Half-Life: Alyx (2020)

PC VR

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Valve

Jij bent Alyx Vance, het meisje dat een revolutie ontketende! Vanaf dat je samen met je vader naar City 17 verhuisde, heb je je wetenschappelijke activiteiten clandestien voortgezet. Door kritisch onderzoek te verrichten en waardevolle hulpmiddelen te bouwen, voor de weinige mensen dapper genoeg om de Combine te trotseren, heb je langzaam hun zwakten blootgelegd. Nu is de tijd gekomen om deze te exploiteren.

Bij Half-Life:

Valve kondigt vr-game Half-Life: Alyx officieel aan | Nieuws | Gamer.nl

Komt er na al die jaren nog eens iets nieuws van Half-Life uit, is het gvd een VR game. Kut Valve. Damn you.

Haha precies wat ik ook dacht. Bastards

avatar van Awake78
Echt zonde dat ze daar hun tijd aan hebben besteedt ?

avatar van Thomas83
Ziet eruit als een zeer interessant project. Valve wil natuurlijk ook meer VR-sets verkopen, en innovatief zijn ze op zich altijd al wel geweest. Ik heb zelf niet echt interesse in VR, maar je kan niet zeggen dat de trailer er niet erg goed uitziet. Een stuk beter dan eigenlijk alle andere VR-shooters die ik heb gezien. Alleen die zwevende handjes blijven wel wat jammer.

avatar van legian

Dit kan best wel eens goed zijn voor de ontwikkeling van VR games eigenlijk. Ben er zelf ook geen liefhebber van trouwens, maar dat komt voornamelijk omdat de games die ik in VR gespeeld heb het allemaal net niet zijn. Bij Valve heb ik toch wel vertrouwen dat ze er aandacht aan besteden.

Het lag ook wel in de lijn van verwachtingen dat als er een nieuwe Half-Life zou komen dat ze dat in VR zouden gaan doen. Dus het verbaasd me niet. Alleen jammer dat het niet deel 3 is geworden.

Thomas83 die zwevende handjes vergeet je snel als je aan het spelen bent. Het ziet er nu vreemd uit, maar in mijn (toch wat beperkte) ervaring heb je dat niet door als je zelf aan het spelen bent. Daarnaast zijn dat ook de punten die gevolgd worden, als je het goed wilt doen moet je een heel pak aan dan kan wel alles digitaal gebracht worden.

Wie had dat gedacht, nog een Half-Life game.

Ik heb toevallig laatst een Oculus Quest gekocht, dus nog even SteamVR naar dat ding proberen te streamen en een nieuwe PC kopen en ik kan deze ook spelen .

legian schreef:

Ik kan goed volgen dat je het als je speelt je na een tijdje al niet van die zwevende handen bewust bent, maar het is niet zo dat het technisch niet mogelijk is. Volgens mij heb je daar ook geen pak voor nodig hoor (je bedoelt zo'n motion capture-pak neem ik aan). Er zijn ook al andere VR-spellen die wel gewoon je armen tonen. Bij Valve mag je ook wel op wat meer hopen. Ze hebben de middelen en nemen altijd hun tijd om aan een nieuw spel te werken. Als iemand het perfecte VR-spel kan maken dan zijn zij het wel.

avatar van legian
Thomas83 schreef:
Er zijn ook al andere VR-spellen die wel gewoon je armen tonen.

Dat zou best kunnen, heb ze zelf nog niet gezien. Maar een punt waar ze tegenaan lopen is dat ze die niet kunnen tracken. Daar heb je een motion capture pak op iets dergelijks voor nodig (zoals sensoren op je lijf plakken). De tracking sensoren zitten namelijk in de controllers (dus je handen) en in de bril. En om een realistische weergaven te geven moeten ze het kunnen tracken.

Uiteraard kunnen ze de armen wel simuleren, maar dat hoeft dus niet altijd te kloppen met hoe je je eigen armen daadwerkelijk heb zitten. Daardoor kan het nog wel eens vreemde situaties opleveren. En dat is iets wat je brein dan wel weer registreert, je ziet namelijk de positie van je arm maar die komt niet overeen met hoe je de positie voelt. Dan zegt je lichaam A en je brein B, dat gaat niet altijd goed. Daarentegen is het natuurlijk wel zo dat de simulaties en techniek steeds beter worden.

Voor mijn gevoel kiezen ontwikkelaars voornamelijk voor de makkelijkste weg door het weg te laten. Helemaal als je het tijdens het spelen toch niet meer doorhebt dat het niet zichtbaar is, is het de moeite niet waard om het erin te zetten.

Zwevende handen zien er op screenshots altijd raar uit maar storen absoluut niet als je zelf VR speelt.

Ik heb Creed gespeeld waarbij je armen hebt en Journey of the Gods waarbij je een lichaam hebt. Ik vind het geen succes, vooral je armen maken soms rare bewegingen omdat het tracken gebaseerd is op je handen. Je VR-armen doen dan niet wat je echte armen doen en dat voelt heel raar. Hetzelfde geldt voor een virtueel lichaam, dat voelt nooit echt van jou. Dit in tegenstelling tot je handen, omdat je een controller vasthoudt.

Bepaal zelf hoe je je voortbeweegt in Half-Life: Alyx | Gameplay | Gamer.nl

Dit ziet er echt waanzinnig bruut uit zeg, holy shit.

Ik denk alleen niet dat ik dit ooit ga spelen, want VR. Brengen ze het ook gewoon als normale game uit, dan wil ik dit zeker hebben. Het doet me vooral smeken dat ze ooit nog eens Half-Life 3 uit gaan brengen.

Valve wil meer Half-Life-games maken | Nieuws | Gamer.nl

Dit geeft goede hoop dat er nog eens een HL 3 komt

avatar van Thomas83
Geven Gamespot en IGN ooit wel eens lager dan een 9 aan dit soort grote titels? Ik twijfel er niet aan dat dit waarschijnlijk een fantastisch spel is hoor, maar dit zijn niet de beste bronnen voor kritische recensies.

Half Life Alyx Gameplay Walkthrough Part 1 Full Game - No Commentary (#HalfLifeAlyxFullGame ) - YouTube

Ik zit die game eens een beetje te bekijken. Echt veel groter, complexer en gaver dan ik vooraf dacht.

Dit lijkt me toch stiekem zo'n game die iedere gamer moet spelen.

Thomas83 schreef:
Geven Gamespot en IGN ooit wel eens lager dan een 9 aan dit soort grote titels?

Nee vandaar dat je die twee sites ook echt niet serieus kan nemen in 2020.

Maar goed, ik zou dit best graag eens een keertje willen proberen maar a) geen VR en b) mijn pc trekt sowieso geen vr met huidige specs. Dus jammer maar helaas, maar misschien dat het er vroeg of laat wel eens van komt.

De enige manier om op relatief goedkope manier een degelijke VR beleving te krijgen is de PS4, die ik niet heb. Het valt me nu pas trouwens op dat er in de presentaties van de next gen ook echt met geen enkel woord over VR en de toekomst hiervan wordt gesproken. Zou dit op de consoles een stille dood sterven / gestorven zijn? Net zoals bvb de Xbox one's Kinect en motion control in het algemeen (want eigenlijk was het toch enkel wel Nintendo die er uiteindelijk wat mee deed - niet voor 100% gelukt maar toch, en ook het 3D effect van een hele rits spellen was meer dan behoorlijk uiteindelijk).

avatar van Thomas83
Het lijkt erop dat modders het voor elkaar kunnen krijgen het spel speelbaar te maken voor mensen zonder VR:

People already got Half-Life: Alyx working without VR | Rock Paper Shotgun - rockpapershotgun.com

Dat zal alleen wel niet de optimale ervaring zijn. Desondanks toch wel erg interessant. Als het nog gewoon goed speelt zou ik best overwegen het spel te kopen. We zien wel hoe het loopt.