Terminator: Resistance (2019)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Shooter / Action

Ontwikkeld door Teyon
Uitgegeven door Reef

Beleef, in de oorlog tegen de machines, alle gebeurtenissen die leiden tot de laatste beslissende veldslag om het lot van de mensheid. Terminator: Resistance is een first-person shooter die zich afspeelt tijdens het verhaal ‘Future War’, waarvan we alleen flarden zagen in de beroemde films ‘The Terminator en ‘T2: Judgment Day’. De machines zullen verliezen, maar tegen welke prijs? Ren en schiet, of sluip en hack je langs de beveiliging van Skynet. Verbeter je vaardigheden en zoek in een post-apocalyptische wereld naar spullen waarmee je kunt handelen en vervaardigen! Leer een bonte groep verzetsstrijders kennen, en verander hun lot!

Deze is volledig aan me voorbijgegaan? Nou is het dan wel geen A+ titel maar aangezien ik dan weer fan ben van de Terminator reeks wel eentje die ik graag eens zou willen proberen. Ik herinner me dat Teyon destijds inderdaad de rechten had om een Terminator game te maken maar nam aan dat daar niets meer van terecht zou komen na het geflopte Rambo (dat overigens on-rails was). Dat is intussen al jaren terug en ik was dan ook verbaasd toen ik in het weekend een review op mijn youtube lijst zag van Gmanlives. . Qua FPS shooters toch een van de meer informatieve kanalen.

Toch maar op mijn lijstje pleuren.

Vandaag mee begonnen en een klein uurtje gespeeld. De game is op mijn radar gekomen nadat ik een impressie van de game door een YouTuber die ik volg had gezien. Kon hem nu vrij goedkoop aanschaffen, dus heb de sprong in het diepe maar gewaagd. Iets dat ik (naar aanleiding van een video van dezelfde YouTuber) ook heb gedaan met The Outer Worlds en dat was mijn favoriete game van afgelopen jaar.

Ik wist op voorhand al dat het budget voor de game niet heel hoog was en dat het een beetje een 'B-titel' is. Dat zie ik, zelfs na zo'n korte speelduur, al terug. Toch stoort het me (nog) niet en het scheelt dat ik hier al op was voorbereid. Ben benieuwd wat de game nog gaat brengen.

solidKevin Welke YouTuber dan? Ik heb ergens altijd wel een zwak voor dit soort movie tie-ins. Vaak lekker rechttoe rechtaan, simpel en plat vermaak. Niks mis mee op zijn tijd.

mrdig Nou ik heb het van Jim Sterling. Heeft altijd wel goede impressies vind ik.

Zojuist de (uiterst korte) credits voorbij zien rollen en Terminator: Resistance is me zeer goed bevallen. Ik wist van begin af aan al dat de game productioneel gezien nogal onder doet voor veel andere spellen, maar daar heb ik me niet echt aan gestoord. Hoewel de visuals, de A.I. van vijanden, het stemwerk en het level design een beetje van B-niveau zijn, straalt de liefde voor de Terminator franchise er echt vanaf.

Het team bij Teyon weet de wereld op een goede manier neer te zetten en ook het achterliggende verhaal is verrassend interessant. Om nog maar te zwijgen over de personages die op je pad komen. Ze zijn beter uitgewerkt dan je gemiddelde Fallout (3/4) companion. Dat terwijl Terminator: Resistance maar één hoofdschrijver en drie ondersteunende schrijvers heeft. Zeer puik werk.

Wat ik wel jammer vind, is dat je nooit echt 'bang' bent voor de Terminators. Alleen in het begin heb je dat een beetje als je nog geen wapens bezit die effectief zijn tegen de machines. Zodra dit wel het geval is, veranderen ze toch een beetje in canon fodder. Ik zou je dan ook aanraden om de game op een wat hogere moeilijkheidsgraad te spelen. Zelf speelde ik op Hard, maar dankzij de overvloed aan munitie, explosieven en wapens was het zelfs daarop nooit echt moeilijk.

Terminator: Resistance is wat mij betreft zeker de moeite waard. Zolang je verwachtingen niet te hoog zijn, heb je aan deze game zeker zo'n 10 uur plezier. Ik ben in ieder geval blij dat ik hem een kans heb gegeven en heb immens respect voor Teyon dat ze met een beperkt budget en een klein team dit hebben weten te maken. Daar kunnen meerdere AAA-bedrijven nog wel wat van leren.

Een welverdiende 3,5*.

Dankzij het positieve relaas van solidKevin bij deze game, heb ik deze game een keer goedkoop gehaald en ik sluit me aan bij zijn woorden: Deze game is zeker de moeite waard. Ca 10 uurtjes plezier mee gehad en als toevoeging wil ik de muziek nog even benadrukken. De epische typische Terminator muziek wat je kent uit de films zit hier echt heel goed in. Laatste actievolle level onder begeleiding van die gave sound was ook echt top/kippenvel-momentje. Trouwens ook best wat dialoog in deze game en het einde is daardoor beïnvloedbaar; je hebt dus wat verschillende eindes. Ook heb je in de game kans op 2 hete romantische scenes afhankelijk van je keuzes

Prima tussendoortje dit en eigenlijk is dit meteen ook de beste Terminator game die ik ooit heb gespeeld. Stukken beter dan Terminator Salvation (2009) bijv. Enige Terminator game die me tot nu echt kon bekoren is T2: The Arcade Game (1991), oh en level 2 van Terminator 2: Judgment Day (1991): als jonge John Conner op je brommer de truck met daarin de T1000 voor blijven was tof gedaan.

avatar van FlorisV
Zeer onderschatte game, flink afgekraakt door o.a. Angry Joe maar voor mij was het een erg tof en leuk spel. Ik zou hem niet spelen als het niet om Terminators (of een vergelijkbare topfranchise uit de filmwereld) ging omdat ik normaliter geen FPS fan ben. Maar de kleine Poolse studio (ze zijn goed bezig daar, zie CD Project Red) heeft niet alleen een heel behoorlijke shooter gemaakt, maar ook stealth elementen toegevoegd. En laat ik daar nou gek op zijn. Het was gelukkig niet te makkelijk om Terminators van achteren in hun nek te steken (je kunt hiervoor speciale wapens vervaardigen die ze een verlammende schok bezorgen) maar ik kon het niet laten dat veel te proberen. Het leggen van laser mijnen is een leuke tactiek ook.

De pipe bombs doen geweldig aan de eerste Terminator film denken, hun bereik is klein en timing is lastig. Je hebt er zeker twee nodig om een T-800 te verhalken maar moet wel echt precies op de goeie moment naar de juiste plek gooien. Dat laatste is trouwens iets wat niet altijd goed werkt. Een stuk dat open lijkt (bijv. een kapot raam) functioneert niet altijd als een gat, waardoor je zo'n pipe bomb ertegen gooit in plaats van er doorheen, en zelf bijna de pijp uit gaat.

Er is genoeg variatie in de verschillende Terminators. Sommigen zijn speciaal voor het spel bedacht maar de meeste zul je herkennen uit de films, hoewel ze niet allemaal aan bod komen. Die zwaardere, oudere modellen met miniguns zoals in Terminator 4 zie je bijvoorbeeld niet. De HK vliegtuigen wel, alsmede de T-47 tank die je ook in de eerste film zag. De vroege modellen T-800 Terminators zijn niet bijster snugger en patrouilleren vooral op vaste routes, maar op den duur kom je eentje tegen die vermomd is als mens. Dat blijkt een geavanceerde model die je bijna altijd blijft achtervolgen, de T-850 Infiltrator. Dan schijt je wel in je broek want je schiet ze ook met een plasma wapen niet even dood, terwijl een paar kogels van hem wel dodelijk zijn. Van dichtbij ben je ook kansloos tegen een T-800 Terminator, anders dan in de film Terminator 4, waarin ze je alleen oppakken en gooien.

Je krijgt wel al snel een bril waarmee je altijd Terminators kunt zien, ook door muren. Het maakt het stukken makkelijker en in een vervolg zouden ze dit misschien wat subtieler op kunnen lossen, door het ding op een batterij te laten lopen. Andersom kunnen alleen de meer geavanceerde Terminators door muren kijken, anders zou je kansloos zijn.

In het begin krijg je wapens waarmee je alleen kleinere Terminators kapot kunt schieten, zoals ouderwetse M-16's. Het pistool is vrij nutteloos en zo zijn er wel meer oude wapens die al snel niet meer nodig zijn, omdat de plasma geweren veel sterker zijn en er ook genoeg ammo voor is.

Ik had graag nog iets meer moeilijkheidsgraden gezien. Ik had nu het gevoel dat vooral de balans teveel recht werd getrokken door dingen die eigenlijk te sterk waren om realistisch over te komen (de bril, de supersterke plasma wapens). Een nieuw deel zou betere AI moeten hebben en een wat uitgebalanceerder arsenaal aan wapens, waarbij plasma wapens en munitie schaarser moeten zijn. Je zou John Connor veel vaker mogen zien ook.

De geluidseffecten....zijn fantastisch! Echt alle vette geluiden uit de films zijn te horen. De soundtrack is ook heel OK, sfeervol zonder dat het heel erg blijft hangen.

Uiteindelijk is het verhaal niet heel verrassend, de karakters boeiden me ook niet zo en zoals gezegd zie je amper iets van John Connor. Maar er zitten leuke knipogen in, zo kom je op een gegeven moment het levenloze lichaam van iemand tegen die precies op Robert Patrick lijkt....de latere T-1000! Het spel is wat kort, ongeveer een uur of 20 ben je zoet.

avatar van Nomak
Wow, wat een spel. Is van The Last of Us geleden dat ik zo emotioneel werd meegesleept met de personages. Wat een einde met dat laatste offensief tegen Skynet als je dan zelf zo een HK Tank aan jouw kant hebt. Geweldige soundtrack ook.

Terminator Resistance is eigenlijk de film die we verdienen maar die men nooit heeft gemaakt.

Overigens komt er van deze developer, Teyon, ook een Robocop game game, Rogue City, in 2023. Doen ze aardig. Heb deze wel nog niet uit (iets anders kwam er weer tussen zoals altijd) maar speelde idd wel lekker. Als Robocop nou hetzelfde lot beschoren is misschien ook maar een Alien of Predator licenced shooter laten maken? Lijken ze wel leuk te vinden...

Sinner schreef:
een Robocop game game, Rogue City, in 2023.

Kut. 5 keer herlezen onder de meds zit ik nog met een kwakkel van een zin. Dat vind ik nog veel erger dan een gedwongen rondje schoolslag door Limburg moeten doen.

Oude Observator
Sinner schreef:
Kut. 5 keer herlezen onder de meds zit ik nog met een kwakkel van een zin.

Your sins are forgiven.

It happens to the best of us.

avatar van AdrievMer86
Ontwikkelaar Teyon is zoveel beter dan je zou denken vanwege de geflopte Rambo game.
Deze terminator resistance game heb ik al 3x uitgespeeld. 1x op xone x, 1x op PS4 en 1x op PS5 via de enhanced versie. Paar keer in Shooter stijl en paar keer in stealth.
Nu komen ze in 2023 met een Robocop aanzetten en daar ben ik zo benieuwd naar.
link
Robocop VS terminator via Genesis vond ik ook al geweldig.
Ja kan niet wachten.

AdrievMer86 schreef:
Nu komen ze in 2023 met een Robocop aanzetten en daar ben ik zo benieuwd naar.
link
Robocop VS terminator via Genesis vond ik ook al geweldig.
Ja kan niet wachten.

Heel tof! Als het dezelfde kwaliteit heeft als Resistance dan teken ik! Ik denk dat ze het concept met de bril die je in Terminator: Resistance hebt hiermee verder uitwerken. Bij Robocop zou je dan een "crime in progress" kunnen zien bijvoorbeeld. Het zal grafisch niet verbluffend zijn maar wederom nemen ze een hele coole franchise onderhanden en ze hebben met Resistance al laten zien leuke wapens en gadgets te kunnen verzinnen om het speelplezier mee te vergroten.

avatar van FlorisV
Nu met plezier aan het herspelen, op Normal. Had even tijd nodig er weer in te komen.

Maar nondeju wat zijn die laadtijden ONTZETTEND LANG (PS4). Dat is ook wel reden geen hogere difficulty te willen spelen.

PC versie is misschien vlotter en dan kun je ook DLC kopen die niet beschikbaar is op de PS4.

avatar van Nomak
Die laadtijden zijn voor mij het enige minpunt. Ik zou dit graag op de PS5 willen spelen als ik er later eentje koop.

avatar van FlorisV
Als de licentie nog loopt zou een vervolg erg tof zijn, er zijn zoveel Terminators die ze niet lieten zien. Ik heb pas de hele reeks nog zitten kijken, behalve het erg matige laatste deel 6.

Het spel heeft:
-spiderbots
-armored spiders (stuk groter)
-armored drones (vliegend)
-silverfish (meer van Screamers geleend)
-plasma turrets
-T800 (al dan niet met menselijke infiltrator jas eroverheen, verschillende varianten tot...)
-T850 (Arnold model in Terminator 3)
-T-47 (naam geleend van de snowspeeders in Empire Strikes Back, soort reuzen)
-HK aerial
-HK tank

Maar de films laten nog zoveel andere zien, nog even los van die nano modellen in 5 en 6:
-mototerminators (Terminator 4)
-hydrobots (Terminator 4)
-T-600 (lomp model met minigun in Terminator 4)
-Harvester (giganten met mototerminators, die zelf in nog grotere HK's meegenomen worden)
-Extra kleine HK (Terminator 3, werd door Kate Brewster's M-16 neergeknald)
-T-1 (minitank in Terminator 3)
-T-X (Terminatrix in Terminator 3)
-T-101 (Arnold model van Terminator 2)
-T-1000 (Robert Patrick model van Terminator 2)

All Of The Terminator Models From The Movies, Ranked By Power - screenrant.com

FlorisV schreef:
Ik vind dit net één van de beste films uit de reeks met een erg originele Terminator. Voor de rest heel erg eens met jou, ik zou heel graag nog een vervolg willen.

Sarah Connor Chronicles al gezien? Ook een aanrader als je niet genoeg kan krijgen van het Terminator universum.

Nomak schreef:

Ik heb destijds alleen het eerste seizoen gekeken. Het viel wat in herhaling. Heb pas nog een keer de pilot gekeken en de tweede aflevering en wat ik vervelend vond was dat er meteen veel teveel tijdreis gedoe in werd gestopt. Dat werd ik bij de Twelve Monkeys serie ook wel beu na een tijdje, voelt als een hoge hoed waar alsmaar meer konijnen uitspringen. Dus ja ik kreeg zeker zin in meer maar...knapte snel af.

Wel heb ik nu op Steam het spel gekocht met de Annihilation Line DLC. Die zijn nu allebei in de aanbieding. Ik wil het nog wel een keer spelen in de toekomst (van de laadtijden verwacht ik dat ze sneller zijn op de PC) en die Annihilation Line DLC ga ik binnenkort spelen.

Vind de game grafisch zeer goed te pruimen op PS5 en speelt ook wel lekker dus ja als lifelong Terminator fan ben ik wel enthousiast tot zo ver.

avatar van Nomak
Ik blijf dit één van de allerbeste games vinden die ik ooit heb gespeeld.

Net de collector's edition besteld voor de PS5. Probleem is dat ik nog geen PS5 heb.. Binnenkort dan toch maar eentje kopen.

Dat is een bold statement en ook wel een bijzondere mening.

Ik vind het erg aardig maar toch ook wel een beetje cheap en simplistisch aanvoelen hier en daar.

Het werd eens omschreven als Fallout in de Terminator wereld maar dat vind ik persoonlijk toch niet geheel accuraat.

Daarvoor mist het in mijn beleving toch wel net dat stukje immensiteit.

avatar van FunkStarr
Blind gekocht (als groot fan van Terminator 1 en 2) en dacht dat het veel knallen was en weinig verhaal, maar het is juist andersom. Teveel verhaal en te weinig actie. Verder wel een toffe game, waarin je de dreiging van de terminators wel echt voelt wanneer je dan weer eens overgaat tot actie. Graphics zijn afgezien van de characters dik in orde, characters zelf zijn beetje lame vind ik (Het lijkt erop dat Robocop: Rogue City van dezelfde makers hetzelfde probleem heeft). Ook mis is Arnold, die hoort toch wel erin te zitten wanneer het over Terminator gaat lijkt me. Kortom, leuke game, maar had nog veel beter kunnen zijn.

Confusie schreef:
Dat is een bold statement en ook wel een bijzondere mening.

Toch wel een geldige statement. In een wereld vol matige tot slechte Terminator games steekt dit er met hoofd en schouders bovenuit. En ik heb het geeneens uitgespeeld. (komt steeds uit tussendoor gefietst).

En eerlijk...op de Xbox One is de DLC nooit verschijnen. Dus mocht ik de game op de Xbox uitspelen dan zie ik me hem op de PC best wel opnieuw kopen in een winter of summer-deal voor die DLC ook te kunnen doen. Want wat ik hiervan heb gedaan had voor mij ook echt de sfeer e.d van het Terminator universum te pakken. Een zeldzaamheidje.

avatar van FunkStarr
Ze hebben inderdaad de Terminator sfeer perfect weten over te brengen, en naarmate je wat meer in het spel komt ga je ook begrijpen op welke zaken je moet letten zodat je later in het spel niet met te weinig ammo en dergelijke komt te zitten. Het upgraden van wapens is ook een leuke toevoeging. Begin het steeds beter te vinden dit spel. graphics zijn ook uitstekend. Ik speel hem nu op normal en moet toegeven dat ik het al behoorlijk pittig vind op momenten, wil niet weten hoe dat op Extreme is

Aanvankelijk vrij saai en lineair van A naar B door grauwe gebieden terwijl je vooral die koekblik spider-bots knalt maar zodra de T-800 de hoek om komt wordt het wel wat enerverender allemaal.

Speel deze nu weer en dat helpt wel om me nog wat extra te enthousiasmeren voor de RoboCop game die ik volgende week vol verwachting en benieuwing ga spelen.

Deze game in zijn huidige staat in ieder geval al een indicatie van een aannemelijke kans dat het aankomende volgende wapenfeit van deze ontwikkelaar tevens erg aardig gaat zijn.