The Pedestrian (2020)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Skookum Arts
Uitgegeven door Skookum Arts

Een 2.5 puzzel-platformer waarin je een figuur bestuurt op verkeersborden. Door de verkeersborden te verschuiven en met elkaar te verbinden maak jij paden voor het personage om zijn puzzeltocht voort te zetten.

Een leuke (schuif)puzzel-platformer met een heel origineel thema: een icoon dat via verkeersborden reist. De levels bestaan uit allerlei soorten verkeersborden, kaarten en computerschermen etc. waardoor het visueel een duidelijke eigen identiteit heeft en er veel variatie in het kleurgebruik zit. Naast de borden waarop het figuur beweegt maak je zelf een reis af door de stad, met rustgevende muziek op de achtergrond. Dit maakt The Pedestrian een hele originele, rustgevende game ervaring.

De puzzels bestaan uit het verschuiven van verkeersborden en het maken van logische verbindingen. Dit begint heel eenvoudig zodat je als speler goed kan leren hoe de logica van de puzzels precies werkt, maar gaandeweg bouwen ze op dit idee door nieuwe tools toe te voegen. Soms bestond de puzzel uit het maken van een lange reis voor het icoon om af te leggen, andere momenten moet je experimenteren met een nieuwe tool om uit te vogelen hoe je ermee langs een obstakel komt. Geen puzzel voelde hetzelfde waardoor het nooit repetitief of slordig werd. Hier en daar een paar echte breinkrakers, en de oplossing voelde niet oneerlijk.

Toch merk ik, ondanks de originaliteit, het niet het een hoger cijfer te willen geven en ik kan niet goed aanwijzen waar dat aan zou liggen. Meestal raakte ik na een kwartier uitgekeken. Dit kan met het gebrek aan progressie te maken hebben: er is geen verhaal, daarom niet een doel om naartoe te werken. Het is niet dat je de stad weer tot leven probeert te wekken, je een specifiek punt probeert te bereiken oid. Het is gewoon puzzel na puzzel tot het op gegeven moment ophoud. Ik denk dat een duidelijker doel of een andere vorm van progressie me meer had kunnen aanmoedigen om langer door te spelen. Het gebrek aan een quicksave was wel een duidelijk frustratiepunt. Soms moet je een stukje platformen aan het einde van een puzzel, maar als dit fout gaat moet je de hele puzzel opnieuw schuiven en verbinden. Dit zijn korte handelingen als je weet wat te moeten doen, maar doe de handelingen vaak opnieuw en het kan frustrerend werken. Een quicksave functie zou daarom een fijne toevoeging zijn.

Leuk spel om gespeeld te hebben. Kickstarters laten zich weer van een positieve kant zien. Je schijnt The Pedestrian in één sessie van 2-3 uur uit te kunnen spelen, maar korte sessies van 15 minuten per dag werkte ook prima. De game houd heel goed bij waar je was gebleven, waardoor je op bijna ieder punt wel kunt stoppen om later verder te gaan.

Inmiddels ook op de Xbox en in GamePass en nadat ik wat beelden zag heb ik het een kans gegeven en vrij vlot daarna ook al uitgespeeld. Toegegeven: bij sommige puzzels heb ik online wat hulp gezocht maar verreweg het meeste zelf gedaan. Hierboven worden alle voors en tegens al goed besproken maar mijn 2 cents: Mooie kleine sfeervolle puzzel game. Mooie art style ook. Laatste level verdient ook wel een aparte pluim. Leuk gedaan!

3.5* zal ik geven zodra de correctie erdoor is.

avatar van legian
Door de toevoeging op gamepass deze eens opgepakt en daar heb ik absoluut geen spijt van. Wat een heerlijk creatief puzzelspel is dit. Het van paneel naar paneel verplaatsen levert flink wat leuke uitdagingen op. Waar ze dankzij verschillende mechanics aardige uitdagingen in stoppen. Heb richting het einde toch enig maal echt moeten puzzelen om eruit te komen.

De game krijgt van mij vooral ook lof voor de presentatie en algehele sfeer. En uiteraard voor het slotstuk. Heerlijk genoten hiervan.