Een leuke (schuif)puzzel-platformer met een heel origineel thema: een icoon dat via verkeersborden reist. De levels bestaan uit allerlei soorten verkeersborden, kaarten en computerschermen etc. waardoor het visueel een duidelijke eigen identiteit heeft en er veel variatie in het kleurgebruik zit. Naast de borden waarop het figuur beweegt maak je zelf een reis af door de stad, met rustgevende muziek op de achtergrond. Dit maakt The Pedestrian een hele originele, rustgevende game ervaring.
De puzzels bestaan uit het verschuiven van verkeersborden en het maken van logische verbindingen. Dit begint heel eenvoudig zodat je als speler goed kan leren hoe de logica van de puzzels precies werkt, maar gaandeweg bouwen ze op dit idee door nieuwe tools toe te voegen. Soms bestond de puzzel uit het maken van een lange reis voor het icoon om af te leggen, andere momenten moet je experimenteren met een nieuwe tool om uit te vogelen hoe je ermee langs een obstakel komt. Geen puzzel voelde hetzelfde waardoor het nooit repetitief of slordig werd. Hier en daar een paar echte breinkrakers, en de oplossing voelde niet oneerlijk.
Toch merk ik, ondanks de originaliteit, het niet het een hoger cijfer te willen geven en ik kan niet goed aanwijzen waar dat aan zou liggen. Meestal raakte ik na een kwartier uitgekeken. Dit kan met het gebrek aan progressie te maken hebben: er is geen verhaal, daarom niet een doel om naartoe te werken. Het is niet dat je de stad weer tot leven probeert te wekken, je een specifiek punt probeert te bereiken oid. Het is gewoon puzzel na puzzel tot het op gegeven moment ophoud. Ik denk dat een duidelijker doel of een andere vorm van progressie me meer had kunnen aanmoedigen om langer door te spelen. Het gebrek aan een quicksave was wel een duidelijk frustratiepunt. Soms moet je een stukje platformen aan het einde van een puzzel, maar als dit fout gaat moet je de hele puzzel opnieuw schuiven en verbinden. Dit zijn korte handelingen als je weet wat te moeten doen, maar doe de handelingen vaak opnieuw en het kan frustrerend werken. Een quicksave functie zou daarom een fijne toevoeging zijn.
Leuk spel om gespeeld te hebben. Kickstarters laten zich weer van een positieve kant zien. Je schijnt The Pedestrian in één sessie van 2-3 uur uit te kunnen spelen, maar korte sessies van 15 minuten per dag werkte ook prima. De game houd heel goed bij waar je was gebleven, waardoor je op bijna ieder punt wel kunt stoppen om later verder te gaan.
3,5*