Resident Evil 3 (2020)

Alternatieve titel: Biohazard RE:3

PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In deze remake van Resident Evil 3 stappen we wederom in de laarzen van S.T.A.R.S. officier Jill Valentine. Twee maanden na de eerste uitbraak is Raccoon City inmiddels helemaal overrompeld door zombies. Jill probeert het biomedische bedrijf verantwoordelijk voor deze ramp, Umbrella, bloot te stellen. Maar om dit te voorkomen sturen ze hun nieuwste creatie, de Nemesis, op haar af. Nu zal ze, samen met de huurling Carlos Oliveira, deze stad der ondoden moeten zien te overleven. Ook bevat deze remake het nieuwe Project Resistance, een vier-tegen-één asymmetrische online survival horror-ervaring, waarin je de rol aanneemt van de sluwe Mastermind, of een van de vindingrijke laatste Survivors.

Grovonion schreef:
Holy sh... Fonzzz002, net uit en al uitgespeeld, I bow for you

Jij mist gewoon doorzettingsvermogen, het duurt toch maar een 6-8tal uur? Als je vanochtend om 6 was begonnen was je er nu al door op easy

Sinner schreef:

puur in doorlooptijd: ja. In beschikbare tijd: when hell freezes over...

Grovonion schreef:
puur in doorlooptijd: ja. In beschikbare tijd: when hell freezes over...

Kijk daar heb je als eenmansgezin in quarantaine dan weer geen probleem mee Hoewel ik het ook niet voor elkaar krijg, na een uurtje of twee moet ik me weer ergens anders op kunnen focussen. En al die tijd zit meneer Stellaris 2 deuren verder maar lekker het universum op zijn kop te zetten of Crusader Kings 2 te spelen op Steam met al meer dan 1200-1300 per game (heb ik je wellicht laten zie). Ik vraag me werkelijk af waar hij de concentratie vandaan haalt.

Fonzzz002 schreef:
Ik vraag me af waarom Capcom de remake van deel 2 en 3 niet gewoon als één 60 euro game verkochte, geziene ze beiden zo kort zijn en zo vlak achter elkaar zijn uitgebracht

Dat heb ik mij dus inderdaad ook al afgevraagd - de engine was er al na deel 2 en het lijkt er bijna op alsof deel 3 een 'haastklus' is geworden of tegelijkertijd met deel 2 in ontwikkeling was om toch maar even zo veel mogelijk munt uit die remake te slaan. Zeker aangezien de snelheid waarmee deel 3 op de markt is gebracht. Ik had dit persoonlijk ook liever als een bundel uitgebracht gezien zoals bvb de Origins collectie met de remakes van 0 en 1 erin.

Maar ik neem natuurlijk geen beslissingen bij Capcom...

avatar van JacoBaco
Ten eerste. Voor mensen die de game te kort vinden en wellicht zelfs te makkelijk en te veel actie. Speel deze game op Nightmare en op Inferno mode. Moet je de game wel eerst op Hardcore uitspelen. Het schijnt dat Nightmare en Inferno de beste game ervaring bieden. Ik weet niet precies de verschillen, maar denk aan minder ammo, vijanden kunnen meer hebben, zijn agressiever, de aantallen nemen toe, items (zoals sleutels enz.) liggen ergens anders, vijanden verschijnen op andere andere plaatsen dan je gewend bent en vijanden die je eigenlijk pas later in de game tegenkomt kom je al eerder tegen. Kortom, het is pure survival horror zoals RE hoort te zijn. RE 7 heb ik op Madhouse uitgespeeld en dit maakt het een nog betere game! En dat zal ongetwijfeld ook voor RE 3 gelden.

Inmiddels al 2x uitgespeeld. 1x op normale moeilijkheid en 1x op makkelijk. Ik ben een trophy hunter (mits de game goed genoeg is en er niet te veel belachelijke trophies tussen zitten), dus ik wilde op easy de game in 2 uur uitspelen incl. een S rank trophy, de max 1 healing item gebruiken trophy en de geen kisten openmaken trophy. Bijna alles gehaald, helaas de game in 2 uur en 20 min uitgespeeld. Vanavond nog maar een keer! De RE 2 remake is trouwens beter aangepakt. De game lijkt tenminste daadwerkelijk op het origineel. RE 3 is op een rare manier op de schop gegaan. The graveyard, park, factory and clock tower zijn gewoon compleet afwezig. Waarom? En in de remake wordt (Nemesis binnen 5 min geïntroduceerd en krijgt hij meteen 2x de kans om je schedel kapot te knijpen, maar in plaats daarvan gooit hij je een aantal meter voor zich uit. En de game geeft mij een opgejaagd gevoel, maar op een verkeerde manier. Alsof ik word gedwongen te haasten. Gelukkig veranderd dat wel in het ziekenhuis! Opgejaagd worden is tof, maar de uitvoering in Alien: Isolation is echt beter! Los daarvan, ik heb RE 3 met plezier gespeeld en ik ga er voorlopig nog lekker mee verder. Tot nu toe een dikke 3,5*

De Resident Evil 2 remake is fantastisch en krijgt 4,5* van mij. Capcom gaf aan dat als de remake een succes is dan zal er ook een remake van Resident Evil 3 komen. Maar blijkbaar ging stiekem de RE 3 remake vrijwel tegelijk met de RE 2 in ontwikkeling door het Capcom B-team? Want hoe kunnen ze anders een game als dit in slechts een jaartje helemaal klaar hebben? De RE 2 remake kwam uit in januari 2019 en na 2 maanden kan je wel zeggen of je game al een succes is. Dus dan zou de RE 3 remake in maart 2019 in ontwikkeling zijn gegaan. Gekke Japanners.

Nog even wat onnodige info: Vanaf het moment dat ik 24 jaar geleden Resident Evil 1 zag en speelde ben ik een mega fan. Voornamelijk fan van Resident Evil 1, 2, 3, Code: Veronica, Resident Evil 1 remake (als eerste op de Gamecube), Resident Evil 0 en Resident Evil 7. Resident Evil 4 en de Resident Evil Revelations games pakken mij net niet. In Resisent Evil 4 vind ik dat kasteel ronduit bagger. En dan Revelations. Ik weet niet precies wat het met deze games is. Over Resident Evil 5 en 6 wil ik het niet hebben. Deze games bestaan niet voor mij! Niet omdat het slechte games zijn, maar omdat ze totaal niet thuishoren in de franchise. Een vreemde eend in de bijt.

avatar van JacoBaco
Zo, inmiddels alles gedaan. 32 uur bezig geweest. Nightmare en Inferno mode zijn inderdaad verdomd moeilijk! Zelfs zo moeilijk dat ik de Assault rifle heb gebruikt met infinite ammo. Erg moeilijk dus, maar de final boss slaat werkelijk alles! Gelukkig ligt het niet aan mij, want de meeste mensen hebben de grootste moeite met hem. Het is mij niet helemaal op een eerlijke manier gelukt. Ik heb de Rocket Launcher opgespaard door challenges te halen. Dit dus speciaal voor de final boss. Op Nightmare gaat het nog wel, maar op Inferno wilde ik (zelfs met de Rocket Launcher) bijna opgeven!

Ik had gehoopt op een halfje erbij vanwege Nightmare en Inferno mode. Maar ik zou er liever een halfje vanaf halen. Maar nee, het is een toffe game. 3,5* blijft staan. En inmiddels alweer verkocht voor €35.

p.s. pijnlijk om te zien hoe sommige youtubers de final boss op Inferno in 4 minuten verslaan zonder damage en met alleen een pistool. Maar ja, dat is ook met Dark Souls zo. Mensen die een speedrun doen, hun character alleen een onderbroek aanheeft en bewapend met enkel een zakmes of zelfs alleen met vuisten!

Nou hier.... JacoBaco dus volgens jouw is dit spel wel de moeite waard om aan te schaffen.....
Vooral als je dit deel nog nooit gespeel hebt?.

En ik vind Speed runs altijd al sneu, onnodig en een middelvinger naar de makers.

avatar van JacoBaco
banjo Sowieso de moeite waard als je van horrorgames houdt in combinatie met actie. Puzzels zitten er zo goed als niet (meer) in en je speelt de game waarschijnlijk in zo'n 6 a 8 uur uit. Dan is €52 veel geld. De game is het minst duur bij PS4 Resident Evil 3 kopen - AllYourGames.nl. €52 dus.

De RE:3 remake verschilt behoorlijk met het origineel. En als je het origineel nog nooit gespeeld hebt is dat in dit geval denk ik zelfs beter. Want dan kan je niet vergelijken .

JacoBaco schreef:

Dat blijft voor mij ook de grote vraag. Er werd al een hele tijd gesproken over het feit dat ze extra content zouden toevoegen, maar ipv daarvan zijn er dus diverse locaties op de schop gegaan en in hun geheel verdwenen. Dat vind ik op zijn minst vreemd te noemen. Had imo dus nooit mogen gebeuren. Hoewel jij met 30+ uren in ieder geval wel waar voor je geld hebt.

Overigens - iets wat ik me niet kan herinneren - heeft deze game net zoals bij deel 2 een A en een B modus en aldus verschillende paden? Het is voor mij al te lang geleden en ik begin zelfs te twijfelen of ik hem uberhaupt gespeeld heb. (ik neem aan van wel).

Overigens zou het een mooie geste zijn geweest als ze bij de remakes ook de originele games als extraatje hadden toegevoegd voor de fans.

Sinner schreef:

Ignorance is bliss .

Volgens de recensies die ik had gezien heeft het origineel keuze momenten die naar verschillende paden kan leiden, al omschreven ze niet precies in hoeverre dit invloed heeft. De remake heeft deze keuze momenten niet (waarvoor het kritiek heeft ontvangen).

avatar van JacoBaco
En had dacht ik ook gelezen te hebben dat ze de puzzels niet meer gepast vinden. Niet realistisch.. In een stad vol zombies, gemuteerde mensen, monsters en een bio organic weapon genaamd Nemenis met een vlammenwerper en een raketwerper.

En uiteraard is de Resident Evil 4 remake al volop in ontwikkeling.

Voor mij dus wellicht een budget bak aanschaf, samen met 2. Ik heb vanmorgen boven in de kast gerommeld en daar staat deel 3 tussen. Heb hem dus wel degelijk in huis en gespeeld. Een remake van 4 hoef ik persoonlijk niet, laat me hopen dat ze alsnog Code Veronica onder hander nemen. En dan mag Capcom wel stoppen met al hun remakes en remasters. (eg ook Onimusha, Devil May Cry, Street Fighter II , (17th edition)).

lennox
vraagje, zitten hier net als in RE2 remake ook irritante puzzels in? ik ben meer van re-4-5-6 actie-gehalte. ik ben na een aantal uur afgehaakt bij RE2 door de puzzels. ik had continue youtube nodig.

lennox schreef:

Zitten er niet in . Deze is meer gericht naar actie.

Na tig jaar de game weer eens gespeeld. Ik herinneren mij eigenlijk heel erg weinig meer van het origineel (op enkele scenes na dan) dus het was voor mij wel heel erg verfrissend en ik heb er dus wel echt van genoten.

Na het lezen van wat reviews ben ik maar gelijk maar begonnen op de hoogste moeilijkheidsgraad (hardcore) Ik heb iet meer dan 11 uur over gedaan. Je word in deze modus ook meer uitgedaagd om te zoeken naar ammo en wapens. Op zich kom je dan ook wel goed weg met de aanwezige munitie in het spel. . al moet je wel vaak genoeg afweging maken of je zombies gaat ontwijken. Ik zou dus altijd voor hardcore kiezen als je de game voor het eerst speelt.. het word nergens echt frustrerend moeilijk maar biedt een mooie uitdaging om toch van de survival element te genieten.

Er zijn nog wat challenges te halen met als ultieme doel S rank op hardcore ... maar ik denk dat ik dat maar laat varen, omdat je daarvoor de de game meerdere keren moet uitspelen om bepaalde wapens met unlimited ammo te unlocken. Dat duurt te lang en ik denk dat de game daar niet leuker van wordt.

Het origineel had dacht ik een aparte modus om binnen bepaalde tijd va A naar B te komen .

Ik ga de game sowieso nog een keer op nightmare spelen en wellicht is het dan wel leuk genoeg geweest.

De game kreeg ik gratis bij de aankoop van AMD product en is dit met recht een leuk cadeautje. Ik ga deel 2 nu ook aanschaffen maar alleen als deze rond de 15 euro te koop wordt aangeboden op steam. Full priced vind ik het allemaal wel iets teveel van het goede.

"What kind of Sci-Fi bullshit is this?!"

Met veel plezier heb ik vorig jaar de remake van deel twee uitgespeeld. Om die reden verwachtte ik bij dit vervolg eenzelfde ervaring, maar dat is best tegengevallen.

Ditmaal volg je Jill Valentine en Carlos Oliveira. Ze proberen te ontsnappen uit het met zombies overlopen Raccoon City. Alsof dat al niet genoeg was, krijgen ze nog eens te maken met een uit de klauwen gelopen experiment genaamd Nemesis.

In grote lijnen is de gameplay hetzelfde gebleven ten opzichte van deel twee; het voelt eigenlijk aan alsof je dezelfde game aan het spelen bent. De moeilijkheidsgraad ligt beduidend lager en er is voldoende munitie aanwezig, waardoor de spanning het veelal laat afweten. Het merendeel is ook gericht op actie in plaats van overleven en tactisch te werk gaan.

Ik heb begrepen dat er een aantal locaties ontbreken welke wel in het origineel aanwezig zijn. Dit verklaart wellicht de gehaaste pacing. Nemesis is op zich een leuke vijand, maar na de zoveelste - geforceerde - confrontatie met hem had ik het alweer gezien. Qua graphics en sound design is de game trouwens on par met deel twee.

Al met al is 'Resident Evil 3' een aardig tussendoortje, maar daar blijft het helaas bij. Men heeft zich er te makkelijk van afgemaakt lijkt het wel.

3,0 Sterren.

avatar van JacoBaco
Als ik mij niet vergis is deze game gemaakt door het Capcom B-team. En de game kwam al een jaar na de remake van 2 uit. En Capcom zei, als RE2 remake een succes is dan doen we 3 ook. Maar ondertussen waren ze er dus al aan begonnen.

Banjo schreef:
Nou als ik allebei recensie wat lees dan maakt het spel slecht gebruik van de Nemesis (godin der wraak en der gerechtigheid) die juist de angst aanjager moet zijn!. Dat is echt een grote misser nu blijf ik Doom Eternal wel door spelen.

Ik heb hem toch maar aangeschaft en het bevalt eigenlijk prima tot nu toe...
Het level ontwerp is behoorlijk compact wat me wel bevalt en de sfeer ten goede komt.
Ik speel hem op de nachtmerrie stand en dat past heel goed bij dit spel, lekker ook hoe je met die shotgun
huis kunt houden...

Die Resistance mode is die eigenlijk wel de moeite waard?. Ik heb het nu even te druk met verschillende single player spellen en ik ben niet zo'n online/multi player speler. Maar heel soms is het precies wel iets voor mij..

avatar van JacoBaco
Daar heb ik mij helaas niet in verdiept en ik vermoed dat zelfs niemand dat gedaan heeft. Althans, hier op GM.

Hoorde er aardig negatieve dingen over van meerdere reviewers. Denk dat deze overgeslagen kan worden.

Ja en de single player is ook al genoeg voor mij en ik neem altijd alle tijd met dit soort spellen.
En het spel bevalt me echt wel maar het enige minpunt is die Nemesis die verstoord op de gekste momenten het feestje het is eerder een last dan een lust.

Ik speel hem nu op de hardcore stand en ben bij de balie waar de zombies naar binnen stormen en de luiken langzaam dicht gaan. Daar krijg je als het licht uit gaat te maken met 2 monsters en 2 zombies met tentakels uit hun koppen en ik heb dat gedeelte al 40 keer op nieuw gespeeld maar ik kom gewoon niet uit met mijn munitie. hebben mensen nog tips? Fonzzz002 ? JacoBaco?

Het is me net gelukt dat zal je net zien...

avatar van JacoBaco
Ja klote stukkie dat. Mijn grootste nachtmerrie was de game uitspelen op Inferno met een S rank. Volgens mij moet je de game in 2,5 uur uitspelen zoiets. En de final boss is eigenlijk niet te doen voor mij en kwam dus zwaar in tijdnood. Dan toch maar de rocketlauncher.

Ik vermoed dat jij je tijd er niet aan gaat verspillen die S rank op Inferno. Maar als het jou lukt op een eerlijke manier dan stuur ik een pakketje speciaalbiertjes naar je op . Of iets anders wat je lekker vindt smaken.

JacoBaco schreef:

Ik vermoed dat jij je tijd er niet aan gaat verspillen die S rank op Inferno

Nee! dat denk ik ook niet dit is me soms al te veel frustratie, maar ik denk na dik 40 keer hetzelfde stukje te hebben gedaan dat ik wel een stuk beter ben geworden .

Nu voor maar 19,97€ kopen bij de playstore tot einde april.

avatar van LikeAJedi
"It's alright, you go on ahead. I'm not gonna die on you, and leave you in a cold, cruel, Carlos-less world.".

In de tijd van de PS1/PS2, heb ik alleen RE1 gespeeld, die ik toen niks aan vond. Daarmee was voor mij RE2, dus écht een compleet nieuwe ervaring en ik vond de game dus ook geweldig. Vanaf het survival-horror element tot aan het verhaal, vond ik RE2 echt een fenomenale remake. Echter, RE3 is eigenlijk gewoon RE2, maar dan een net wat lelijkere tweeling broertje/zusje die het vrijwel op alle fronten, minder goed doet dan zijn voorganger.

Ja, de graphics zijn wederom fantastisch evenals de motion capture en op mijn PC is het helemaal stunning. Maar eigenlijk is dan ook alles wel gezegd.. Het verhaal is ontzettend matig en de dialogen zwak, met soms tenenkrommende one-liners. Het lijkt wel of ze de dialogen soms rechtstreeks van de originele game hebben overgenomen.

Ook Nemesis, werd op den duur écht enorm irritant en voegde naarmate het spel vordert steeds minder toe, en dat terwijl hij zo’n geprezen bad-guy is. Al vanaf het begin vond ik hem geen dreiging, maar als je hem voor de 6e keer wèèr tegenkomt, word het gewoon repetitief. Mr X, vond ik in RE2 zeker wel een dreiging. Met name als je hem voor de eerste keer tegen het lijf loopt, zit je zowat te trillen op je stoel. Dat had Nemesis voor mij helemaal niet. De andere bad-guy ‘Nikolai’ was een nog ergere aanfluiting.. De voice-actor vond ik echt belabberd met dat enorm foute Russisch accent, wat echt geen enkele meerwaarde had overigens. Ik weet ook niet of het gedeelte, dat hij zijn ware aard laat zien als soort van plottwist moet fungeren, maar als dat het geval is. Dan was dat net zo slecht als in RE1, met die politie agent die een zonnebril binnen in het donker op heeft, waarvan je vanaf minuut 1 al wist dat hij niet te vertrouwen was.

Daarbij komt ‘Jill Valentine’ ook absoluut niet in de buurt van Claire of Leon. Jill is een ontzettend vlak karakter en vind ik totaal geen charme hebben. Ik vond ook de gehele relatie tussen haar & Carlos, ontzettend zwak en werkte dan ook voor mij niet.

Maar goed, er zijn ook plus punten. Om RE3 natuurlijk een beetje te laten onderscheiden van zijn voorganger, heeft RE3 het survival-horror element wat meer los gelaten, en wat meer actie toegevoegd. Nou ben ik een enorme ‘sucker’ voor survival-horror games, maar ik kon de verandering hier wel waarderen. Daarmee verdwijnt de spanning wel wat meer, mede doordat AMMO beduidend meer aanwezig is dan bij zijn voorganger. Maar dat mag wat mij betreft de pret in gameplay niet drukken, want dat is uiteindelijk wel het geen, wat deze game anders maakt. Ook alle cut scènes waren weer formidabel.

Maar al met al, is RE2 op alle fronten gewoon beter dan RE3. Ik heb de game in 6,2 uur uitgespeeld op ‘challenging’ overigens. Ik lees hier dat ‘inferno-mode’ de echte ervaring moet bieden, maar ik vind het belachelijke als ik eerst de game op ‘hardcore’ moet uitspelen, voordat ik de ‘echte ervaring’ mag ervaren. Ik vind deze game namelijk echt niet 2nd playthrough waardig.

Deze game weet volgens mij goed het gevoel over te brengen van hoe het moet zijn om te worden nagejagen:

Door Nikkie de Jager.

Dat je doodsangsten uitslaat compleet machteloos staat.

En het leven uiteindelijk geen andere keus overlaat dan met deze in het huwelijksbootje te stappen.

avatar van FlorisV
In vergelijking met de toch betere remake van deel 2 ben je hier meer boss fights aan het doen en veel minder puzzels. Ook is het geheel wat korter (ik heb hem in 18 uur voltooid). Wel is de actie plezierig in de altijd lastige confrontaties.

Nogal vervelend is is dat je makkelijk heel belangrijke wapens kunt missen als je niet alles uitkamt. Zo moest ik toch een stuk terug voor een granaatwerper....zonder dat ding ben je kansloos. Ook heb ik nooit het .44 wapen (Magnum?) kunnen vinden. In het begin krijg je wel een duidelijke hint over de shotgun dus dat ging goed. Meer dan genoeg savepunten en via een kaart kun je zien of er nog items liggen. Daarnaast krijg je hints voor de boss fights als je vaak dood gaat. Voor het merendeel heel spelervriendelijk.

Voor een tientje heb ik toch wel waar gekregen voor mijn geld. Op de een of andere manier weet Capcom ook in de mindere delen dat verslavende gevoel er in te stoppen: beloningen om naar uit te kijken omdat je er niet meteen bij kunt, een lekkere horror sfeer waarin je je bijna nooit veilig waant, een degelijke gameplay, mooie graphics, epische gevechten en spectaculaire cutscenes. Het is formule werk en je merkt hier een zekere luiheid en sleetsheid, maar wat ze doen doen ze goed.

Prima mee vermaakt!