Woven (2019)

Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch / PC / Macintosh
Adventure / Puzzle

Ontwikkeld door Alterego
Uitgegeven door StickyLock en Alterego

Welkom in een wereld waar wollen wezens ooit in vrede leefden. Stuffy is een goedbedoelend maar nogal onhandig knuffeldier dat alleen door de wereld rondloopt. Glitch is een metalen vuurvlieg die zijn geheugen en identiteit heeft verloren. Is Stuffy achtergelaten? Waar zijn al deze machines plotseling vandaan gekomen? En wat heeft Glitch hiermee te maken? Ga met hen mee op reis door een wereld van wol, stof en verborgen gevaren.

Woven dus. Op moment van schrijven in de sale voor een kleine 2 euro en nog maar een half uur mee doorgebracht maar wel een bijzonder knap en sfeervol, relaxed gamepje. Zoals ik al aangaf is het qua uitzicht een beetje een kruising tussen bv Yoshi's Wooly World en Little Big Planet, maar in 3D en erg kleurrijk. Je (aanvankelijk) olifantje (dit verandert gaandeweg) schuifelt hier vrolijk in rond begeleid door een narrator die met een erg aangename stem rijmend alles van commentaar voorziet. Zo duurt het niet lang voordat je een bondgenootje opdoet en samen verder dingen ontdekt en aaneen puzzelt. Tot nog toe alles in een bijzonder gezapig en relaxed tempo.

Ik heb zelf een beetje het idee dat dit toch wel een beetje een hidden gem is als je van dit soort dingen houd, en zoals ik al zei, het doet bij vlagen wat denken aan de N64 Rare games qua sfeer en 3D uiterlijk alleen tot nog toe zonder vijanden. Ben best benieuwd wat het spel later nog in petto heeft.

Vanmiddag uitgespeeld!

Woven van de Nederlandse ontwikkelaar Alterego Games is een exploration/puzzle-adventure/collectathon.
De game doet qua stijl denken aan games Kirby's Epic Yarn en Yoshi's Woolly World. Maar afgezien van dat het er geweven en wollig uitziet, maakt het voor de gameplay niet zoveel uit.

Je speelt als het duo Stuffy en Glitch en je moet er achter zien te komen wat er niet klopt aan je wereld en daar wellicht wat aan proberen te doen. Al verkennende door de mooie 3D wereld verzamel je steeds meer skills en stofjes die je nodig hebt voor het puzzelen en leer je steeds meer over wat er aan de hand is. Je skills kun je niet allemaal tegelijkertijd gebruiken overigens. Stuffy is een stuffed animal waarvoor je verschillende dier-vormen en kleurtjes/patroontjes verzamelt, die je verschillende skills geven, denk daarbij aan iets oppakken, fluiten, zweven, springen, duwen etc.

De game duurt een uur of 10 en is niet erg moeilijk, al werd ik wel flink aan het zoeken en af en toe denken gezet.

Minpuntjes: Helaas houdt de vernieuwing in systematiek van de puzzels op een gegeven moment wat op, wat zorgt dat je het allemaal wat sneller doorhebt. Wat ik ook een minpunt vond was de narrator die wel erg vaak zn mond opentrekt terwijl je bezig bent

Al met al toch wel erg van genoten. De game is charmant, relaxed en ziet er erg mooi uit. Zoals Sinner hierboven ook aangeeft doet het wat denken aan de Rare-games op de N64.

3,5* en een aanrader, zeker voor de < 2 euro waarvoor ie vaak in de aanbieding te vinden is!

centurion81 schreef:

Leuk dat je hem hebt uitgespeeld en hij dus ook beviel. Eerste moet ik ooit nog doen, maar dat tweede is zeker het geval. Een leuke en heel erg familievriendelijke game die imo toch een beetje een hidden gem is. En idd - net zoals veel andere games vaak aan een verbijsterend lage prijs te krijgen is.