Planet Zoo (2019)

PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Simulation

Ontwikkeld door Frontier
Uitgegeven door Frontier

Bouw in Planet Zoo een wereld voor wilde dieren. De ontwikkelaars van Planet Coaster en Zoo Tycoon brengen de ultieme dierentuinsimulatie uit. Maak gedetailleerde leefgebieden, beheer je dierentuin en ontmoet authentieke dieren die jouw wereld beleven, voelen en verkennen.

Wist je dat ik ook deze helemaal aan mij voorbij is gegaan. Lijkt wel alsof er tegenwoordig zoveel uitkomt dat ik het zelfs met de videogames sites en news videos het niet meer lijk bij te houden. Ik kijk normaal echt niet naar streams maar een vriendin van me streamt het wel eens op twitch en het lijkt me ook gewoon super leuk om te spelen. Net als Planet Coaster die ik destijds wel enkel op de laptop bij een vriend heb gedaan als hij op vakantie was en ik op de katten moest letten. Helaas draait mijn systeem dit momenteel (net als ook de vorige game) dus niet - anders zouden deze games wel geheide aankopen zijn. Na de Switch lijkt een upgrade me wel het volgende om naar te streven (een nieuwe console lijkt me niet echt in de planning te staan de jaren nadien).

Dit zijn zo van die games die ik jarenlang uit de kast trek om lekker op mijn gemak met een kop koffie in sandbox mode een paar uur te spelen - lekker weinig stress - gezapig tempo en leuk om te zien. Bvb de hele Rollercoaster Tycoon 3 collectie heb ik letterlijk jaren en jaren gespeeld (het is nu denk ik zowat een jaartje of 2 terug dat ik het voor het laatst op gehad heb).

Eigenlijk zijn zowel Planet Coaster als Planet Zoo games die ik ook op de Switch in Handheld mode bvb heel erg goed zie functioneren (ook op tv natuurlijk). Jammer dat er niemand werk maakt van een port.

Eindelijk gekocht in de sale met alle DLC voor 50 euro. Zat er al een tijdje op te azen, maar dan is het er nu toch eindelijk van gekomen. De eerste stappen zijn gezet, en probeer mij door de carrière te werken. Moet zeggen dat, nu ik controle over een nieuw op te richten dierentuin krijg, dat ik de handleiding er toch weer even bij moet pakken. Er komt best veel op je af. Met name het toewijzen van personeel is mij nog iet helemaal duidelijk. Moet ook nog behoorlijk wenen aan de besturing. ik had al eerder Jurassic World Evolution (2018) gespeeld maar die is toch een stuk eenvoudiger en minder diepgaand dan Planet Zoo.

Bizar dat op deze game nog niet gestemd is (weinig PC gamers wellicht) maar zoals het er nu naar uit gaat zien wordt dit echt een top game (al zal de game ook vast zijn tekortkoming en quirks hebben gaande weg). De game ziet er er ook echt grandioos mooi uit.

avatar van bettafish14
Deze game aangeschaft als vervolg op Zoo Tycoon 2, zoals Rujar al zegt is het behoorlijk ingewikkeld en kon ik maar niet door die fase heen komen. Je bent teveel met andere dingen bezig, terwijl ik gewoon lekker wil bouwen zonder nadenken. Hoewel het grafisch prima is, hunk ik toch meer naar simepeler graphics met makkelijkere controls

avatar van brawljeff
Eindelijk komt deze naar de consoles! Ik heb geen gaming pc, dus heb deze nooit kunnen spelen. De console versie van Planet Coaster was prima, dus ik verwacht hier ook wel wat van.

Nou je hebt tegenwoordig ook niet echt een gaming PC meer nodig om Planet Coaster of Zoo te spelen. Gelukkig. Zijn toch dingen dingen die ik liefst op dat platform speel. Net zoals eerder vernoemde Jurassic Park games. Maar als je met de controls kan leven? Dan denk ik dat dit echt wel leuk is. Het is ook een genre waar ik wel wat liefde voor heb, en veel nostalgie.

Er zijn trouwens best wel wat moderne retro alternatieven in dit genre zoals Let's Build a Zoo (even gespeeld, erg charmant) of Parkitect (dito).

avatar van brawljeff
Ja daar heb je gelijk in Sinner. Zal prima gespeeld kunnen worden op een moderne pc. Alleen niet op mijn Macbook, daar is de game helaas nooit op uitgebracht. Ik ga jouw andere tips eens bekijken.

Oh ja. Macbook. Dan zou je al bijna met een dualboot moeten werken zodat je windows er ook op kan draaien en dat is vaak niet optimaal. Draait het dan draait het, draait het echter in de soep...dan weet je het ook wel weer...

avatar van brawljeff
Tot nu toe onder de indruk van de console versie, waar ik de Ultimate versie van heb aangeschaft. Qua besturing werkt het voor mij gewoon prima. Het komt wat dat betreft overeen met de console versie van Planet Coaster. Maar wat is dit qua gameplay een complexe game. Ik ben al een tijdje bezig met de tutorial missies, maar heb nog niet het idee dat ik al losgelaten kan worden in de sandbox of franchise modes. Nog veel te leren en rekening mee te houden!