menu

Islanders (2019)

Alternatieve titel: Islanders: Console Edition

mijn stem
3,42 (6)
6 stemmen

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
Simulation / Strategy
single player

Ontwikkeld door Grizzly en Stage Clear
Uitgegeven door Coatsink

Dit is een minimalistische strategy game over het bouwen van steden op kleurrijke eilanden. In deze game geen ingewikkeld resource-management, maar gewoon gaan met die banaan!

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=nnDWm9dpu3o

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Finidi
3,5
Geinig spelletje, dit. Een city builder die zoveel mogelijk systemen heeft weggestript. Geen ingewikkelde systemen waarbij je grondstoffen moet ophalen, transporteren, omzetten in andere producten en naar markten dichtbij bewoners moet zien te krijgen, zoals gebruikelijk in het genre. Nee, hier is het alleen een gebouw neerploppen en klaar is kees. Nou ja, dat is ook weer wat te simpel.

Het spel begint met een leeg eiland, en je hebt onderin een menuutje met een aantal gebouwtjes die je kunt neerploppen. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een molen en twee graanvelden. Het directe doel is om een klein aantal punten te krijgen, om zo de volgende set aan gebouwtjes te verkrijgen. Elk gebouw is van zichzelf een x aantal punten waard, maar krijgt bonuspunten als het in de buurt ligt van andere relevante gebouwen. Dus je kan de molen neerzetten, waarna de twee graanvelden bonuspunten krijgen van het in de buurt staan van een molen, en ook een extra punt voor alle andere graanvelden die in de buurt liggen. Je zou het ook andersom kunnen neerzetten, eerst de velden en dan de molen; dan zul je een ander puntentotaal hebben. Daarnaast kun je ook minpunten krijgen, bijvoorbeeld door een huis voor de elite, een mansion neer te zetten in de buurt van een circus.

Als je genoeg punten voor het volgende setje gebouwen hebt, krijg je een keuze tussen twee gebouwtypes. Bijvoorbeeld dat je de set met houthakkers en timmerwerkplaatsen kiest óf de set met de goudmijn en de juwelier. Vervolgens krijg je die gebouwen en nog wat andere gebouwtjes die je al eerder vrijgespeeld had (bijvoorbeeld weer de molen en één graanveld), en moet je het volgende puntentotaal zien te bereiken. Zo kun je steeds verder doorbouwen, tot je genoeg punten hebt om naar het volgende eiland te gaan. Of je blijft op het huidige eiland tot je niet meer genoeg punten haalt om de volgende gebouwen vrij te spelen, en gaat dan naar het volgende eiland. Als je niet genoeg punten voor het volgende eiland haalt, ben je af en zul je opnieuw moeten beginnen.

Er zijn genoeg gebouwen om een aardig complex geheel aan relaties te hebben, waardoor het best wel een uitdaging is om de gebouwtjes precies daar te zetten waar ze het meeste punten opleveren, nu maar ook zeker in de toekomst. Na een stuk of tien eilanden heb je dat echter wel uitgevogeld: zo lang is deze game niet. Ik heb er uiteindelijk 4 uurtjes in gestoken om alle achievements te halen, wat natuurlijk een prima lengte is voor zo’n goedkope game.

Er is ook wat variatie in de eilanden. Zo hebben die verschillende vormen (veel land, weinig land, veel hoogteverschillen) of verschillende biomes: in de sneeuwlevels gaan je graanvelden niet goed werken, in de woestijn je parken niet. Dat levert ook nog een beetje variatie op dus.

Graphics en stijl zijn prima, geen klachten over bugs of wat dan ook. De muziek was prima voor een uurtje, maar daarna ging ik al snel weer m’n eigen muziek luisteren.

3,5/5

mister-fool
Verslavende city builder..... nou ja, city builder.?..... het is eerder een soort puzzelspel waarin je gebouwen inpast om de hoogste score te behalen. Bepaalde gebouwen geven altijd pluspunten, bepaalde gebouwen geven sowieso minpunten. Sommige gebouwen geven extra punten als ze dicht bij elkaar staan en bepaalde gebouwen moet je uit elkaar houden op straffe van minpunten. Heb je genoeg punten dan ga je door naar het volgende eiland, kom je tekort dan ben je af. Moeilijk is het allemaal niet. Relaxt is het wel.

avatar van Sinner
'Relaxed' is inderdaad wel het juiste woord. Een tijdje terug aangeschaft en sindsdien een game die met regelmatig nog even op het eind van de avond voor bedtijd even wordt aangezet voor een sessie of twee. Er zit niet bizar veel uitdaging in, zeker niet als je zoals op de Switch zonder Achievements speelt, maar het is gewoon erg aangenaam om je dorpje te zien groeien en je high-score te proberen verbeteren op het rustieke deuntje dat op de achtergrond speelt. Niet iets voor uren aan een stuk te doen - maar wel echt ideaal voor even mee te ontspannen na een stresserende dag of een wat moeilijkere game of iets dat wat meer van je vergt. Bijzonder aangenaam tijdverdrijf.

(overigens ook gekocht naar aanleiding van een bericht in de aankopen sectie - destijds was er een gebruiker die een rits van soortgelijke games tegelijk heeft gekocht, die ik allemaal eventjes opgezocht heb en waarvan de meeste op mijn wishlist zijn beland.).

Gast
geplaatst: vandaag om 16:57 uur

geplaatst: vandaag om 16:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.