A Dump in the Dark (2018)

Ontwikkeld door Oubliette
Uitgegeven door Oubliette

Een borrel in de darmen betekent dat er iets vies in aantocht is. De tijd is aangekomen om de duisternis in jou te verdrijven. In dit verhaal dat tijd en ruimte overstijgt, smelten verleden en heden samen tot een stinkende stroom van angst. De troep uit je verleden is teruggekeerd om jou te terroriseren, maar laat je niet pakken. Overleef, ontsnap en ontdek de geheimen van je familie. Weer de vijanden af, met alleen je achterwerk om jezelf te verdedigen. Wees één met het vuil.

0,5
Deze zag ik voorbij komen in een Let's play. De beelden hadden iets engs en het concept klonk fascinerend vreemd. De aankoop sloeg echter snel over in grote spijt. Ik zou een grap kunnen maken dat dit spel "dikke poep" is oid, maar ik ben verre van een positieve stemming. Na 45 minuten spelen was het gewoon niet meer uit te houden. Dit is echt the-worst-of-the-worst. Man, ik ben serieus boos over hoe akelig slecht dit spel is.

Superman 64 en One Late Night: Deadline, de enige games die ik een 0.5* waard vond, zijn games die naar mijn idee alles fout doen. A Dump In The Dark slaagt er echter in om een stap verder te gaan dan dat. Waar Superman 64 en One Late Night: Deadline vooral technisch rampzalig slecht in elkaar zaten, en erg saai waren, is A Dump In The Night zo hatelijk smakeloos dat ik me gewoon dood van binnen ging voelen. Ik voelde me vreselijk akelig, lam en begon zelfs besef van de realiteit kwijt te raken door een tijdje in de vreemde wereld te zitten die het creëert. Daarmee heb ik het niet eens over het feit dat je voor zwevende billen speelt, die poep 'afschiet' om monsters te verdrijven. Erg genoeg is dat detail één van de minder grote problemen die A Dump In The Dark heeft.

Ik heb nog nooit een game gezien die zo’n gebrek had aan emotie en menselijkheid had. Zo’n gebrek aan alles dat mooi, positief of elders goed is en in plaats daarvan pure rottigheid aanbood. Alsof je tijdelijk in het brein van een soort psychopaat zit die dacht ‘komische kunst’ te maken, niet begrijpend wat een rotte ervaring hij eigenlijk heeft neergezet. Je springt van vreemde situatie naar vreemde situatie zonder enige logische samenhang. Het ene moment bestuur je billen die aangevallen worden door alien-achtige figuren, plots zit je te trippen op een soort piratenboot, dan kruip je door een riolering heen terwijl een diarreegolf je aanvalt, dan lig je op bed terwijl 4 monsters je proberen te aanvallen en je weert ze af door langdurig in hun mond te schijten.. ik zou dit niet eens kunnen(/willen) verzinnen al zou ik het proberen. Allemaal ging dit kriskras door elkaar heen zonder enige duidelijkheid waar je precies naar keek. Het ergste is nog dat het grafisch 'best goed’ in elkaar zat. Om mezelf maar te forceren om iets positiefs te zeggen. Dat is het enige aspect waar A Dump In The Dark zich boven andere slechte games (die ik ken) haalt. Op bepaalde momenten werd geëxperimenteerd met artistieke composities, of gespeeld met aparte mengelingen van kleuren. De models zagen er daadwerkelijk angstaanjagend uit, enger dan bepaalde monsters uit goede horrorgames die ik gedaan heb, en er zat aardig veel detail in de omgeving voor een game die door een onbekend klein team is gemaakt. “Goed” zou ik het zeker niet te noemen, maar het heeft meer werk in de vormgeving zitten dan de meeste goedkope Unity horrorgames. Maar dit idee maakt het product juist onaangenamer dan als het een low-effort, 2D flash minigame zou zijn. Iemand wou dit graag maken en heeft er een tijd aan gewerkt ipv dat het een vlug grapje voor tussendoor was.

De scenario's bestaan o.a. uit verschrikkelijk lelijke gebeurtenissen zoals een "moeder" die een "baby" eten ging geven, wat werd uitgebeeld in een monsterlijk baby-figuur die glitchend zijn mond alle kanten op liet slingeren. Dat, terwijl er een akelig luid gehuil van hem kwam. Het "eten" bestond uit levende elf/kabouter-figuren die je op allerlei manieren ging afslachten zodat de baby ze kon kauwen. Proberen de elven naar zijn mond te dragen was echter niet te doen door de houterige besturing en glitches die het onnodig lastig maakte. Dit scenario ging zo'n 10- minuten door voordat er enige vooruitgang kwam. Wie is die vrouw? Waarom heeft ze zo'n monsterlijk figuur aan haar zijde? Waarom voert ze hem elfen? Waarom heeft ze geen emotionele reactie op de gruwel die om haar heen gebeurd? Word allemaal niets van uitgelegd.
Of het eerste level: hier zat je achterop de fiets bij een vrouw die een verhaal vertelde, terwijl er een monster achter je aanzat. Ik kon echter niets verstaan van wat ze zei omdat ik constant poep op het monster moest afschieten en door de scheetgeluiden viel ze niet meer te verstaan. Als je niet vanaf de eerste paar seconden op het monster begint te schieten dan haalt hij je in. Het is dus omdraaien, direct beginnen met schieten en 5 minuten lang de muisknop spammen terwijl je niets van het verhaal mee kunt krijgen. Dit is gewoon bagger game design die aanvoelt alsof het niet getest is, of ze hebben met opzet het zo slecht mogelijk gemaakt als een prank naar degene die jammer genoeg dit spel kochten.

Normaal gesproken probeer ik korte games tot het einde te spelen, of plaatst ik een “eerste impressie” recensie zonder een definitief cijfer erbij te zetten. Maar A Dump In The Dark is een grote uitzondering. Misschien zit ik er hard naast, ben ik aan het overdrijven en zit er eigenlijk meer achter het spel dan op mij overkwam. Ik heb immers slechts 45 minuten gespeeld, zo’n 3 levels, terwijl er iets van 10 levels waren (voor zover ik me herinner). Maar de gedachten om nog meer te gaan spelen klinkt als een ware hel. Ik kan gewoon niet voorstellen dat deze game zichzelf goed gaat praten in de latere levels, en tot er een uitvoerige analyse/review komt die me hard ongelijk geeft blijf ik ver uit de buurt.

Een waar gedrocht. Dit mag gezien worden als de slechtste game allertijden naast titels als Ride To Hell, Big Rigs of erger. De enige game die ik ooit heb gespeeld die me oprecht boos maakte over hoe slecht en smakeloos het is.