Terminator: Resistance (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC
Action / Shooter

Ontwikkeld door Teyon
Uitgegeven door Reef

Beleef, in de oorlog tegen de machines, alle gebeurtenissen die leiden tot de laatste beslissende veldslag om het lot van de mensheid. Terminator: Resistance is een first-person shooter die zich afspeelt tijdens het verhaal ‘Future War’, waarvan we alleen flarden zagen in de beroemde films ‘The Terminator en ‘T2: Judgment Day’. De machines zullen verliezen, maar tegen welke prijs? Ren en schiet, of sluip en hack je langs de beveiliging van Skynet. Verbeter je vaardigheden en zoek in een post-apocalyptische wereld naar spullen waarmee je kunt handelen en vervaardigen! Leer een bonte groep verzetsstrijders kennen, en verander hun lot!

Deze is volledig aan me voorbijgegaan? Nou is het dan wel geen A+ titel maar aangezien ik dan weer fan ben van de Terminator reeks wel eentje die ik graag eens zou willen proberen. Ik herinner me dat Teyon destijds inderdaad de rechten had om een Terminator game te maken maar nam aan dat daar niets meer van terecht zou komen na het geflopte Rambo (dat overigens on-rails was). Dat is intussen al jaren terug en ik was dan ook verbaasd toen ik in het weekend een review op mijn youtube lijst zag van Gmanlives. . Qua FPS shooters toch een van de meer informatieve kanalen.

Toch maar op mijn lijstje pleuren.

avatar van solidKevin
Vandaag mee begonnen en een klein uurtje gespeeld. De game is op mijn radar gekomen nadat ik een impressie van de game door een YouTuber die ik volg had gezien. Kon hem nu vrij goedkoop aanschaffen, dus heb de sprong in het diepe maar gewaagd. Iets dat ik (naar aanleiding van een video van dezelfde YouTuber) ook heb gedaan met The Outer Worlds en dat was mijn favoriete game van afgelopen jaar.

Ik wist op voorhand al dat het budget voor de game niet heel hoog was en dat het een beetje een 'B-titel' is. Dat zie ik, zelfs na zo'n korte speelduur, al terug. Toch stoort het me (nog) niet en het scheelt dat ik hier al op was voorbereid. Ben benieuwd wat de game nog gaat brengen.

solidKevin Welke YouTuber dan? Ik heb ergens altijd wel een zwak voor dit soort movie tie-ins. Vaak lekker rechttoe rechtaan, simpel en plat vermaak. Niks mis mee op zijn tijd.

avatar van solidKevin

mrdig Nou ik heb het van Jim Sterling. Heeft altijd wel goede impressies vind ik.

avatar van solidKevin
Zojuist de (uiterst korte) credits voorbij zien rollen en Terminator: Resistance is me zeer goed bevallen. Ik wist van begin af aan al dat de game productioneel gezien nogal onder doet voor veel andere spellen, maar daar heb ik me niet echt aan gestoord. Hoewel de visuals, de A.I. van vijanden, het stemwerk en het level design een beetje van B-niveau zijn, straalt de liefde voor de Terminator franchise er echt vanaf.

Het team bij Teyon weet de wereld op een goede manier neer te zetten en ook het achterliggende verhaal is verrassend interessant. Om nog maar te zwijgen over de personages die op je pad komen. Ze zijn beter uitgewerkt dan je gemiddelde Fallout (3/4) companion. Dat terwijl Terminator: Resistance maar één hoofdschrijver en drie ondersteunende schrijvers heeft. Zeer puik werk.

Wat ik wel jammer vind, is dat je nooit echt 'bang' bent voor de Terminators. Alleen in het begin heb je dat een beetje als je nog geen wapens bezit die effectief zijn tegen de machines. Zodra dit wel het geval is, veranderen ze toch een beetje in canon fodder. Ik zou je dan ook aanraden om de game op een wat hogere moeilijkheidsgraad te spelen. Zelf speelde ik op Hard, maar dankzij de overvloed aan munitie, explosieven en wapens was het zelfs daarop nooit echt moeilijk.

Terminator: Resistance is wat mij betreft zeker de moeite waard. Zolang je verwachtingen niet te hoog zijn, heb je aan deze game zeker zo'n 10 uur plezier. Ik ben in ieder geval blij dat ik hem een kans heb gegeven en heb immens respect voor Teyon dat ze met een beperkt budget en een klein team dit hebben weten te maken. Daar kunnen meerdere AAA-bedrijven nog wel wat van leren.

Een welverdiende 3,5*.

Dankzij het positieve relaas van solidKevin bij deze game, heb ik deze game een keer goedkoop gehaald en ik sluit me aan bij zijn woorden: Deze game is zeker de moeite waard. Ca 10 uurtjes plezier mee gehad en als toevoeging wil ik de muziek nog even benadrukken. De epische typische Terminator muziek wat je kent uit de films zit hier echt heel goed in. Laatste actievolle level onder begeleiding van die gave sound was ook echt top/kippenvel-momentje. Trouwens ook best wat dialoog in deze game en het einde is daardoor beïnvloedbaar; je hebt dus wat verschillende eindes. Ook heb je in de game kans op 2 hete romantische scenes afhankelijk van je keuzes

Prima tussendoortje dit en eigenlijk is dit meteen ook de beste Terminator game die ik ooit heb gespeeld. Stukken beter dan Terminator Salvation (2009) bijv. Enige Terminator game die me tot nu echt kon bekoren is T2: The Arcade Game (1991), oh en level 2 van Terminator 2: Judgment Day (1991): als jonge John Conner op je brommer de truck met daarin de T1000 voor blijven was tof gedaan.