The Touryst (2019)

Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S / PC
Action / Puzzle

Ontwikkeld door Shin'en
Uitgegeven door Shin'en

Eindelijk kom je aan op de Monument-eilanden. Zin om te zwemmen? Of ga je liever duiken in de diepe, blauwe zee? Wil je naar de speelhal, een middagje shoppen, of wellicht een dansje wagen op de beachparty? Ga je surfen? Of toch liever een babbeltje maken met die rare oude toerist om te horen wat hij te vertellen heeft over de oeroude mysterieuze monumenten...?

Kleine mooie game waar een hoop liefde inzit van een paar personen. Klein ontwikkelteam zag ik in de credits. De wereld ziet er echt super-cute minecraft achtig uit en het is een soort action/platform/puzzle/rpg-light. Questje hier, verhaaltje daar, mini-game hier, puzzeltje/platform-actie soms... Verder zijn er ook 3 mini retro arcade games in de game verstopt: Soort F-Zero, Platform game (bubble/bobble achtig) en een Arkanoid clone. Leuk gedaan! De wereld is opgedeeld in een aantal kleine eilanden waar je continu tussen aan het navigeren bent. Op het ene eiland moet je iets doen/halen wat je nodig hebt op een ander eiland etc..
Verder zijn er 4 grote dungeons met eindbazen die je moet verslaan om het verhaal echt tot een einde te kunnen brengen. Ietwat frusterend kan het ook zeker zijn, als bijv. een mini-game net iets te vaak niet lukt, een double-jump die soms niet geregistreerd wordt of die mijn-level die wat te lang duurde. Camera standpunt soms wat onhandig. Maar overall good fun.

Visuele stijl is echt mooi gedaan, de vergelijking met Minecraft is snel gemaakt (doe ik zelf ook), maar doe je de game eigenlijk te kort mee. Mooie sfeervolle game en ook een leuke completion (100% achievements). In 5 a 6 uurtjes ben je er wel doorheen. 3.5*

De game zit nu nog in GamePass maar gaat daar binnenkort uit.

Eentje die ik me wel een keertje oppik in een Switch sale. Leek me inderdaad wel leuk om te spelen en ook weer zo eentje die toch wel wat over het hoofd wordt gezien.