Iratus: Lord of the Dead (2020)

Ontwikkeld door Unfrozen
Uitgegeven door Daedalic

Als de necromancer Iratus, recentelijk bevrijd van je millennia lange gevangenschap, ben je vastberaden wraak te nemen. Creëer een gehoorzaam leger van levende doden, met skeletten, zombies, banshees en vele andere niet-levende krijgers. Stel nieuwe soldaten samen van de lichaamsdelen van je verslagen vijanden en laat deze ondode plaag los op de wereld die je verbannen heeft.

Momenteel nog in Early-Access (voorzien voor maart / april als ik het goed begrijp) maar lijkt me wel eentje om in de gaten te houden, zeker als enigszins plezier beleefd aan Darkest Dungeon. De twist hier zit hem in het feit dat je dus de slechterik speelt - Iratus de Necromancer, en je leger samenstelt uit onderdelen van je gevallen vijanden. Het combat systeem lijkt grotendeels vergelijkbaar, evenals het grafisch uitzicht - maar ik kan daar niet wakker van liggen om eerlijk te zijn aangezien me dat heel erg beviel. Eentje die ik graag eens een keertje probeer in de toekomst. En dus toch ook maar weer op de wishlist gaat.

....en blijkbaar heeft ook deze ergens in een bundel gezeten de afgelopen jaren. En ja hoor - hij bevalt me best. MIsschien niet zo goed als grote voorbeeld Darkest Dungeon waar net wat meer taktiek om de hoek kwam kijken in verband met de mentale status en diverse gebreken die je strijders daar kunnen oplopen (ik moet die trouwens weer eens opzetten want in de Switch versie van een paar euro zat ook alle DLC en extra Helden) maar toch - goed genoeg om wel eens een rondje te doen.

Verschil is dat je hier ook echt de Necromancer Iratus zelve speelt. Die verschijnt niet in het spel, maar levelt wel op en kan je wel upgraden met diverse relics. De troepen onder zijn hoede zijn echter niet zo heel erg belangrijk. Je verliest er eens eentje, of kan er wel eens een van je minst favorieten opofferen aan een altaar voor speciale giften. Je kan ze echter na iedere run / gevecht weer bijvullen / maken met de materialen die je tot je beschikking hebt. Tenslotte ben je een Necromancer voor iets. Heb je op het begin een 6tal om uit te kiezen, speel je gaandeweg een 20-30 tal vrij zie ik aan het rooster (dit zonder de DLC).

Waarmee je dus feitelijk een net wat versimpeld en omgekeerd idee krijgt van Darkest Dungeons. Daar verken je de kerkers en paleizen, hier probeer je met je manschappen een weg naar de oppervlakte te vechten. DE graphics zijn min of meer in dezelfde stijl (net wat minder sfeervol) maar ik denk persoonlijk dat als je met eerder genoemde game iets kon, je ook best wel wat lol kan beleven met Iratus.

Vreemd dat deze nooit naar de Switch is gekomen. Leent er zich ideaal voor. Maar goed. Ik kan op deze manier niet klagen. En nu eens afwachten wanneer ik Darkest Dungeon 2 onder de klauwen krijg om eens te testen.

Sinner schreef:
...En nu eens afwachten wanneer ik Darkest Dungeon 2 onder de klauwen krijg om eens te testen.
testen? Ben je een omhoogevallen youtuber? UITspelen n0nded0mme

[quote]Grovonion schreef:

Is ook best de bedoeling, zeker bij dit soort games. Maar momenteel werk ik me nog door jaren Humble Bundle Games.