Deze kwam voorbij in een forum over "most disturbing horrorgames". Het concept klonk interessant en de vormgeving zag er sfeervol uit. Na zo'n 90 minuten spelen moet ik echter bekennen dat dit de eerste keer is dat ik een horrorgame uit heb gezet omdat het te allemaal te smakeloos werd. In dat opzicht was het “most disturbing horrorgame” label helemaal terecht

.
De eerste 45 minuten waren goed. Spannend verhaal over een man wiens realiteit een letterlijke hel is geworden, met als enige lichtpunt één meid die er normaal uitziet. Je zou dit verhaal kunnen zien als een metafoor voor verslaving: hoe iemand zichzelf zo erg in een verslaving kan verliezen dat de rest van de wereld maar rot lijkt. Dat de verslaving het enige lichtpuntje is, niet realiserend dat juist deze verslaving de wereld zo rot houd. Of je kunt het zien als een metafoor hoe liefde de redding kan zijn bij depressie; liefde is het lichtpunt in de donkere wereld die het leven weer zin geeft.
Rond dit punt in het verhaal voelde ik daadwerkelijk medeleven met beide personages. Hoe ze allebei eenzame outcasts waren die samen vreugde konden vinden (in een wereld die dat niet elders voor hun bied). Ondanks dat Saya dingen doen die niet deugen, kreeg ik niet de indruk dat ze kwaadaardige intenties had maar dat ze gewoon een beroerd moreel besef had. De early CGI achtergronden wisten de uncanney valley vibe goed te ondersteunen en de misvormde geluiden van alle monsters waren goed akelig.
Maar na 1 uur verloor het verhaal mij volledig. Het verhaal werkte goed wanneer het hoofdpersonage
niet bewust was van de gruweldingen die er achter de schermen plaatsvonden. Eenmaal bekend met wat er werkelijk aan de hand was en hij heeft de meest geforceerde, psychopatische reacties die ik ooit in een horrorgame heb gezien. 0 shock, 0 vedriet, 0 rouw, 0 haat. Gewoon "oh, had je één van mijn beste vrienden vermoord? Prima. Ik gaf toch niets om haar, blijkbaar. derp dididoo". Het hield daar niet bij op want alle personages maken vanaf dit punt de ene domme, geforceerde keuze na de andere en ik kon met niemand meer meeleven. Er gingen allerlei alarmsignalen af voor de neuzen van de personages, maar ze kozen telkens voor de domme geforceerde optie.
Als het slechts domme keuzes van personages waren dan had ik er niet al teveel problemen mee, maar Song Of Saya gooit er een lading bovenop door na 90 minuten opeens in een… verkrachting fetish(!?) te introduceren. Hoewel verkrachting een thema is dat verre van ongekend is bij horror, was de methode hoe ze het hier hebben gedaan heel smakeloos. Alsof de makers er zelf opgewonden van werden en de intentie hadden om porno te mengen met horror. Kun je nagaan dat ik met opzet de gecensureerde versie uitkoos en alsnog vond dat ze teveel lieten zien. De ongecensureerde versie maakt er al helemaal porno van (de steam versie suggereerde het een en ander, terwijl de ongecensureerde versie de seks in detail laat zien). De personages zien er toch echt uit als pubers. Hier was het punt dat het ophield met interessante horror zijn en veranderde in pure smakeloosheid die te hard probeerde schokkend te zijn. Maak ruige porno of maak schokkende horror, maar meng de twee niet.
Wellicht dat de game zich kon redden als ze de seks scenes ander hadden uitgevoerd en ik doorspeelde tot het einde, maar deze horrorgame ging te ver door verkrachtingsporno erin te mengen en ik wil er geen tel meer aan te besteden. Qua cijfer voel ik mij geneigd een 1,5* te geven voor de domme keuzes van de personages en hoe smakeloos het werd, maar dan zouden de goede eerste 45 minuten niet meegerekend worden (en wellicht een einde dat dingen goed kon maken).
Afrader, tenzij je super-duper nieuwsgierigheid hebt naar shock horror en goede weerstand hebt tegen verkrachtingsporno horror (Serbian Film is ook iets wat ik nooit zou kunnen kijken. De verhalen alleen al waren genoeg om mij misselijk te maken).