Islanders (2019)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
Simulation / Strategy

Ontwikkeld door GrizzlyGames
Uitgegeven door GrizzlyGames en Coatsink

Dit is een minimalistische strategy game over het bouwen van steden op kleurrijke eilanden. In deze game geen ingewikkeld resource-management, maar gewoon gaan met die banaan!

avatar van Finidi
Geinig spelletje, dit. Een city builder die zoveel mogelijk systemen heeft weggestript. Geen ingewikkelde systemen waarbij je grondstoffen moet ophalen, transporteren, omzetten in andere producten en naar markten dichtbij bewoners moet zien te krijgen, zoals gebruikelijk in het genre. Nee, hier is het alleen een gebouw neerploppen en klaar is kees. Nou ja, dat is ook weer wat te simpel.

Het spel begint met een leeg eiland, en je hebt onderin een menuutje met een aantal gebouwtjes die je kunt neerploppen. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een molen en twee graanvelden. Het directe doel is om een klein aantal punten te krijgen, om zo de volgende set aan gebouwtjes te verkrijgen. Elk gebouw is van zichzelf een x aantal punten waard, maar krijgt bonuspunten als het in de buurt ligt van andere relevante gebouwen. Dus je kan de molen neerzetten, waarna de twee graanvelden bonuspunten krijgen van het in de buurt staan van een molen, en ook een extra punt voor alle andere graanvelden die in de buurt liggen. Je zou het ook andersom kunnen neerzetten, eerst de velden en dan de molen; dan zul je een ander puntentotaal hebben. Daarnaast kun je ook minpunten krijgen, bijvoorbeeld door een huis voor de elite, een mansion neer te zetten in de buurt van een circus.

Als je genoeg punten voor het volgende setje gebouwen hebt, krijg je een keuze tussen twee gebouwtypes. Bijvoorbeeld dat je de set met houthakkers en timmerwerkplaatsen kiest óf de set met de goudmijn en de juwelier. Vervolgens krijg je die gebouwen en nog wat andere gebouwtjes die je al eerder vrijgespeeld had (bijvoorbeeld weer de molen en één graanveld), en moet je het volgende puntentotaal zien te bereiken. Zo kun je steeds verder doorbouwen, tot je genoeg punten hebt om naar het volgende eiland te gaan. Of je blijft op het huidige eiland tot je niet meer genoeg punten haalt om de volgende gebouwen vrij te spelen, en gaat dan naar het volgende eiland. Als je niet genoeg punten voor het volgende eiland haalt, ben je af en zul je opnieuw moeten beginnen.

Er zijn genoeg gebouwen om een aardig complex geheel aan relaties te hebben, waardoor het best wel een uitdaging is om de gebouwtjes precies daar te zetten waar ze het meeste punten opleveren, nu maar ook zeker in de toekomst. Na een stuk of tien eilanden heb je dat echter wel uitgevogeld: zo lang is deze game niet. Ik heb er uiteindelijk 4 uurtjes in gestoken om alle achievements te halen, wat natuurlijk een prima lengte is voor zo’n goedkope game.

Er is ook wat variatie in de eilanden. Zo hebben die verschillende vormen (veel land, weinig land, veel hoogteverschillen) of verschillende biomes: in de sneeuwlevels gaan je graanvelden niet goed werken, in de woestijn je parken niet. Dat levert ook nog een beetje variatie op dus.

Graphics en stijl zijn prima, geen klachten over bugs of wat dan ook. De muziek was prima voor een uurtje, maar daarna ging ik al snel weer m’n eigen muziek luisteren.

3,5/5