Resident Evil 3 (2020)

Alternatieve titel: Biohazard RE:3

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In deze remake van Resident Evil 3 stappen we wederom in de laarzen van S.T.A.R.S. officier Jill Valentine. Twee maanden na de eerste uitbraak is Raccoon City inmiddels helemaal overrompeld door zombies. Jill probeert het biomedische bedrijf verantwoordelijk voor deze ramp, Umbrella, bloot te stellen. Maar om dit te voorkomen sturen ze hun nieuwste creatie, de Nemesis, op haar af. Nu zal ze, samen met de huurling Carlos Oliveira, deze stad der ondoden moeten zien te overleven. Ook bevat deze remake het nieuwe Project Resistance, een vier-tegen-één asymmetrische online survival horror-ervaring, waarin je de rol aanneemt van de sluwe Mastermind, of een van de vindingrijke laatste Survivors.

Da's snel!

De mp spin-off Project Resistance komt niet meer standalone uit, maar maakt nu deel uit van deze RE:3.

Hier de Special Developer Message.

Volgens zo'n PU gast werd het een 'first person' ''shooter'' ook echt.

Dit blijkt gelukkig mee te vallen.

Complete lulkoek te zijn.

Wel benieuwd naar want deze heb ik nooit gespeeld.

Gameplay wordt gelukkig gewoon 3rd person, net zoals RE:2.

Het nieuwe design van Jill erg cool trouwens, met dat vleugje Milla Jovovich d'rin...

Hier onderaan de pagina de Resistance char designs nog. Mooie render van Mastermind Annette.

...En Martin Sandwich ftw !

avatar van JacoBaco
Kijk, dit maakt het wachten op The Last of Us 2 minder erg. Even nog wat uitstekende afleiding met Resident Evil 3. Al moet ik hier ook nog 4 maanden op wachten.

avatar van solidKevin
De Resident Evil 2 remake was helemaal te gek. De game wist me oprecht geïnteresseerd te maken in de serie. Deze remake ga ik in de toekomst zeker halen.

Weer een Resident Evil remake!? O nee niet weer dat onnodige gedoe....
Maar laat ik Resident Evil 3 nog nooit gespeeld te hebben!, dat was volgens mij nog in de play-station tijd.
En toen was ik alleen bezig met de N64 en de Gamecube spellen.
Dus ja ik ga deze zeker aanschaffen gelijk na Doom Eternal en Animal Crossing....

Nee helaas ik zie de eindejaarslijstjes alweer voor me: de Resident evil 3 remake! De Final Fantasy 7 remake! En daar gaat het harde werk van de mensen die daadwerkelijk iets nieuws hebben gemaakt...

Nu zie ik me vroeg of laat de Resident Evil 2 en 3 Remakes ook wel in huis halen als fan van de reeks, daar niet van. Maar of het ook echt gemoeten had? Het is een leukigheidje imo - maar meer ook niet. Maar na dit deel is zowat de hele reeks ook echt 'up to date' buiten de spin-offs dus is de koe toch zowat doodgemolken.

Vergeet niet dat heel veel mensen deze games niet hebben gespeeld. Ik heb liever dat ze de games zo maken dan een HD remake rip off. Deze game zit bij mijn nieuwe videokaart dus ga hem zeker spelen.

Sinner schreef:

Hoewel het inderdaad geen nieuwe games zijn, voelen ze wel zo aan. Dat had ik tenminste bij RE2 Remake. RE2 & 3 Remake en FF7 Remake zijn allemaal van de grond af opnieuw opgebouwd. Het verhaal komt grotendeels overeen, maar ook daar is wat aan gesleuteld.

Moet het per sé? Nee, maar ik heb persoonlijk liever een compleet nieuwe hervertelling van een paar klassieke games van ruim 20 jaar geleden dan de zoveelste HD-remake van een game van vijf jaar terug. Om nog maar te zwijgen over de eenheidsworst aan AAA-titels die we elk jaar op ons bord krijgen. Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met de 'Remake' games.

Ik ben het wel met je eens dat ze de RE-franchise nu wel klaar hebben. Het zou toffer zijn als ze een game als Dino Crisis een dergelijke behandeling geven. Maar eigenlijk is dat ook gewoon RE, maar dan met dino's .

avatar van Sateck
Rujar schreef:

Hierna nog even Resident Evil 0 en Resident Evil: Code Veronica. En ach doe ook gewoon Resident Evil 1 erbij. Mij hoor je niet klagen als fanboy

0 en 1? Alweer? De vorige remakes al te lang geleden? Laten we ze dan nog maar vlug een tweede keertje remaken. Dat zou wel de ultieme uitmelkerij zijn. Origins werkt prima en is zowat beschikbaar op alle platforms die je maar kan indenken, buiten misschien je horloge.

Ja Resident Evil 4 past wel in rijtje het meest uitgemolken spel ooit!.
Maar dat dit deel niet eens op de Switch komt dat verbaast me nog wel..
Capcom kan zich beter gaan richten op een nieuwe super coole Viewtiful Joe (2003) - GamesMeter.nl
Maar die zien we waarschijnlijk niet meer terug, omdat die studio Clover niet meer bestaat (lees ik nu).
En het was nogal een gewaagd concept voor de liefhebber zeg maar.

Resident Evil 3 Remake Hands-on Preview - nl.ign.com

"En dat brengt me bij Resident Evil 3. Deze remake lijkt vooral nieuwe locaties, vijanden en verhaal toe te voegen aan het origineel. Een goede zaak, aangezien het origineel vrij snel te doorlopen was."

Was dat zo? was Resident Evil 3 een kort spel, of heeft niemand hem hier ooit gespeeld .
O en er komt trouwens ook eerst nog een demo van uit....

Er staat sinds vanmiddag trouwens een Demo online voor PS4 en Xbox One.

Vanmorgen even wat aangeklooit in de demo. Eigenlijk valt er niet veel van te zeggen want grafisch is het zowat hetzelfde als de remake van Resident Evil 2. En hoewel ik niet meteen een fan ben van remakes en dergelijk zal ik zowel 2 & 3 in huis halen, kwestie van de volledige hoofdreeks toch netjes in de kast te hebben en draaibaar op moderne consoles (PS3 / Xbox 360 en verder). Viel me trouwens wel op dat ik me zo goed als niets herinner van deel 3 (ook niet meteen mijn favoriete deel in de reeks), dus op zich is het wel weer eens de moeite om te doorlopen.

banjo schreef:
was Resident Evil 3 een kort spel, of heeft niemand hem hier ooit gespeeld

Deze website is handig als je benieuwd bent naar de (gemiddelde) lengte van een game.
How long is Resident Evil 3: Nemesis? | HowLongToBeat

Volgens mij heb ik dit spel al eens geleend bij een videotheek en in een paar dagen uitgespeeld.
Maar dat is al zo lang gelden moest je op het einde van dit spel op het dak van een flat die eindbaas verslaan met onder andere een raketwerper? want als dat het zelfde spel was dan sla ik deze over dat bespaard me weer 60 euro..

banjo schreef:

Nee dat is deel 1 .

Aha nou mooi... die JacoBaco die kent zijn games en na Doom Eternal weer een spel die een must is om te spelen als ze er maar flink wat meer content in proppen!...

JacoBaco schreef:
How long is Resident Evil 3: Nemesis? | HowLongToBeat

Is best een aardige site maar helemaal van toepassing op deze game trouwens ook weer niet aangezien er volgens previews toch best wel wat extra content in zit.

Overigens was er een tijdje geleden het gerucht dat Nemesis je zou kunnen volgen in safe rooms De hele fanbase in een uproar - want dat was helemaal niet volgens de regels! Ik had het eigenlijk wel grappig gevonden mocht dit toch het geval zijn geweest en je hem eerst moest zien kwijt te spelen vooraleer je kon saven. Maar het is intussen al ontkrachtigd door Capcom zelf.

Sinner schreef:

Resident Evil 2 (1998) is in zo'n 5,5 uit te spelen. De remake is langer. Ongeveer 8 uur. En inderdaad, de RE3 remake zal ook langer zijn dan het origineel.

Dat van Nemesis zal omstreden zijn ja. En ik vermoed dat als jij dit speelt jij ook wel blij bent dat hij niet in de saferooms kan komen. Zijn achtervolgingen schijnen best intens te zijn.

JacoBaco schreef:
Dat zal omstreden zijn. Ik vermoed dat als jij dit speelt jij ook wel blij bent dat Nemesis niet in de saferoom kan komen. Zijn achtervolgingen schijnen best intens te zijn.

Nou misschien in hardcore of extreme mode of zo. Als extraatje voor de personen die het extra moeilijk willen hebben. Daar hoor ik niet per se bij.

Ook qua de gemiddelde gametijd trouwens niet. Ik zie de gemiddelde uren wel maar tel voor mezelf sowieso altijd extra uren erbij omdat ik niet bepaald de snelste of beste gamer ben. Geeft het bvb een gemiddelde aan van 8 uur kan je er donder op zeggen dat ik toch wel minstens 12-15 uur nodig heb of zoiets.

Resident Evil 3 Remake Review In Progress - GameSpot
een 6 dit verdedigt Sinner natuurlijk maar goed het is nog maar 1 site...

avatar van solidKevin
Nu was ik al van plan om te wachten met het aanschaffen van RE3R en na het lezen van de reviews ga ik sowieso wachten tot hij een stuk goedkoper is. Ik heb de originele RE3 nooit gedaan, maar om dan te lezen dat ze verschillende delen van de game hebben weggelaten... Om nog maar te zwijgen over de korte speelduur. Beetje jammer dit.

solidKevin schreef:
...maar om dan te lezen dat ze verschillende delen van de game hebben weggelaten...

Nee dat vind ik sowieso bizar als ze al een hele tijd roepen dat er EXTRA content in de game zit. En dan zouden er locaties missen? Dat klopt dan toch niet. Nou was ik toch niet van plan hem full-price te halen maar wel een gemiste kans als het klopt.

Nou als ik allebei recensie wat lees dan maakt het spel slecht gebruik van de Nemesis (godin der wraak en der gerechtigheid) die juist de angst aanjager moet zijn!. Dat is echt een grote misser nu blijf ik Doom Eternal wel door spelen.

avatar van JacoBaco
Ik heb de game besteld voor €50. Ik denk dat ik de game in 3 weken wel af heb incl. alle trophies. Daarna verkoop ik hem voor €35,- Dus mocht er iemand eventueel geïnteresseerd zijn?

Op Metacritic staat de game nu gemiddeld op een 8 na 53 critic reviews. Best netjes.

Een leuk vervolg op de Resident Evil 2 remake, die qua feel en besturing zo dichtbij dat spel zit dat het haast lijkt alsof je dezelfde game speelt. Dit deel heeft de focus meer op actie zitten, terwijl het de puzzel elementen van deel 2 aan de kant schuift. Persoonlijk vind ik dit geen hinder omdat ik zowel de actie als horror kant van RE waardeer, al kan ik me voorstellen dat dit spelers zal afstoten die meer van horror kant wilde zien. De uitdaging zit hier vooral in de omgeving verkennen om de juiste items te vinden en proberen te overleven. Munitie is nog steeds schaars en vijanden kunnen behoorlijk wat schoten overleven; de vijanden waren een echte dreiging en confrontaties overleven was daarom bevredigend. Er waren stukken waarin ik gewoon een sprint nam in de hoop munitie te besparen, andere momenten kon ik opgespaarde kogels (van een goed wapen) in 1x aan een sterk monster kwijtraken. De moeilijkheidsgraad is wel lager dan zijn voorganger. Ik had meestal handgun kogels op voorraad, en door de gehele game heen had ik health items over. In dat opzicht word het je makkelijker gemaakt dan het pure overleven van deel 2.

Om de online recensies lekker tegen te spreken: persoonlijk vond ik Nemesis juist een gave vijand. Beter dan Mr X zelfs. Mr X loopt langzaam, zijn aanvallen hebben geen groot bereik en je kan makkelijk om hem heen lopen. Hierdoor was hij eerder een lichte hinder dan een echte dreiging. Nemesis is het tegenovergestelde: hij rent harder dan jij, hij kan je raken op een afstand en zelfs als je hem te slim af denkt te zijn dan spring hij voor je neus. Wanneer Nemesis achter me aanzat wist ik dat ik geheid een paar flinke klappen ging krijgen, dus als ik een gebied inging waar hij zat moest ik voorbereidingen maken. Ja, Mr X is wel een stuk onvoorspelbaarder: je hoort zijn voetstappen zonder te weten waar hij precies zit. Terwijl je van Nemesis precies weet waar hij is, waardoor die onzekerheid en spanning er niet is. Met Nemesis heb je ook meerdere boss battles, terwijl je tegen X machteloos was. In dat geval hangt het af van waar je voorkeur ligt: een pittige actie vijand die harde dreunen uitdeelt en boss battles heeft, of een redelijk makkelijke horror vijand waarvan je niet weet wanneer hij komt en steeds van wegrent.

De graphics zijn wederom erg goed. Het nieuwe design van de characters is leuk uitgedacht met realistische textures. Trouw aan het origineel, maar nieuw en realistischer. Ik kon met veel bewondering de gebieden verkennen of met plezier kijken naar de filmische cutscenes. Het verhaal is wederom lekker cheesy en sluit zich heel goed aan bij de gebeurtenissen uit deel 2. De game is wel, net als zijn voorganger, erg kort voor het prijskaartje. Ditmaal was ik hierop voorbereid en accepteerde het, al blijft het aan de dure kant. Ik vraag me af waarom Capcom de remake van deel 2 en 3 niet gewoon als één 60 euro game verkochte, geziene ze beiden zo kort zijn en zo vlak achter elkaar zijn uitgebracht. De optimist in mij zegt dat het ligt aan dat games een stuk duurder zijn om te maken en technisch veel meer geheugen vragen, waardoor het in 2 delen moest. Maar de pessimist in mij zegt dat Capcom gewoon zoveel mogelijk geld voor zo weinig mogelijk content probeert te vangen, en dat de prijs VS content verhouding ze niets boeit.

Voor mij is het lastig om een keuze te maken tussen dit een deel 2. De bosses zijn beter en besturing werkt fijner (er is nu een dodge knop en messen gebruiken is effectiever). De voorganger heeft echter meer afwisseling door de puzzels en er is meer uitdaging. In dat geval hangt het van mijn bui af. Maar gemiddeld gaat mijn voorkeur uit naar deel 3 omdat het second-run systeem van deel 2, waarin je 80% van de game opnieuw moet spelen, mijn enthousiasme voor dat spel er iets teveel uitzoog. Deel 3 heeft een fijne afsluiter die je niet vraagt dingen over te doen. iig, RE3 is een leuke tijd en ik kijk uit naar deel 8 die er geheid gaat aankomen.

Holy sh... Fonzzz002, net uit en al uitgespeeld, I bow for you

Grovonion schreef:
Holy sh... Fonzzz002, net uit en al uitgespeeld, I bow for you

Jij mist gewoon doorzettingsvermogen, het duurt toch maar een 6-8tal uur? Als je vanochtend om 6 was begonnen was je er nu al door op easy

Sinner schreef:

puur in doorlooptijd: ja. In beschikbare tijd: when hell freezes over...

Grovonion schreef:
puur in doorlooptijd: ja. In beschikbare tijd: when hell freezes over...

Kijk daar heb je als eenmansgezin in quarantaine dan weer geen probleem mee Hoewel ik het ook niet voor elkaar krijg, na een uurtje of twee moet ik me weer ergens anders op kunnen focussen. En al die tijd zit meneer Stellaris 2 deuren verder maar lekker het universum op zijn kop te zetten of Crusader Kings 2 te spelen op Steam met al meer dan 1200-1300 per game (heb ik je wellicht laten zie). Ik vraag me werkelijk af waar hij de concentratie vandaan haalt.

Fonzzz002 schreef:

Dat heb ik mij dus inderdaad ook al afgevraagd - de engine was er al na deel 2 en het lijkt er bijna op alsof deel 3 een 'haastklus' is geworden of tegelijkertijd met deel 2 in ontwikkeling was om toch maar even zo veel mogelijk munt uit die remake te slaan. Zeker aangezien de snelheid waarmee deel 3 op de markt is gebracht. Ik had dit persoonlijk ook liever als een bundel uitgebracht gezien zoals bvb de Origins collectie met de remakes van 0 en 1 erin.

Maar ik neem natuurlijk geen beslissingen bij Capcom...