt).

Het concept van deze game is vrij simpel; je hebt een puzzel bestaande uit vakjes met een variabel aantal rijen en kolommen. Elk van deze rijen en kolommen mag maar 1x een getal hebben. Daarnaast zijn er op het speelveld sommige vakjes gegroepeerd, die dan samen op moeten tellen tot een specifiek getal, of met elkaar vermenigvuldigd een getal moeten zijn. Of van elkaar aftrekken, of delen door… Sudoku met meer regels dus, eigenlijk. De latere puzzels zijn eigenlijk vrij vermakelijk, omdat je dan best wel moet nadenken. Maar dat is niet waar ik het meeste tijd aan heb besteed.

Nee, want ik wil graag alle achievements in een game halen. En iemand had hier het lumineuze idee om een achievement te doen voor het uitvogelen van alle puzzels in een ‘regio’, de categorisering die de game gebruikt om te zeggen welke mechanics je waar kunt tegenkomt. Het probleem is echter dat die regels uit vele duizenden puzzels bestaan. Behalve de laatste, maar die heeft dan weer een paar honderd moeilijke puzzels waar je nog veel langer mee bezig zou zijn. Achteraf gezien had ik wél moeten kiezen voor de moeilijkere puzzels, want dan was het in ieder geval interessant geweest. Maar ik heb de makkelijkste regio gekozen.

Die regio bestaat uit puzzels van 4 bij 4 vakjes, met alleen maar + en * als rekenkundige bewerkingen. Behoorlijk simpel dus, elke puzzel ben je in 20 seconden door als je je best doet. Maar het zijn er wel 5000. En elke is zo enorm schijtsimpel. In de blurb in de webshop maakt de game de volgende claim: “Een waanzinnig aantal puzzels, met genoeg verscheidenheid om zelfs de slimste puzzelaar over te halen”. Ja, dat kan ik ook als ik gewoon een aantal variabelen heb in m’n puzzel game en vervolgens maar gewoon alle mogelijke combinaties van die variabelen in een framework ram waar dan je puzzels uit komen. Betekent nog niet dat je een toffe puzzel hebt.

Een paar jaar terug had je de tendens dat elke game maar procedurally generated moest zijn. Ik ben blij dat men daar toch een beetje op terug gekomen is en het nu alleen toepast waar het zin heeft om het toe te passen. Want de echt goede games zijn die waar de hand van de designer duidelijk in terug komt.

Tot overmaat van ramp had deze game ook nog ‘ns een bug waarbij de game crashte als je alt-tabde vanuit fullscreen. En dan ben je al je progressie kwijt van die sessie, want tussentijds automatisch opslaan doet deze game zeker niet. Dat hoefde maar een paar keer te gebeuren voor ik de game in windowed mode speelde, maar het is toch wel tekenend voor de kwaliteit van de developer hier.

2,5/5