Phoenix Point (2019)

PC / Macintosh / Google Stadia / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Snapshot
Uitgegeven door Snapshot

In 2022 ontdekten wetenschappers een buitenaards virus in de langzaam smeltende permafrost. Dit zogenaamde Pandoravirus, muteert mensen en dieren, die ermee in aanraking kwamen, tot gruwelijke gedrochten. Toen het polaire ijs in aanraking kwam met de oceanen van de wereld, was de apocalyps een feit. Aan jou en je team om deel te nemen aan een laatste zelfmoordmissie, om het virus voorgoed te vernietigen.

Dit is dus een spel waar ik toch wel erg naar uitkijk - je zou het natuurlijk een X-Com kloon kunnen noemen, maar aangezien Jullian Gollop ook de bedenker en uitvoerder van de originele X-Com in de jaren '90 is komt hij daar wel mee weg. Beter - 1 van de redenen waarom ik er naar uitkijk is omdat de eerste TBS game die ik ooit speelde Lords of Chaos (en daarna pas Laser Squad) op cd C64 van zijn hand waren. Destijds ook best brilliante games. (en dat is nou toch al bijna 30 jaar terug - maar met name Lords of Chaos was ik verzot op - ben ik in aanraking mee gekomen dankzij een demo op het allereerste C64 tijdschrift dat ik ooit kocht - nl Commodore Format) en was meteen verkocht.

De review op ACG is redelijk positief dus...tja, als het een exclusief blijft voor de EPIC store zou ik deze eventueel toch wel tot aanschaf overgaan als mijn PC eens een keertje geupgrade wordt. Nog mooier zou zijn als er een port naar de Switch komt. Hoewel ik ook niet vies ben van een Xbox One versie als de controls te doen zijn (TBS valt wel mee - RTS heb ik meer problemen mee).

Toch weer eentje voor op mijn verlanglijstje.