Wasteland 3 (2020)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Macintosh
Strategy / RPG

Ontwikkeld door inXile
Uitgegeven door inXile en Deep Silver

In dit post-apocalyptische RPG krijg jij de leiding over de Desert Rangers in Colorado. Je moet een nieuwe basis bouwen, je voertuig uitrusten, rekruten trainen en vechten om te overleven. Maar vergeet niet dat elke keuze gevolgen heeft.'

Veelbelovende titel, development team zijn dezelfde luitjes die Torment: Tides of Numenera (2017) gemaakt hebben!

Sowieso een van de titels waar ik het meest naar uitkijk. Deel 2 heb ik destijds nog gekickstart en dat was een geweldige beleving dus kan me hier alleen bij voorstellen dat ze op de ingeslagen weg verder gaan.

Blijkbaar ook echt uit? Nu nog niet meteen van toepassing, maar ergens richting de winter wel een geheide aankoop voor mij. Het vorige deel was geweldig en zelfs de enige legitieme Fallout 2 opvolger (ook al zijn de 3D delen ook bijzonder goed).

Ik heb hier toch wel hoge verwachtingen van.

Nochtans eigenlijk een opvolger van Wasteland wat een soort concurrent voor Fallout was, dacht ik.

Shit bericht per ongeluk verwijderd bij Wasteland 3, kan een van de moderators dit terugplaatsen?

Sinner schreef:
nope, bij deze staat mijn statement nog recht

Nou...dan weer in het kort

Maar neen. Wasteland is het origineel. Een late jaren '80 RPG (net zoals Bard's Tale). Fallout is de spirituele opvolger hiervan, eveneens een post-apocalyptisch RPG die midden / eind jaren' 90 op de markt kwam. Fallout II en Tactics volgden al redelijk snel. (Fallout waren allemaal turnbased en Isometrisch)

Hierna was de koek op en een derde deel (origineel Van Buuren) kwam er niet, totdat Bethesda de reeks in handen kreeg en in 3D voortzette.

Hierna hernam een deel van het originele Wasteland team echter een poging om een tweede game in de reeks te kickstarten. Met heel wat succes. Dus zowel Wasteland 2 & nu dus Wasteland 3 zijn niet alleen spirituele opvolgers van Wasteland qua setting, isometrisch perspectief en gameplay, maar tevens ook van de eerste twee Fallouts.

En zoals gezegd. Ik kan hiermee alleen maar blij mee zijn als fan van zowel Wasteland als Fallout (2D en 3D).

Was met de voorganger begonnen maar kreeg m'n kontje gekickt bij het eerste gevecht. Vond XCOM toegankelijker.

avatar van patenpac
Deze net aangekocht op release date. Aangezien mijn vakantie begonnen is, lijkt dit een perfect moment te zijn om nog eens te verdiepen in een (hopelijk) goede RPG.

Staat bij mij ook op de whistlist. Twijfel of ik deze via gamepass ga aanschaffen of ga kopen.

Geheide aankoop voor mij, wel even wachten tot wat oneffenheden eruit zijn gepatched en het wat goedkoper is. Wordt wel een Xbox aankoop voor mij. De reviewers waar ik het meest waarde aan hecht waren in ieder geval bijzonder positief over het spel (in dit geval bvb ACG - die relatief exact de dingen aanhaalt waar ik erg benieuwd naar ben).

avatar van patenpac
Al een kleine testrun erop zitten (lees 30-45 min) en tot nu toe aangenaam verrast. Wasteland 2 heb ik nooit gespeeld, al stond deze wel op mijn verlanglijstje, en dus wist ik niet 100% wat te verwachten. De combinatie van XCOM met Fallout is in ieder geval wel om van te smullen.

Deze ga ik zeker voort zetten na het weekendje Leuven.

patenpac schreef:
Wasteland 2 heb ik nooit gespeeld, al stond deze wel op mijn verlanglijstje.

Dan denk ik dat je die met een gerust hart mag laten staan op dat verlanglijstje om op een later tijdstip te spelen. Wellicht zal 3 uitgebreider zijn (althans dat is wat ik opmaak uit diverse reviews) en dat wil al best wel wat zeggen want deel 2 was al een behoorlijk kluif met erg veel opties qua dialoog en diverse speelstijlen, maar bevalt deze, kan je de tweede met een gerust hart op een latere datum alsnog spelen.

avatar van patenpac
Inmiddels zit ik al wat verder in mijn eerste playthrough (circa 30u) en kan ik, naar mijn mening, al een redelijk beeld vormen over het spel.

In eerste instantie lijkt de weg die de speler bewandeld gigantisch uitgebreid te zijn. Bij het ontmoeten van een nieuwe sekte heeft de speler ongeveer standaard 4 opties:
Optie A: 'Ik sluit me volledig bij jullie aan en we worden beste maaties'
Optie B: 'Ik help jullie om mijn eigen belangen na te streven'
Optie C: 'Ik vind jullie niet zo leuk, dus ik pas graag'
Optie D: 'Ik vind jullie helemaal niet leuk, dus doe ik maar iedereen dood'

Gegeven deze opties en de toch wel erg uiteenlopende gevolgen hiervan, lijkt het mij zo te zijn dat de speler gigantisch veel mogelijkheden heeft om het spel te spelen zoals hij/zij het liefste wil. Het einde van het spel heb ik nog niet behaald, dus ik weet nog niet of het uiteindelijk een grote impact heeft op het einde van spel, maar gezien ik toch in de buurt lijk te komen van 'the big finale', lijken de keuzes toch wel een degelijke impact te hebben.

Verder is het spel gameplay gewijs voor mij goed, maar niet schitterend. De Turn based RTS stijl kan naar mijn mening niet tippen aan het niveau van XCOM, wat in mijn ogen toch wel het toppunt is van dit type speelstijl. Er zijn verschillende klassen die standaard in het team comp moeten zitten (imo een soort 'medic' en sluipschutter), maar met wat je het voor de rest opvult, lijkt me niet echt uit te maken.
Daarnaast is het hebben van de eerste 'ronde' extreem belangrijk om een gevecht vlotjes te halen. Dit komt omdat er niet gewerkt wordt met een 'initiative' systeem, maar gewoon simpel weg het ene team na het andere team. Gevolg hiervan is vaak dat als je als tweede aan de beurt komt, je tijdens de eerste beurt van de vijand al snel 1 of 2 spelers hebt die meteen gewond zijn en een revive nodig hebben alvorens ze iets kunnen doen. Hierdoor heb ik zelf al gemerkt dat ik vaker gebruik maak van het 'shoot first, ask questions later' principe, waardoor ik mogelijks wel enkele leuke/interessante dialogen mis.

Dit is in het kort al het gevoel dat ik heb tijdens mijn eerste speelbeurt. Momenteel neig ik dan ook om een score te geven van 3,5 of 4, waarbij de voorkeur gaat naar het laatste. Een tweede speelbeurt op een moeilijkere moeilijkheidsgraad (ik speel nu op normaal met 'friendly fire' aangezet) zal hoogstwaarschijnlijk de score doen toenemen, maar gezien ik er nu al 30u heb opzitten, is een tweede speelbeurt niet zo vanzelfsprekend.

Ik betwijfel of je met slechts 30u in de buurt komt van een 'big finale'. Dan zou je toch wel bijzonder moeten hebben rushen. Deel 2 heb ik 80u over gedaan (en dat vonden diverse mensen al elatief snel) en deel 3 zou een stuk uitgebreider moeten zijn.

Sinner schreef:

Damn, als dat zo is, dan denk ik dat er een grote plot twist zit aan te komen

Nou ben sinds een weekje bezig hiermee bezig en merk toch dat het me als vanouds weer echt te pakken heeft (ook al wissel ik veel af met Story of Seasons en Littlewood). Het hele apocalyptisch survival sfeertje zit er weer prima in en zowel het verhaal als de karakters en sfeer zijn zodanig goed neergezet dat bvb minpuntjes als de wel wat teruggeschroefde graphics (xbox) niet eens opvallen (en voor mij toch sowieso niet eens een probleem vormen).

De samenstelling van het team, de gevechten, de soms gitzwarte humor en toch de diverse tinten grijs (want die zijn er wel degelijk naarmate dat je bedreven bent in diverse skills) zorgen er toch voor dat ik weer helemaal in het Fallout 2 en het Wasteland 2 sfeertje zit. Heb er nog maar een kleine 8 of 9 uur inzitten maar zeker eentje waar ik me gestaag doorheen werk.

En wellicht meermaals zal doen. Zeker als ik lees dat de eerste van 2 DLC's eraan zit te komen. Die haal ik wel in huis na een eerste playthrough, voor een volgende keer.